کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۷۲۹۲
تاریخ خبر:

کارشناسان چه تحلیلی درباره روند فعلی بورس دارند؟

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| ‌بورس به قله دو میلیون واحدی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. شاخص 8/1میلیون واحدی و بازدهی قابل‌توجه بورس در هفته گذشته خیلی‌ها را دوباره با بازار سرمایه آشتی داده. طوری که روز شنبه شاهد بزرگترین ورود پول جدید به بازار سرمایه در دو سال اخیر بوده‌ایم. حالا بازار تحلیل‌های بورسی دوباره داغ شده و جنگ بین اصطلاحات سهام دلاری، سرمایه‌گذاری بلندمدت، صندوق‌ها و حقوقی‌ها بالا گرفته. در این گزارش سعی کردیم نظرات چند کارشناس بورسی را کنار هم جمع کنیم تا ببینیم در چه شرایطی هستیم، تا آخر سال بهتر است کدام سهام را نگه داریم و چه چیزی در سال آینده چشم‌انتظار ماست.

کامودیتی‌ها؛ درآمد دلاری با هزینه ریالی
روح‌الله عسکر شهبازی، کارشناس بازار سرمایه به روند بلندمدت بورس بسیار امیدوار است و توجه ویژه‌ای به کامودیتی‌ها دارد. او می‌گوید سهامداران نباید به روندهای کوتاه‌مدت توجهی کنند و به نظر می‌رسد روزهای منفی بورس، فرصت خرید است چراکه ارزش معاملات اعداد بالایی داشته است.

بررسی روندهای تاریخی حاکی از حساسیت بورس به ارزش معاملات خرد ۶ هزار میلیارد تومانی است و تا زمانی‌که ارزش معاملات در بالای این سطح قرار داشته باشد، می‌توان گفت بازار سرمایه، روند صعودی را به رسمیت شناخته است. در کنار این پارامتر بسیار مهم، جاماندگی بورس از بازارهای موازی و بررسی‌های تکنیکالی نیز حاکی از آن است که بستر بازار سهام برای ادامه روند صعودی هموار است.

شهبازی در رابطه با نمادهایی که در ادامه دور صعودی فعلی می‌توانند بازدهی مناسب‌تری را نصیب سهامداران خود کنند، معتقد است تا به اینجای کار پرچمداران رشد بورس نمادهای کامودیتی‌محور بوده‌اند و بررسی روندهای صعودی اخیر بازار نشان می‌دهد که سهام ریالی و در مجموع با توجه به نظام چندنرخی ارز، شرکت‌هایی که می‌توانند از فاصله نرخ دلار در خرید مواد اولیه استفاده کنند، می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. سهامداران با بررسی عملکرد مدیریتی سه سال اخیر در این گروه‌ها می‌توانند نمادهای مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنند.

نوسان‌گیران و حقوقی‌ها؛ موانع کوتاه‌مدت این روزها
علی خوش‌طینت، کارشناس بازار سرمایه عرضه‌هایی که در این روزها شاهد هستیم را به شرکت‌های حقوقی مربوط می‌داند. آنهایی که در اسفندماه هر سال به دلیل نیاز به نقدینگی، فرصت‌های شناسایی خوبی را پیدا کرده و به فروش اجباری سهام می‌پردازند که این موضوع می‌تواند در روزهای آینده نیز تشدید شود و شاهد عرضه‌های بیشتری از این سمت باشیم.

او همچنین نوسانگیری توسط برخی از فعالان بازار پس از کسب یک سود قابل قبول طی چند روز گذشته را از دیگر دلایل این موضوع می‌داند.خوش‌طینت معتقد است شرایط کنونی، فضای مناسبی برای خرید سهام توسط کسانی است که قصد ورود به بازار سهام را دارند و روزهای منفی احتمالی پیش رو می‌تواند فرصت‌های قابل‌قبولی را ایجاد کند.

او می‌گوید با برخی شاخص‌ها همچون ارزش دلاری و ارزش جایگزینی می‌توان نرخ دلار در بورس تهران را محاسبه کرد اما باید توجه داشت که این موضوع در صنایع مختلف، متفاوت است و نمی‌توان تمامی صنایع را با یک سنجه مورد محاسبه قرار داد. وی در این رابطه افزود که اغلب صنایع صادراتی کشور را باید با نرخ دلار نیما یا همان مرکز مبادله ارزی نگاه کرد و در دیگر صنایع می‌توان از پیشینه تاریخی روند سودآوری و حاشیه سود یا ارزش جایگزینی استفاده کرد. او در نهایت اعتقاد داشت که نرخ دلار کنونی در بورس تهران حوالی 40هزار تومان است که فاصله قابل‌توجهی را با نرخ بازار آزاد و دیگر بازارها دارد.

‌شرکت‌های سرمایه‌گذاری؛ دومین برندگان بورس
با هر جهش ارزی به دلیل کامودیتی‌محور بودن بورس تهران، در ابتدا سهام دلاری شروع به حرکت کرده و موجب تقویت شاخص کل بورس می‌شوند. سینا حمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید در گام اول به نظر می‌رسد رشد بازار سهام با پرچمداری سهام دلاری تا انتهای سال ادامه دارد چراکه هنوز افزایش قیمت دلار به‌صورت کامل در صورت‌های مالی شرکت‌ها منعکس نشده است.

وی افزود اما موج بعدی صعود بورس را گروه‌ سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد و در نیمه دوم سال با تجدید ارزیابی دارایی‌ها، نمادهای دارایی‌محور می‌توانند موج بعدی صعودی را برای بازار سرمایه به ارمغان آورند که با توجه به همه این موارد رسیدن شاخص کل به محدوده سقف تاریخی خود در ۱۴۰۲ دور از انتظار نیست.

صعود بعدی آرام‌تر خواهد بود
گزارشات مالی مرکز اصلی تحلیل سیدهادی موسوی از وضعیت بازار سرمایه است. او اعتقاد دارد درحال حاضر تنها روندساز بازارها، نوسان قیمت دلار در بازار آزاد است و اگر قرار باشد زمانی بورس فارغ از دلار صعود کند، زمانی است که در دولتمردان و سیاستگذاران اقتصادی کشور، شاهد یک دیدگاه جدی نسبت به بورس و تولید باشیم.

موسوی درباره گزارشات مالی شرکت‌ها می‌گوید انتظار می‌رود وضعیت فروش ریالی شرکت‌ها با توجه به تورم یک سال گذشته به‌خصوص طی چند وقت اخیر، با افزایش قابل‌توجهی همراه شود اما اینکه این افزایش فروش ریالی به افزایش سودآوری هم منجر می‌شود یا خیر، جای بحث دارد و حتی انتظار می‌رود که برخی از شرکت‌ها نسبت به سال گذشته سود کمتری را شناسایی کنند.

او افزود که بخشی از صعودهای اخیر بازار نیز به دلیل پیشخور کردن صورت‌های مالی آینده است اما بخش عمده آن به مباحث تورمی بازمی‌گردد، بنابراین می‌توان اینگونه انتظار داشت که در فصل انتشار گزارشات نیز شاهد یک روند صعودی در بورس باشیم اما قدرت آن نسبت به روند کنونی کمتر خواهد بود.

با تشکر از بانک مرکزی
احمد اشتیاقی، دیگر کارشناس بازار سرمایه محرک اصلی بورس در دو هفته اخیر را عمدتا بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر فروش ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادله ارز و طلا می‌داند. در این مرکز به‌جای اینکه شرکت‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات خود را با دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشند بر‌اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت می‌کنند. این قیمت در حال حاضر حدود ۳۸ هزار تومان است و با توجه به اینکه نرخ رقابتی است احتمالا عدد بالاتری نیز به خود خواهد دید.

اشتیاقی می‌گوید شرکت‌ها در عرضه محصولات خود در بورس کالا با استقبال بیشتری مواجه بودند. در حال حاضر نرخ دلار همه کالا‌ها در بورس کالا بیش از ۴۰ هزار تومان است. در واقع انتظار سودآوری موجود برای سال آتی در بورس کالا و در فروش ارز حاصل از صادرات امروز شرکت‌ها نیز قابل‌مشاهده است. انتظاری که اهالی بازار سرمایه دارند افزایش سودآوری شرکت‌های عمدتا فولادی، پتروشیمی و معدنی و به تناسب آن سایر گروه‌هاست.

او می‌گوید بعد از گذشت دو هفته پیش‌رو که به‌صورت سنتی حقوقی‌ها مجبورند برای شناسایی سود یا مشکلات نقدینگی سهم بفروشند؛ در روز‌های منتهی به سال ۱۴۰۱ بازار تا محدوده یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار واحد پیش خواهد رفت. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه شاخص کل پتانسیل رشد تا محدوده دو‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را هم داشته باشد.

کدخبر: ۵۰۷۲۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر