کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۹۱۶
تاریخ خبر:

کارمند... مالیات‌... کارمند... مالیات‌!

کارمند... مالیات‌... کارمند... مالیات‌!

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| ديروز بخش اول لايحه بودجه سال 1403 منتشر شد و حالا مي‌دانيم كه دولت براي ماليات بر درآمد ما چه برنامه‌اي دارد و چقدر روي آن حساب باز كرده. به غير از درآمد، ماليات بر ملك و خودرو هم اعلام شده و بايد ببينيم مجلس پيشنهادات دولت را درباره اين رديف‌هاي مالياتي مي‌پذيرد يا خير؟

بخش اول و شايد مهم‌ترين قسمت اين رديف‌هاي مالياتي، مربوط به درآمدهاي ماست. نرخ ماليات بر درآمد براي سال آينده تفاوت چنداني نسبت به امسال ندارد. اين ماليات روي حقوق و مزایا، مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها، اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش حق‌التدریس حق‌التحقیق و کارانه كه به صورت نقدی و غیر نقدی پرداخت مي‌شود، حساب مي‌شود و براي آن پنج پايه مالياتي مشخص شده.

همه پرداختی‌ها تا سقف 10ميليون تومان درآمد ماهانه و 120ميليون تومان در سال معاف از پرداخت ماليات هستند. براي درآمد بيش از 10 ميليون تومان هم پنج پله مالياتي تعيين شده كه با فرمول خاصی حساب مي‌شود:

* نسبت به مازاد 120ميليون تومان تا 168ميليون تومان در سال، ماليات 10درصدي در نظر گرفته شده است. درآمد ماهانه بين 10 تا 14ميليون تومان است در اين گروه قرار مي‌گيرند. براي اينكه بيشتر متوجه اين فرآيند پيچيده شويم، ماليات حقوق 14ميليون توماني را حساب مي‌كنيم: تا حقوق 10ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف است و نبايد آن را در نظر گرفت. باقي‌مانده آن كه چهار ميليون تومان است، مشمول ماليات 10درصدي مي‌شود.

* قرار است نسبت به مازاد 168ميليون تومان تا 276ميليون تومان در سال هم 15درصد ماليات دريافت شود. مالیات درآمد ماهانه 14ميليون تومان، تا سقف 23ميليون تومان به این روش محاسبه می‌شود. حالا بیایید ماجرا را با همان حقوق ۱۵میلیون تومانی مثال بزنیم. قانون ۱۰میلیون از این ۱۵میلیون را از پرداخت مالیات معاف کرده، چهار میلیون را در پله دوم و یک میلیون باقی‌مانده را در پله سوم قرار می‌دهد. یعنی حداکثر مالیات پرداختی این شخص 550 هزار تومان محاسبه می‌شود.

* نرخ مالیات درآمد مازاد 276ميليارد تومان تا چهارصد و هشت ميليون تومان در سال، 20درصد است. درآمد ماهانه بيش از 23 ميليون تومان تا 34 ميليون تومان، شامل اين رديف مالياتي مي‌شود.

* نسبت به مازاد چهارصد و هشت ميليون تومان در سال هم 30درصد ماليات در نظر گرفته مي‌شود و اين ماليات هم برای حقوق بيش از 34ميليون تومان در ماه وضع خواهد شد.

این فرمول به زبان ساده نشان می دهد اگر کسی 34ميليون و 500 هزار تومان در ماه حقوق بگيرد، با همين روش محاسبه پلكاني، مالیاتی معادل پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

‌تكليف ماليات خودرو و ملك هم روشن شد
* صاحبان زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها بیش از ۲۵میلیارد تومان باشد، بايد مالیات بپردازند. كدام املاك مشمول اين ملك مي‌شوند: زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ‌ ویلاهای مجاز با احتساب عرصه و اعیان و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از 25 ميليارد تومان باشد، به میزان دو هزارم ارزش سرمايه بايد ماليات بپردازند. واحدهای مسکونی و باغ‌ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست.

* خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص حقیقی و حقوقیِ غیردولتی که بيش از سه ميليارد تومان قيمت دارند هم بايد به نسبت مازاد این مبلغ، يك درصد ماليات بپردازند.

‌ماليات پزشكان؟ مثل سال قبل
‌ماليات پزشكان هم ثابت ماند و همه مراکز درمانی - شامل دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی- باید ۱۰درصد از حق‌الزحمه پزشکان را به‌عنوان مالیات کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

حداكثر حقوق 65 ميليون است
براي كاركنان دولت 18درصد و براي بازنشستگان هم 20درصد افزايش حقوق در نظر گرفته شده است. میزان افزایش حقوق کارکنان هميشه سیگنالی برای میزان افزایش حقوق کارگران محسوب می‌شود و شايد بتوانيم حدس بزنيم كه میزان افزایش حقوق هم چیزی در همین حدود خواهد بود.

سقف خالص پرداختی در تمام کشور برای کارکنان تمامی دستگاه‌ها و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران 65 میلیون تومان و پرداخت بيشتر از اين رقم ممنوع است.

‌ماليات بر ارزش‌افزوده هم زياد شد
يكي از تغييرات مالياتي لايحه بودجه سال آينده، مربوط به ماليات بر ارزش‌افزوده است كه بعد از سال‌ها ثابت ماندن، افزايش پيدا كرده. طبق پيشنهاد دولت اين ماليات بايد از 9درصد به 10درصد برسد. محل استفاده آن هم طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی است. براي كسب‌وكارهاي اينترنتي كه از پلتفرم‌هاي داخلي استفاده مي‌كنند، تشويق مالياتي در نظر گرفته شده و تا پايان سال 1402، مالياتي برايشان حساب نمي‌شود.

* بانک مرکزی هم موظف شده براي جلوگیری از فرار مالیاتی، از حساب اين گروه از بدهكاران برداشت كند.

* کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی که نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را تامین می‌کند و ارز وارد كشور مي‌كنند، از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند يعني خدماتی‌که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات یا مقصد خدمات داخل یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور شود، صادرات محسوب می‌شود و از پرداخت مالیات و عوارض معاف است.

* خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول ۱۵درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند. در خصوص والدین دهه شصتی، این تخفیف مالیاتی ۳۰ درصد است.

کدخبر: ۵۴۸۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر