کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۶۲۵
تاریخ خبر:

‌چه کسی از امیرعبداللهیان ناراضی است؟

‌چه کسی از امیرعبداللهیان ناراضی است؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| روز دوشنبه خبری عجیب در مورد استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در رسانه‌ها مطرح شد. منبع این خبر محمود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ‌ملی‌ و سیاست خارجی مجلس بود. عباس‌زاده انفعال دستگاه دیپلماسی در مقابل مقامات عربستان و موضوع جنگ غزه را از علل این ‌طرح استیضاح عنوان کرد. او با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه پرسید چگونه است که تا چندی پیش سخن از محو رژیم صهیونیستی مطرح‌ بود اما در حال حاضر گفتمان‌ها تغییر کرده است. به نظر می‌رسد که نارضایتی از امیرعبداللهیان در پی سفر هیات دولت به عربستان باشد.

علت انتقاد از امیرعبداللهیان چیست؟
حسین امیرعبداللهیان در طول دو سال گذشته تا حدودی توانسته انتظارات دولت را برآورده کند. دولت سیزدهم سیاست اصلی خود را بر روی نزدیکی به کشورهای همسایه عنوان کرده و امیرعبداللهیان نشان داده که می‌تواند به درخواست‌ها پاسخ دهد. مهم‌ترین پیروزی دستگاه سیاست خارجی در این دوره را می‌توان برقراری مجدد روابط با عربستان دانست. د

ر حالی که روابط ریاض و تهران از سال ۱۳۹۶ قطع بود، دو کشور توانستند ابتدا به واسطه عراق پای میز مذاکره بنشینند و مسائل امنیتی را مورد بررسی قرار دهند و بعد با میانجیگری چین، روابط خارجی را هم دوباره از نو آغاز کردند. در این مسیر حتی برخی وعده‌ها درمورد سرمایه‌گذاری کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و قطر هم مطرح شد.

از سوی دیگر روابط تهران با کشورهایی مانند روسیه و چین هم مانند گذشته خوب پیش رفت. دیدار ابراهیم رئیسی با السیسی از مصر هم نشان داد دولت سیزدهم دست رد به برقراری ارتباط با کشورهای عربی نمی‌زند. با همه اینها وقتی رئیسی و تیم دیپلماسی در نشست سران کشورهای اسلامی در عربستان شرکت کردند، واکنش اصولگرایان به این اتفاق چندان مثبت نبود. برخی رسانه‌ها این ماجرا را نادیده گرفتند و برخی دیگر که از بیانیه پایانی دل خوشی نداشتند، کشورهای عربی را به سازش متهم کردند.

یک نکته دیگه این بود که ایران در ابتدای کار ملاحظات خود را در مورد بیانیه‌ای که امضا کرده بود بیان نکرد. اما تقریبا فوری این موضوع جبران شد و وزارت خارجه توضیح داد نظراتش را برای سازمان ارسال و اعلام کرده پذیرای طرح دو کشوری و… نیست. نارضایتی از رفتار رئیسی و دستگاه دیپلماسی در حالی اتفاق افتاد که برخی از رسانه‌ها پیشنهادات ایران را طلایی توصیف کردند. ایران در ۱۰ توصیه خود بایکوت اسرائیل را مدنظر داشت و برروی آتش‌بس و پایان بمباران غزه تاکید کرد.

چه کسی در فکر استیضاح کردن وزیرخارجه است؟
هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ساختمان وزارت خانه میزبان رئیس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود. او در این دیدار رئیس و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را در جریان آخرین روندها و پیگیری‌ها در زمینه تحولات مربوط به اقدامات رژیم آپارتاید و کودک‌کش صهیونیستی در حق مردم بی‌دفاع، خصوصا کودکان و زنان در غزه تحت محاصره قرار داد.

آنطور که در اخبار آمده وزیرخارجه در این دیدار از نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در زمینه دفاع از ملت فلسطین و به‌کارگیری دیپلماسی پارلمانی در حمایت از مردم مقاوم و مظلوم غزه تشکر و قدردانی کرد. اما ظاهرا اوضاع با تمام اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حسنه نیست. محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده‌ای است که خواستار استیضاح امیرعبداللهیان در مجلس شده است.

او ۵۴ساله و از افراد نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم به حساب می‌آید. او هم سیاستمدار است و هم سابقه روزنامه‌نگاری در رزومه خود دارد و در دوره استانداری محمود احمدی‌نژاد در استان اردبیل، محمود عباس‌زاده مدیر کل امور شهری و روستایی استانداری اردبیل بود. او در کمیته رسانه‌ای احمدی‌نژاد نقش داشت و در سال ۱۳۸۵ او به سمت مدیر کل سیاسی وزارت کشور منصوب شد.

سال ۱۳۹۱ او به عنوان استاندار ایلام معرفی و بعد در سال ۱۳۹۳ به عنوان مشاور رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه کارش را شروع کرد و پنج سالی همانجا ماند. در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، محمود عباس‌زاده، با کسب ۴۵درصد آرا، از حوزه انتخابیه مشکین‌شهر نماینده مجلس شد. این نماینده از سوی اتحادیه اروپا به اتهامات حقوق بشری در سال ۱۳۹۰ تحریم شد.

کدخبر: ۵۴۷۶۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر