کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۸۰۷
تاریخ خبر:

چه کسی رئیس‌جمهور ایرانیان لس‌آنجلس خواهد شد

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | گاوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا که از سال ۲۰۱۹ به این مقام رسیده، با خواست و اراده مردم این ایالت از مقام خود عزل خواهد شد. بیش از دو میلیون نفر تا پایان هفته گذشته نام و امضای خود را ذیل درخواست عزل نیوسام درج کردند و طبق قانون برای عزل فرماندار تنها یک و نیم میلیون امضا کفایت می‌کند و دیگر باید نیوسام را فرماندار سابق کالیفرنیا دانست. نیوسام و تحلیل‌گران دموکرات معتقدند این اقدام ریشه در اقدام جناح حامی دونالد ترامپ دارد.

از نگاه آن‌ها مرزی میان ترامپ و حزب جمهوری‌خواه کشیده شده است و اکنون ترامپ دو قشر مهم از مردم را جلوداری می‌کند. قشر اول یاغیانی که تا پای جان تن به قانون و رعایت مقررات نمی‌دهند و به طور خاص در کالیفرنیا تظاهرات‌های ضدقرنطینه شکل می‌دهند و در آن کتاب‌های پزشکی و ماسک‌ها را می‌سوزانند و بی هیچ هراسی با پلیس درگیر می‌شوند. قشر دوم که می‌توان آن‌ها را قشر مغفول و پاشنه آشیل دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نامید، مستضعفان آمریکا هستند.

برای مثال در روزهای اخیر پلیس لس‌آنجلس به بهانه مراسم اسکار فقرای بی‌خانمان را با کمی خشونت از حوالی منطقه محل برگزاری مراسم دور کرد، اقدامی که مورد انتقاد و اعتراض فعالان اجتماعی قرار گرفت. ترامپ به رغم شخصیت واقعی خودش، همیشه منتقد زرق و برق مفرط مراسم‌های رسمی و پول هدر دادن در کمپین‌های انتخاباتی و خرج‌های بیهوده بود و حالا این رفتار او را به نوعی حمایت از مستضعفان آمریکا علیه محل انباشت ثروت و اسراف در آمریکا تعبیر کردند. نام بسیاری از افرادی که به این دو گروه تعلق دارند پای درخواست عزل فرماندار کالیفرنیا درج شده است.

*** ‌اهمیت کالیفرنیا
کالیفرنیا پر جمعیت‌ترین ایالت آمریکا با ۴۰میلیون نفر جمعیت است. تگزاس با ۲۹میلیون نفر و فلوریدا با ۲۲میلیون نفر جمعیت در رده‌های بعدی جای دارند. جمعیت کالیفرنیا به طور متوسط ۲۳۰ هزار نفر در هر سال افزایش پیدا می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این ایالت تا سال ۲۰۵۰ به ۴۵ میلیون نفر برسد. البته سال گذشته و به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا آمار تولد در همه جای آمریکا کاهش داشته است و رشد جمعیت کالیفرنیا نیز به ۲۱ هزار نفر کاهش پیدا کرد. سال‌های سال است که کالیفرنیا لقب «بهترین ایالت» را یدک می‌کشد. اطلاق این صفت به کالیفرنیا دلایل بسیاری مانند اقتصاد پویا، محیط زیست سالم و خدمات رفاهی و پزشکی با کیفیت دارد.

برای مثال اگر کالیفرنیا یک کشور مستقل باشد، پنجمین اقتصاد برتر دنیا خواهد بود. کالیفرنیا شهر مارک زاکربرگ و ایلان ماسک است و هزینه زندگی در آن بسیار بالاست. جو بایدن اخیرا حداقل دستمزد در آمریکا را به روزی ۱۵دلار افزایش داد اما در کالیفرنیا درآمد روزانه ۱۹دلاری برای هر نفر خط فقر محسوب می‌شود. کالیفرنیا ایالتی مهم در سرنوشت انتخابات است و فرماندار آن می‌تواند کسی باشد که از سکوی فرمانداری کالیفرنیا به کاخ سفید واشنگتن پرتاب شود.

*** نامزدها و انتخابات
فرماندار کالیفرنیا بالاترین مقام ایالتی و نماینده حکومت و همچنین فرمانده گارد ملی در این ایالت خواهد بود. هنوز زمان دقیق انتخابات میان دوره‌ای و زودهنگام فرمانداری کالیفرنیا اعلام نشده است اما انتظار می‌رود در شهریور یا آبان سال جاری، رای‌گیری برای انتخاب فرماندار جدید آغاز شود. این دومین انتخابات زودهنگام تاریخ فرمانداری کالیفرنیا پس از انتخابات ۲۰۰۳ در است. تا کنون عده‌ای به طور رسمی برای انتخابات اعلام نامزدی کرده‌اند و به طور قطع تا ۵۸ روز دیگر که برای ثبت‌نام به عنوان نامزد در این انتخابات فرصت باقی است نام‌های جدیدی نیز به این این فهرست اضافه خواهد شد.

جالب است که تا‌کنون هیچ نامزد دموکراتی برای این انتخابات اعلام حضور نکرده است و این به نوعی اعتراض به عزل فرماندار فعلی تلقی می‌شود. حضور کتلین جنر، قهرمان سابق المپیک و پدر خانواده معروف کارداشیان‌ها و جنرها که تطبیق جنسیت داده و اکنون زن شده است کار را برای سایر رقیبان بسیار پیچیده کرده است. تا امروز جنر بیشترین شانس را برای پیروزی در این ایالت دارد و این اتفاق یادآور عزل گری دیویس در سال ۲۰۰۳ و انتخاب آرنولد شوارتزنگر به جای او برای این مقام است. در کنار نام خانم جنر می‌توان به نام آنجلین، خواننده، بازیگر و مدل سابق آمریکایی اشاره کرد.

آنجلین اکنون ۷۰ساله است اما تمام آمریکایی‌ها که سن و سالشان قد می‌دهد بیلبوردهای تبلیغاتی آنجلین در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی را به خاطر دارند. آنجلین از همان تصاویر برای تبلیغات خود بهره گرفته است و در شعار تبلیغاتی خود خطاب به حامیان خود و بالاخص مردان نوشته است«زنی که با او خاطره‌های زیادی دارید!» همچنین ماری کری، مدل مجموعه پلی‌بوی و بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی که یکی از ستارگان پورن مورد علاقه دونالد ترامپ هم بوده نیز اعلام نامزدی کرده است.

کری در تبلیغات انتخاباتی خود گفته است که در صورت پیروزی برای قشر متوسط سرگرمی‌ها و تفریحات خلاقانه بیشتری ایجاد می‌کند و به قشر ضعیف و بی‌خانمان کمک می‌کند تا با مشاوره روانی و دریافت وام‌های بلند مدت شغل و تجارت شخصی خود را بسازند! همچنین جان اچ.کاکس، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات گذشته و تاجر مشهور آمریکایی که از نزدیکان و دوستان دونالد ترامپ بوده نیز اعلام حضور کرده است. در روزهای اخیر این جمله در فضای مجازی آمریکا از جانب حامیان حزب دموکرات درباره انتخابات فرمانداری کالیفرنیا دست به دست می‌شود«یک ترنس، یک مدل، یک بازیگر پورنوگرافی و رفیق دونالد ترامپ… این انتخابات یک نامزد واقعی می‌خواهد.»

*** مهاجران ایرانی
کالیفرنیا میزبان بیشترین تعداد ایرانیان مهاجر در آمریکاست. ۷۰۰ هزار ایرانی در این ایالت زندگی می‌کنند که ۲۳۸ هزار نفر از آن‌ها متولد ایران و ۴۶۲ هزار نفرشان متولد آمریکا هستند. قسمت عمده جمعیت ایرانی‌های کالیفرنیا در بخش‌های جنوبی این ایالت و شهر لس‌آنجلس اقامت دارند. یکی از گران‌قیمت‌ترین مکان‌ها برای اقامت در آمریکا و البته جهان، بخش کوهستانی شهر لس‌آنجلس است که بورلی هیلز نام دارد. بورلی هیلز با ۳۳هزار نفر جمعیت محل زندگی ستارگان هالیوود، موسیقی، ورزشکاران و البته ثروتمندان مشهور است. ۲۵درصد از ساکنین بورلی هیلز را ایرانی‌ها تشکیل داده‌اند و رابطه خوبی با دیگر ساکنین این بخش دارند.

سال گذشته و به دلیل همین ارتباط، سه ایرانی به نام‌های اردوان داوری، شیرین قربانی و سپی شاین به عضویت شورای شهر در این ایالت در‌آمدند. سپی شاین، وکیل مشهوری که عضو شورای شهر هالیوود است، اولین زنی نام گرفت که در این شهر به این مقام رسیده است و از افراد سرشناسی است که در حوزه حقوق دگرباشان جنسی فعال است. او و حامیان ایرانی‌اش در این انتخابات از کتلین جنر حمایت می‌کنند. هنوز هیچ نامزدی که ایرانی باشد برای این انتخابات اعلام حضور نکرده است اما با توجه به موفقیت نامزدهای ایرانی در انتخابات شورای شهر سال گذشته احتمال دارد شاهد حضور نامزدهای ایرانی در این رقابت باشیم.

کدخبر: ۳۸۸۸۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر