کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۲۵۱
تاریخ خبر:

چهار بازیگر روی مخ ‌سریال‌های رمضان ‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | تقریبا یک سوم از پخش سریال‌های رمضان امسال گذشته و حالا تکلیف‌شان پیش مخاطب روشن است. در این مدت به فراخور درباره سریال‌های «زیرخاکی»،‌«بچه مهندس ۳»، «سرباز» و «پدرپسری» نوشته‌ایم. گزارش امروز به طور خاص به شخصیت‌هایی اختصاص دارد که شاید روی کاغذ جذاب بوده‌اند اما حالا پاشنه آشیل سریال هستند و به قول معروف روی مخ!‌ یادآوری این نکته ضروری است که شخصیت‌های روی مخ الزاما به معنای بازی بد بازیگر و نادیده گرفتن کارنامه‌شان نیست.

*** الیکا عبدالرزاقی | سرباز
الیکا عبدالرزاقی در سریال«سرباز» نقش اصلی ز‌ن را بازی می‌کند. یلدا نامزد یحیی (آرش مجیدی) است که بین آن‌ها صیغه محرمیت جاری شده و حالا به نوعی دوران آشنایی‌شان را سپری می‌کنند. یلدا متعلق به قشری مرفه نیست؛ و امتیاز خاص و مشهودی هم ندارد. خواسته‌هایش از یحیی اما آنقدر زیاد است که بیننده می‌گوید چرا او به شرایط خودش نگاه نمی‌کند! یلدا بیش از اندازه به یحیی گیر می‌دهد و حتی به جزئی‌ترین و خصوصی‌ترین کارهای او وارد می‌شود.

احتمالا منظور کارگردان از طراحی چنین شخصیتی، طعنه به نمونه‌های مشابه است. از این منظر هادی مقدم دوست به هدفش رسیده اما به چه قیمتی؟!‌ اگر بیننده «سرباز» باشید، می‌توانید درک کنید رفتار و سکنات یلدا تا چه حد با اعصاب بازی می‌کند. کار تاجایی پیش رفته که از نظر برخی بیننده‌ها، یلدا پاشنه آشیل «سرباز» است. شاید اگر بازیگری برای نقش یلدا انتخاب می‌شد، حساسیت‌ها تا این اندازه بالا نبود.

*** صدای راوی|سرباز
سریال «سرباز» یک عنصر دیگر هم دارد که این بار می‌توان مطمئن بود هدف کارگردان طراحی یک شخصیت «روی مخ» نبوده است. صدای راوی (ناصر طهماسب) تفاوت ماهوی با شخصیت یلدا دارد. او قرار است فقط برخی ماجراها را روایت کند و گاهی حس خوب به مخاطب بدهد. در عمل اما نتیجه‌ای دیگر به‌دست آمده است.

اولا صدای آرام طهماسب با آن ویژگی خاص خود ذهن را به سمت مستندها می‌برد و مخاطب را از فضای داستانی دور می‌کند. وانگهی «سرباز» صدای ذهن شخصیت‌ها را دارد و نتیجه حضور طهماسب صدا توی صدا شده! مهم‌تر این که راوی تا حالا کمکی به قصه نکرده و توضیحش اضافه بوده است.

*** فرهاد قائمیان |بچه مهندس ۳
داستان فصل سوم «بچه مهندس» در فضای دانشگاه می‌گذرد. فرهاد قائمیان نقش صادق توفیقی،رئیس دپارتمان دانشکده هوافضای دانشگاه امیرکبیر را بازی می‌کند. در این سریال خود شخصیت فاقد ایراد است و اتفاقا کارکرد دراماتیکی‌اش می‌تواند موتور پیش برنده داستان باشد. می‌پرسید ایراد کجاست؟‌ عیب شخصیت به نوع بازی بازیگر برمی‌گردد. فرهاد قائمیان در کارنامه‌اش چند نقش خوب دارد؛‌از جمله کارهایی که با زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور انجام داد.

مثل هیوا. با این حال نقش‌های مشابه‌اش کم نیستند. در «بچه مهندس ۳» خود شخصیت ربطی به تجربیات پیشین ندارد اما فرهاد قائمیان برای ارائه آن از همان لحن و نگاه بهره گرفته. مثلا وقتی قرار است ضمانت جواد جوادی را بکند، به روبه‌رو خیره می‌شود، چشمانش بی‌حرکت است و صدایش از ته گلو می‌آید. برای مخاطب حرفه‌ای تلویزیون که از قضا قائمیان را زیاد می‌بیند،‌این تکرار اذیت‌کننده و «روی مخ رونده» است.

*** سنگ چاپ و مهرآوران | پدر پسری
شمایل افشین سنگ چاپ و عزت‌الله مهرآوران در سریال «پدر پسری» یادآور شخصیت‌های پیشین است که بارها بازی کرده‌اند. می‌گویید فضای سریال فانتزی است و بازیگر باید بازی‌اش را منطبق با آن تنظیم کند؟ حرف درست است اما عیب به همان تکرار مکررات برمی‌گردد. از قضا این دو بازیگر در «لیسانسه‌ها» همبازی بودند و سروش صحت وجهی دیگر از توانایی‌شان را عیان کرد.

در «پدر پسری» اما سنگ چاپ عادات همیشگی بازی‌اش را که از ته گلو حرف می‌زند و گاهی در رفتار ظاهری دچار اغراق می‌شود با خود آورده است. مهرآوران هم از کلیشه نگاه نافذ به اطراف و حرکات سر استفاده کرده. با این حال یادمان باشد این شخصیت‌ها در سریالی با مختصات«پدر پسری» به اندازه موارد قبل روی مخ نیستند

کدخبر: ۳۲۵۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر