کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۱۳۸
تاریخ خبر:

چه کسی رئیس‌جمهور سرزمین‌های اشغالی شد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: وضعیت در سرزمین‌های اشغالی برای نتانیاهو قمر در عقرب است. او که با خطر سقوط مواجه است، حالا با انتخاب رئیس‌جمهوری چپ‌گرا از جانب پارلمان رو‌به‌رو شده (در ساعت تنظیم این گزارش هنوز رقبای او در مورد آینده نخست‌وزیری اسرائیل اظهارنظر نکرده‌اند). در سرزمین‌های اشغالی در دو سال گذشته بحران نخست‌وزیری باعث شد تا نتانیاهو اضافه بر سازمان در جای خود باقی بماند.

او تصور می‌کرد با ماندن در قدرت می‌تواند احزاب را وادار کند تا با ائتلافی، دوباره در قدرت بماند. وضعیت و قدرت‌طلبی نتانیاهو به‌جایی رسیده بود که در داخل سرزمین‌های اشغالی به او لقب شاه داده بودند، چراکه حاضر به ترک قدرت نبود. اما حالا به نظر می‌رسد که لاپید از حزب میانه موفق شود تا با ایجاد یک ائتلاف، نتانیاهو را بعد از دوازده سال کنار بگذارد.

* دو: ماه قبل نتانیاهو تلاش داشت تا با راه انداختن یک جنگ علیه غزه و فلسطینی‌ها تمرکز را از روی انتخابات و تشکیل دولت برداشته و یک‌بار دیگر نشان دهد که می‌تواند در مقابل تهدیدها علیه اسرائیل، کاری کند. اما جنگ آن‌طور که او پیش‌بینی می‌کرد، پیش نرفت. سرانجام از آنجایی که موشک‌ها از غزه، امنیت سرزمین‌های اشغالی را به خطر انداخته بود، ناچار به تسلیم شد و این کار عملا از اندک محبوبیت باقی‌مانده نتانیاهو باز هم کم کرد.

به‌نظر می‌رسد که با رفتن ترامپ عملا دیگر نخست وزیر اسرائیل نمی‌تواند در جایگاه خود باقی بماند. او پرونده فساد مالی پروپیمانی دارد، ‌از نظر شخصیتی فردی منفور است و سیاست‌هایش هم معترضان فراوان دارد. علاوه بر همه اینها میانه‌روها در سرزمین‌های اشغالی در این سال‌ها به کناره رفته‌اند و تندروها و ارتدوکس‌ها میدان‌دار شده‌اند. حالا چپ‌ها و میانه‌رو‌ها فرصتی دارند تا هر آنچه میراث نتانیاهو است را پاک کنند.

* سه: پارلمان رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اسحاق هرتزوگ، سیاستمدار کهنه‌کار و فرزند رئیس‌جمهوری اسبق این رژیم را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب کرد. حییم هرتزوگ، پدر اسحاق هرتزوگ بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۳ رئیس‌جمهوری اسرائیل بود. اسحاق هرتزوگ، ۶۰ ساله سابقه هدایت حزب کارگر را در کارنامه خود دارد.

او در جریان انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ رقیب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی اسرائیل برای سمت نخست‌وزیری بود. دوره ریاست‌جمهوری رووین ریولین، رئیس‌جمهوری کنونی اسرائیل ماه آینده به پایان می‌رسد. سمت ریاست‌جمهوری در اسرائیل مقامی تشریفاتی محسوب می‌شود و اداره امور کشور برعهده نخست‌وزیر است. رقیب اسحاق هرتزوگ در رای‌گیری روز چهارشنبه در کنست (پارلمان اسرائیل) میریام پرتز، آموزگاری بود که دو فرزندش را در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۰ در جریان خدمت در ارتش اسرائیل از دست داده بود.

میریام پرتز در صورت پیروزی عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن در سرزمین‌های اشغالی را به‌دست می‌آورد. حییم هرتزوگ ششمین رئیس‌جمهوری تاریخ اسرائیل بود و حالا فرزندش به‌عنوان یازدهمین رئیس‌جمهوری صهیونیست‌ها انتخاب شده است. حییم هرتزوگ در سال ۱۹۹۷ درگذشت. اسحاق هرتزوگ، رئیس «آژانس یهود» با کسب ۸۷ رای از ۱۲۰ نماینده کنست (مجلس اسرائیل) توانست میریام پرتز، نامزد رقیب را شکست دهد.

* چهار: اما هرتزوگ کیست؟ اسحاق بوجی هرتزوگ متولد ۱۹۶۰؛ سیاستمدار و وکیل اسرائیلی ایرلندی‌تبار است. او همچنین سابقه نمایندگی در کنست (پارلمان)، رهبری حزب کار و رهبری اپوزیسیون اسرائیل را نیز دارد. او پیش‌تر وزیر رفاه و خدمات اجتماعی، وزیر امور یهودیان خارج از اسرائیل، جامعه و مبارزه با یهودستیزی، وزیر مسکن و ساختمان و وزیر گردشگری بوده ‌است. او در تل‌آویو به دنیا آمد و در رشته حقوق در دانشگاه تل‌آویو و دانشگاه کورنل تحصیل کرد. ریاست‌جمهوری در اسرائیل مقامی عمدتا تشریفاتی است و قدرت اجرایی در دست نخست‌وزیر دولت اوست.

کدخبر: ۳۹۴۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر