کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۳۷۱
تاریخ خبر:

چهره‌های جديد يك شورای زنانه

چهره‌های جديد يك شورای زنانه

روزنامه هفت صبح| ديروز اعضاي يكي از گروه‌هاي مهم در زمينه سياستگذاري مسائل زنان مشخص شدند، گروهي پنج نفره به نام شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان و خانواده كه قرار است در حوزه مسائل فرهنگي و اجتماعي اين دو بخش سياستگذاري كند. اين شورا وابسته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي است و شهريور امسال آيين‌نامه آن ابلاغ شد.

تمركز اصلي اين شورا ترويج سبك زندگي ايراني اسلامي است و حداقل پنج وظيفه بر عهده آن گذاشته شده است. مشاوره‌هاي اين شورا مي‌تواند بر تصميمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم تاثيرگذار باشد. اعضاي جديد اين شورا هم تركيبي پنج نفره از يك پزشك عمومي، يك دكتراي اقتصاد، يك دكتراي تاريخ اسلام، يك دكتراي مطالعات آمريكاي شمالي و يك دكتراي قرآن و حديث است. نقطه اشتراك هر پنج نفر هم ديدگاه‌هايي درباره افزايش جمعيت و خانواده است. در ميان اين پنج چهره، كبري خزعلي از چهار نفر ديگر شناخته‌شده‌تر است.

كبري خزعلي
خزعلي شناخته‌شده‌ترين چهره اين شوراست. او خواهر مهدي و انسيه خزعلي و فرزند ابوالقاسم خزعلي است و از سال 1368 به‌عنوان نماينده شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در شوراي فرهنگي اجتماعي زنان حضور دارد. خزعلي در رشته علوم قرآن و حديث تا مقطع دكتري تحصيل كرده و علاوه بر آن استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

حضور در پست‌های ریاست شورای زنان و کمیته‌های مبانی و تحقیقات، حقوق و خانواده، فرهنگ عمومی، عضو شورای انقلاب فرهنگی از جمله سوابق اوست. خزعلي از جمله طرفداران افزايش جمعيت و البته مخالف جدي سقط جنين و دخالت پزشكي و غربالگري است و از جمله طرفداران قوانين عفاف و حجاب در كشور محسوب مي‌شود. او مدتي قبل درباره غربالگری پیش از زایمان گفته بود: «در حال حاضر کشور‌های غربی غربالگری را قبول ندارند و مردم را به افزایش جمعیت تشویق می‌کنند.»

فهيمه فرهمندپور
فهیمه فرهمندپور كه به عضويت در اين شورا دعوت شده، متولد ۱۳۴۷ در تهران است در کنار تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خودش را در مقطع دکتری تاریخ اسلام دانشگاه الزهرا به اتمام رساند. او لیسانس فلسفه، لیسانس و فوق‌لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی و فوق‌لیسانس و دکتری تاریخ اسلام دارد و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. در سابقه كاري او مي‌توانيم مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران را پيدا كنيم.

انسيه كتابچي
كتابچي هم رويكرد مشابهي با دو نفر قبلي دارد: او مدافع افزايش جمعيت و چندفرزندي و مخالف سقط جنين عمدي محسوب مي‌شود. به همين دليل هم تقريبا تمام سمت‌هايي كه تاكنون در آنها حضور داشته مرتبط با سياستگذاري در حوزه جمعيت است.

كتابچي پزشك عمومي و معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت است. علاوه بر اين سابقه حضور در کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را به‌عنوان مشاور دارد. او در کمیسیون اصل 90 مجلس هم به‌عنوان مشاور حضور داشته و نایب‌رئیس کمیته سلامت شورای اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگ هم بوده است.

ليلا‌سادات زعفرانچي
بخش زيادي از فعاليت‌هاي آكادميك او در زمينه اقتصادي است و مدرك دكتري خود را در همين رشته از دانشگاه علامه طباطبايي گرفته است. پژوهش‌هاي اقتصادي و مقالات او هم نشان مي‌دهد كه به‌صورت متمركز در حوزه اقتصاد خانوار و زنان كار مي‌كند. زعفرانچي هم سمت‌هاي مرتبطي در حوزه‌هاي مرتبط با خانواده داشته است: براي مثال رياست دبيرخانه ستاد زن و خانواده و عضويت در كارگروه مطالعات زنان و خانواده شوراي عالي انقلاب هم در كارنامه او ديده مي‌شود.

حكيمه سقاي‌ بي‌ريا
او استادیار دانشگاه تهران در دانشکده معارف و اندیشه اسلامی است و دكتري مطالعات آمريكاي شمالي خود را هم از همين دانشگاه دريافت كرده است. سقاي‌ بي‌ريا مدرك كارشناسي ارتباطاتش را از دانشگاه هوستون و كارشناسي ارشدش را هم در رشته ارتباطات جمعي از دانشگاه ايالتي لوييزيانا دريافت كرده است.

کدخبر: ۵۵۱۳۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر