کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۴
تاریخ خبر:

چه کسی‌ رهبری فشار علیه ایران را ‌‌در دست دارد؟

روزنامه هفت صبح | ‌برایان هوک مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا با ابراز ناخرسندی درباره نزدیک شدن به پایان تحریم تسلیحاتی ایران گفت: پایان تحریم‌های تسلیحاتی اشتباه بزرگی است. برایان هوک به تازگی هدایت کامل جبهه علیه ایران را به دست گرفته است.

به نظر می‌رسد که حملات همه جانبه او در مواضع اخیرش هم نشان از این دارد که او نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته در مسئله ایران بازی خواهد کرد. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۰ خرداد گفته است با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است دیگر نمی‌تواند از حق حضور قبلی خود در برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.

وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که ایالات متحده پس از خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، حالا حق ندارد تقاضای گسترش و تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را داشته باشد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل گفت:«ایالات متحده به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و حالا حق ندارد خواستار آن شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.»

او همچنین اظهار کرد که تمام تمهیدات سازمان ملل متحده باید با جدیت اجرا شوند و ایالات متحده آمریکا دیگر عضو توافق هسته‌ای ایران یا همان برجام (JCPOA) نیست و حق ندارد از سازمان ملل درخواست تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را داشته باشد. روسیه نیز اعلام کرده است که مطابق با قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر با تمدید آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به ابراز خرسندی برایان هوک،مقام آمریکایی از نتایج فشار تحریم‌ها علیه مردم ایران واکنش نشان داد. سید عباس موسوی در توئیتر خود در این باره نوشت:«دولتی که سیاستش مبتنی بر «فشار بر گردن» -چه مردم خودش و چه مردم جهان باشد- باید از تروریسم اقتصادی و فشار بر مردم عادی خرسند باشد اما دیدید نه گردن ملت ایران بلکه زانوی شما خُرد شد. به‌زودی جلوی ملت ایران هم زانو خواهید زد.»

اما به تازگی خبرگزاری رویترز مدعی شده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده که موشک‌های شلیک‌شده به اهدافی در عربستان «منشا ایرانی» داشته‌اند. بر اساس خبر رویترز، گوترش به اعضای شورای امنیت گفته بررسی بقایای موشک‌های کروز و همچنین تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده، می‌تواند به معنی انتقال این تسلیحات به طور «ناسازگار» با قطعنامه سازمان ملل برای تایید برجام باشد.

بر این مبنا آنتونیو گوترش گفته که سازمان ملل بقایای پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو و فرودگاه ابها در عربستان را بررسی کرده است.‌او نوشته که موشک‌های کروز یا بخشی از قطعات آنها و همچنین پهپادهای استفاده‌شده در حملات «منشا ایرانی» داشتند.‌

گوترش همچنین گفته بعضی از تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده «همسان یا مشابه» تسلیحات مورد استفاده در حملات سال گذشته به اهدافی در عربستان بودند.‌دبیرکل سازمان ملل در عین حال به شورای امنیت اطلاع داده که موضع رسمی ایران این است که «خلاف تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت به صادرات سلاح نمی‌پردازد» و به «همکاری فعالانه» در این زمینه ادامه می‌دهد.

کدخبر: ۳۳۳۴۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر