کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۰۴۲
تاریخ خبر:

کارنامه زنان ایرانی در المپیک منهای ورزشکار‌ها

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| امسال تعداد زنانی که به المپیک راه پیدا کردند بیشتر از دوره‌های قبل بود. رکورد تعداد بازیکن‌های زن ایرانی که جای خود. ولی به‌غیر از آن ۱۰ نفر، دو داور زن دیگر هم از سمت فدراسیون‌های فوتبال و تنیس روی میز برای قضاوت و نظارت انتخاب شده بودند. همچنین یک مربی زن ایرانی دیگر هم از سمت کانادایی‌ها عازم توکیو شده بود. این سه نفر آنقدر جلوی دوربین نبودند که به چشم همه بیایند.

سیمین رضایی / داور نیمه‌نهایی تنیس روی میز
سیمین رضایی بالاترین مدرک داوری تنیس روی میز(بلوبج) را دارد که سی‌ام تیر ماه عازم توکیو شد. او دیروز در اولین دیدار خود داور اصلی مسابقه ژاپن و اتریش هم بود؛ حتی شانس زیادی هم دارد که داور مرحله نهایی این رشته در توکیو شود. این موفقیت‌های رضایی زمانی به دست آمد که فدراسیون از او قضاوت‌های خوبی در سال‌های اخیر در مسابقات قهرمانی جهان، قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی جاکارتا دید. اینطور بود که با این اتفاق سیمین رضایی شد اولین ایرانی‌ای که در مسابقات بین‌المللی تنیس روی میز داوری کرده.

البته قبل از این کلا هیچ‌وقت زنان ایرانی به مرحله داوری در المپیک نرسیده بودند ولی در تنیس روی میز، هیچ‌وقت یک داور ایرانی (چه زن چه مرد) نداشته‌ایم. قبل از این رضایی مسابقات مهم آسیایی را هم قضاوت کرده بود. خودش می‌گوید که از سال ۲۰۱۶ فینال تمام رقابت‌های مهم را قضاوت کرده است. او از زمانی که مدرک مهم‌ داوری‌اش را گرفته حتی یک امتیاز منفی هم نداشته. این کار به‌خصوص در ورزشی مثل تنیس روی میز که ویدئوچک هم ندارد و سرعت توپ خیلی بالاست، خیلی سخت می‌شود.

به‌خاطر همین هم گرفتن تصمیم درست در لحظه و نداشتن نمره منفی، از ویژگی‌های خاص اوست. رضایی این ورزش را از ۱۳، ۱۴ سالگی شروع کرده و ماجرای جالبی هم روز ثبت‌نام داشته. خودش اینطور تعریف کرده است: «روز ثبت‌نام ورزش، هیچ رشته خاصی مدنظر من نبود. روزی که برای ثبت‌نام رفتم، روز مخصوص تنیس روی میز بود و به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم.» این ورود اتفاقی حالا منجر شده که افتخار داوری در المپیک هم به کارنامه او اضافه شود.

پریا شهریاری / ناظر فینال فوتبال زنان
مسابقات فوتبال در بازی‌های المپیک توکیو برای ایرانی‌ها همراه یک نماینده ویژه آغاز شد. فدراسیون جهانی فوتبال نظارت برگزاری فینال بازی‌های المپیک توکیو۲۰۲۰ را به پریا شهریاری ناظر ایرانی خود سپرد. پریا شهریاری از سال ۱۳۹۱ تا همین چند وقت پیش که برکنار شود، رئیس بخش فوتبال ساحلی ایران بوده است. این زن ۳۷ ساله پس از ریاست این بخش با یک سرمربی برزیلی برای حضور در ایران وارد مذاکره شد و برای رسیدن به موفقیت تکان بزرگی به فوتبال ساحلی ایران وارد کرد.

دو روز پیش مشخص شد که او قرار است ناظر دیدار فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم باشد. دیداری که بین سوئد و کانادا برگزار می‌شد و با پیروزی کانادا به پایان رسید. شهریاری که تیر ماه از سمت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال برکنار شد فوق‌لیسانس مدیریت ورزشی دارد. او درست زمانی خبر برکناری‌اش را شنید که در ژاپن به سر می‌برد. شهریاری در سال‌های گذشته افتخارهای زیادی برای ایران کسب کرد. این دوره هم وظیفه نظارت بر برگزاری بازی‌های مهمی مثل سوئد-آمریکا و ۱۶ تیم آقایان از سوی فیفا به او محول شده بود. آمریکا پرافتخارترین تیم فوتبال جهان در بخش زنان است که عملکرد خوب شهریاری باعث شد تا نظارت دیدار این تیم را برعهده بگیرد.

وقتی که خبر برکناری او پیچید اعضای تیم ملی فوتبال ساحلی ایران هم واکنش نشان دادند و اعتراض کردند. ولی فعلا که بعد از برکناری او، علی میرغفاری به‌عنوان سرپرست دپارتمان فوتبال ساحلی انتخاب شده است. شهریاری هم داستان جالبی برای ورود به این فدراسیون داشته. او سال ١٣٨٢ به‌عنوان کارمند دبیرخانه و یک تایپیست در فدراسیون فوتبال مشغول به کار شده بود. به خاطر همین سمت هم ارتباطات خوبی با مسئولان و سایر کمیته‌ها برقرار می‌کند.

اینطور می‌شود که کمی بعد او را به‌عنوان رئیس دفتر و منشی دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب می‌کنند. همزمان کنکور می‌دهد، تربیت بدنی قبول می‌شود و زبان انگلیسی هم یاد می‌گیرد. خودش می‌گوید به خاطر این پیشرفت‌هایی که داشته در فدراسیون زخم زبان‌های زیادی شنیده. حتی در برنامه نود هم اینطور بازنمایی می‌شود که او با رابطه و پارتی به این جایگاه رسیده است. هرچه که بود، او در این‌ سال‌ها استعدادهای خودش را خوب نشان داد و تغییراتی اساسی در فوتبال ساحلی کشور هم ایجاد کرد.

نسیم وارسته / سرمربی کاراته مردان کانادا
امسال سجاد گنج‌زاده، ملی‌پوش کاراته، یک رقیب کانادایی داشت که سرمربی او یک زن ایرانی بود! نسیم وارسته، دختر فرهاد وارسته از بنیانگذاران کاراته در ایران است. از قضا تلویزیون ایران زمان گزارش این بازی یک لحظه کوتاه تصویری از او را نشان داد. وارسته که از سه ماهگی ساکن کانادا بوده، از قهرمانان کاراته کانادا محسوب می‌شود. او مربی تیم ملی زنان کاراته هم بوده و امروز یکی از بزرگترین مراکز بدنسازی و کاراته تورنتو را اداره می‌کند. وارسته ازدواج کرده و دو فرزند هم دارد.

چهار داور زن در مرحله انتخابی المپیک
تا اینجای کار نگاهی به زنانی که این تابستان توکیو بودند انداختیم ولی بیایید چند ماه عقب برویم. سال ۱۳۹۸ وقتی که مسابقات انتخابی المپیک برگزار می‌شد، ایران سه داور هم در بخش فوتبال زنان داشت. مهسا قربانی به‌عنوان داور و انسیه خباز مافی‌نژاد کمک‌داور این بازی‌ها در ووهان چین بودند. بعد هم در مرحله نهایی انتخابی، مهسا قربانی قضاوت نهایی را به عهده گرفته بود. به غیر از این دو نفر، معصومه شکوری هم ناظر داوری در این رقابت‌ها بود که همگی از سوی فیفا برای این قضاوت‌ها انتخاب شده بودند.

گلاره ناظمی و زهره هراتیان
خوب است به حضور درخشان دو زن دیگر در لیست داوران جام‌جهانی امسال هم اشاره‌ای کنیم. گلاره ناظمی و زهره هراتیان اگرچه امروز در المپیک حضور ندارند اما فیفا از آنها خواسته دو مسئولیت مهم در جام جهانی (۲۱شهریور تا ۱۱ مهر ۱۴۰۰) داشته باشند. اسم زهره هراتیان جزو پزشکان فیفا رد شده و برای جام جهانی فوتسال ابلاغیه گرفته و ناظمی هم که داور این مسابقات خواهد بود.

البته این روزها ناظمی در تورنمنت مسابقات فوتسال تایلند به‌سر می‌برد؛ این تورنمنت مسابقات مهمی است که ایران هم در آن نماینده دارد. علاوه بر این، زهره هراتیان هم سابقه حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ را به‌عنوان افسر پزشکی در دیدار ایران و چین داشته و همچنین در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به‌عنوان افسر پزشکی زن در مسابقات آقایان بوده است.

کدخبر: ۴۰۷۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر