کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۶۹۲
تاریخ خبر:

کاسبان پول از خون کودکان غزه

کاسبان پول از خون کودکان غزه

روزنامه هفت صبح| شروع هر جنگی در گوشه‌ای از جهان، مجموعه‌ای از اتفاقات را به‌دنبال خود دارد. یکی از پدیده‌های نوپیرامون جنگ‌های اخیر در جهان، بروز و حضور اینفلوئنسرهای جنگ است. به‌طور قطع با گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، چشم‌تان به افرادی بر خورده است که تعداد انبوهی دنبال‌کننده دارند و در حال تبلیغ رستوران، اماکن گردشگری، لباس و برندهای مختلف هستند.

این افراد که از مقبولیت خود در فضای مجازی برای القای اطلاعات یا تبلیغات بهره می‌برند را اینفلوئنسر می‌نامند. امروز اینفلوئنسرها به فضای سیاسی و اجتماعی نیز پا گذاشته‌اند و مرور فضای مجازی در ماه گذشته نشان می‌دهد که پدیده اینفلوئنسرهای جنگ غزه، پدیده‌ای جدی و قابل اعتناست.

البته رسم امانتداری در خبررسانی در بسیاری از محتواهای تولید شده توسط این افراد رعایت نمی‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، از آغاز جنگ اسرائیل و غزه تعدادی از اینفلوئنسرها در شبکه مجازی ایکس در حال انتشار پست‌های گمراه‌کننده، جهت‌دار و با تصاویر دلخراش و آزاردهنده از جنگ هستند. آن‌ها در پوشش این جنگ بیش از هر پلتفرمی در شبکه اجتماعی ایکس فعالند و از سایر اینفلوئنسرها در دیگر پلتفرم‌ها پیشی گرفته‌اند.

خاورمیانه کجاست؟
در ماه اکتبر محتوای انگلیسی منتشرشده به دست این افراد در شبکه ایکس بیشترین تعداد بازدید و به اشتراک گذاشته شدن را داشته است. اما نکته مغفول این است که اینفلوئنسرهای انگلیسی‌زبان جنگ غزه به‌طور کلی ساکن اروپا و آمریکا هستند و نه‌تنها تخصصی در مورد خاورمیانه ندارند، بلکه شناختی عمیقی هم از این منطقه جغرافیایی ندارند و سوار بر موج مورد نظر دنبال‌کنندگانشان، دست به تولید محتوا می‌زنند. این اتفاق سبب شده است تا آنچه در میدان نبرد رخ می‌دهد و آنچه در شبکه اجتماعی ایکس دست به‌دست می‌شود، تطابقی با هم نداشته باشند.

کاسبی با مشارکت هوش مصنوعی
نکته دیگری که سبب شده تا فعالیت اینفلوئنسرهای جنگ غزه بیش از اسلاف‌شان به‌چشم بیاید، مسئله مشارکت پدیده‌ای به‌نام هوش مصنوعی در تولید محتواست. این افراد با به اشتراک گذاشتن تصاویر آرشیوی دستکاری‌شده و تصاویری که باهوش مصنوعی تولید شده‌اند به شکلی حوادث اخیر را به تصویر کشیدند که بتوانند دل دنبال‌کنندگان‌شان را به دست بیاورند و میلیون‌ها دنبال‌کننده جدید را جذب حساب‌های کاربری‌شان کنند تا رقم تبلیغاتی که در صفحاتشان می‌گیرند، چرب‌تر شود. از سوی دیگر مردم می‌توانند به‌عنوان حامی تولید محتوای مدیر این پیج دست به کار شوند و ارز مجازی به آن‌ها هدیه دهند‌.

هینکل در صدر
یکی از معروف‌ترین حساب‌های کاربری این موج جدید اینفلوئنسرها، فردی است به‌نام جکسون هینکل. جوانی ۲۴‌ساله که خودش را با عنوان ماگا کمونیست توصیف می‌کند. ماگا مخفف شعار معروف دونالد ترامپ «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» است. او طرفدار دوآتشه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و در عین حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست.

تعداد دنبال‌کنندگان حساب کاربری هینکل در یک ماهی که از جنگ اسرائیل و غزه می‌گذرد، ۴ برابر شده و به ۲ میلیون نفر رسیده است و بیشترین تعداد بازدید و ری‌توئیت، لایک و جواب‌ها را در میان حساب‌های کاربری که اخبار این جنگ را در ایکس منتشر می‌کنند، داشته است. این رشد چشمگیر به دلیل نوع و تعداد پست‌هایی است که او منتشر می‌کند.

جریانی از ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده و ویدئوهایي از کودکان زخمی و خانه‌های ویران‌شده که اغلب کار هوش مصنوعی است. این توئیت‌ها با آنکه آزاردهنده و ناراحت‌کننده هستند می‌توانند موج عظیمی از مخاطبان را جذب کنند و به شکل گسترده به اشتراک گذاشته شوند. طبق تحقیقی که شرکت لاجیکلی (شرکتی که با استفاده از هوش مصنوعی اخبار جعلی در فضای مجازی را رصد می‌کند) انجام داده است، پست‌های آقای هینکل از هفتم ماه اکتبر تا امروز بیش از ۲۰ میلیون بار در شبکه ایکس به اشتراک گذاشته ‌شده‌اند.

او همچنین ۷۵ درصد پست‌هایی که در شبکه ایکس درباره جنگ اسرائیل و غزه به اشتراک گذاشته‌اند را نوشته است. یعنی ۱۵ پست از هر ۲۰ پست نوشته او است. هینکل به‌عنوان کسی که صدایی چنین تأثیرگذار دارد، هیچ تخصصی در مورد این موضوع ندارد. قبل از حمله اخیر حماس، او به‌ندرت در مورد مسئله اسرائیل- فلسطینیان توئیت می‌کرد و پیش‌ازاین بیشتر به‌خاطر پست‌های مربوط به محیط‌زیست و حمایتش از روسیه شناخته می‌شد.

ضربه هینکل و رفقا به مردم غزه
اخبار نادرست، شایعات و محتوایی که با هوش مصنوعی تولید شده، همانقدر که به بالا بردن تعداد دنبال‌کنندگان و درآمد صاحبان این حساب‌ها کمک می‌کند، به مردم مظلوم و بی‌پناه غزه ضربه می‌زند چرا که سبب می‌شود در محافل، به ویژه محافل غربی، در اصل جنایت‌هایی که اسرائیل مرتکب شده است هم تشکیک ایجاد شود.

یعنی ممکن است زمانی که به یک شهروند اروپایی بگوییم تعداد کودکانی که در غزه کشته شدند از مرز ۵ هزار نفر عبور کرد، این پاسخ را بشنویم که «از کجا معلوم؟» و اینگونه محتوای دروغ و خلاف واقع، واقعیت ظلم و جنایتی که این روزها به ساکنان غزه تحمیل می‌شود را تحت تاثیر قرار مي‌دهد. با این اوصاف باید گفت این افراد که امروز بازارشان حسابی داغ است، به نوعی شرکای ارتش اسرائیل به حساب می‌آیند، چه شبکه‌های اجتماعی‌ حامی اسرائیل باشند و چه حامی غزه.

کدخبر: ۵۴۸۶۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر