کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۳۴۱
تاریخ خبر:

چند سناریو برای بازگشت به مدرسه و دانشگاه

روزنامه هفت صبح | تا همین دیروز هیچ مسئولی هنوز نظر قطعی نداده بود که پای دانش‌آموز و دانشجو امسال به مدرسه و دانشگاه می‌رسد یا نه. ولی از بین اظهارنظرهای وزرای آموزش و پرورش‌، علوم و همچنین مسئولان وزارت بهداشت می‌توان چند سناریو برای شروع سال تحصیلی جدید بیرون کشید؛ سناریوهایی که احتمالا یکی از آنها روش غالب اجرای آموزش تحصیلات ابتدایی و تکمیلی خواهند بود.

*** سناریوی اول: حضوری به شرط واکسیناسیون
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با زمان بازگشایی مدارس ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰اعلام کرده که اگر واکسیناسیون کادر آموزشی انجام شود، مدارس از اول مهر ۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد. آموزش و پرورش حتی سال پیش هم مدافع بازگشایی مدارس بود ولی زور وزارت بهداشت به آنها چربید و نتوانستند در مدارس را برای بچه‌ها باز کنند. وزیر آموزش و پرورش تا امروز دو بار نامه داده که شرایط را برای بازگشایی مدارس آماده کنید.

درخواست واضح وزیر این بود که کادر آموزشی در اولویت واکسن قرار بگیرند. نتیجه چه شد؟ وزارت بهداشت و آموزش و پرورش با هم توافق کردند که واکسن این گروه جمعیتی از مردادماه شروع و تا آخر شهریور تمام شود تا مدارس مهرماه بتوانند درهایشان را روی دانش‌آموزان باز کنند. البته این تاریخ کمی دیر و زود دارد. وزیر آموزش و پرورش قبلا قول خردادماه را داده بود و حالا بعید نیست به خاطر تاخیر محموله‌های واکسن، این کار بیفتد به شهریور.

*** سناریوی دوم: بازگشایی به چند شرط
در حالت دیگر مدارس باز می‌شوند اما اصول و استانداردهایی برای تجمع بچه‌ها هنگام ورود و خروج به مدرسه و برخی از فعالیت‌های گروهی کلاس‌ها پیش خواهد آمد. اینطور که وزارت بهداشت گفته آنها مشغول بررسی برنامه‌های تجمع ابتدای صبح و هنگام ظهر هستند. همچنین سرویس حمل و نقل بچه‌ها هم در این وزارتخانه موضوع بحث بوده تا چطور خودش تبدیل به دردسری برای پخش کرونا نشود.

*** سناریوی سوم: بازگشایی بر اساس رنگ بندی
بازگشایی مدارس قطعی است؟ نه. شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش یک پلن بی هم دارد که اگر ستاد مقابله با کرونا به هر دلیلی اجازه بازگشایی را نداد دوباره به همان روش قبل، مدارس شهرها بر اساس رنگ بندی‌شان باز شود. یعنی شهرهای آبی و زرد تنها نقاطی باشند که اجازه بازگشایی را پیدا خواهند کرد.

*** سناریوی اول وزارت علوم: بازگشایی کامل
وزیر علوم با قطعیت بیشتری نسبت به وزیر آموزش و پرورش درباره حضوری بودن آموزش در سال ۱۴۰۰ حرف زده است. وزیر علوم هم مثل وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای به وزیر بهداشت داده و خواسته بوده که دانشجویان در اولویت واکسن قرار بگیرند. اول سخنگوی وزارت بهداشت قول مرداد ماه را برای واکسن استادان و دانشجوها داده بود. دیروز از این وزارتخانه خبر آمد که واکسیناسیون دانشجویان قرار است از شهریور ماه شروع شود.

برنامه دقیق وزارت بهداشت تا دیروز برای دانشگاه‌ها این بوده است: در مرداد واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر یعنی مجموع اساتید، اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد را واکسینه کرده و در ادامه در شهریور ماه ۵۰۰ هزار نفر دانشجو را واکسینه خواهند کرد. این تعداد در بین دانشجویان در مهر ماه به یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و در آبان ماه نیز یک میلیون نفر دانشجوی دیگر را واکسینه خواهند کرد.

*** یک شرط برای سناریوی اول
اینطور که سخنگوی ستاد کرونا گفته اگر واکسیناسیون انجام و در دانشگاه‌ها باز شود تصمیم‌های جدیدی برای سلف سرویس‌ها و غذاخوری‌های دانشجویان و اساتید باید گرفت. آنها توصیه کرده‌اند که بهتر است غذاها را به شکل بیرون بر در اختیار دانشجویان قرار دهند، در فضای دانشگاهی نیز در فضای بسته اصلاً غذا سرو نشود.

*** سناریوی دوم وزارت علوم: تقسیم دانشجویان
براساس جدول زمان‌بندی واکسیناسیون اگر دانشجوها در اولویت قرار نگیرند در بهترین حالت اولین واکسن‌های خودشان را آذرماه دریافت خواهند کرد که دیگر عملا برای بازگشایی فایده‌ای ندارد. البته هنوز این امکان وجود دارد که کلاس‌های حضوری برای تازه‌واردها از بهمن ماه شروع شود تا اینطور جمعیت کمتری بدون واکسن پایشان را سر کلاس‌ها بگذارند. این فقط احتمالی بوده که رئیس دانشگاه شریف آن را در مصاحبه‌ای مطرح کرده و معلوم نیست برنامه وزارتخانه هم باشد یا نه.

*** سناریوی سوم: همان فرمان قبل
اگر امسال اساتید واکسن نزنند، ممکن است همچنان بر اساس روش قبل بخشی از دروس آنلاین و برخی دیگر حضوری تدریس شود. دروس آزمایشگاهی و کارگاهی در محل دانشگاه و بقیه اینترنتی ارائه شود. دانشجویانی هم که ساکن خوابگاه بودند، به شهرشان برگردند و با گرفتن نامه از دانشگاه مبدا، کارگاه یا آزمایشگاه را در دانشگاه شهر خودشان بگذرانند.

*** نوع واکسن: احتمالا ایرانی
حالا برای واکسیناسیون فاز سوم که همان اساتید و معلمان هستند، نوع واکسن چه خواهد بود؟ با توجه به تاخیر کشورهای واردکننده، واکسن این گروه هم به احتمال خیلی زیاد واکسن ایرانی خواهد بود. واکسن ایرانی مجوز تزریق اضطراری خودش را برای هفته آینده گرفته و در کنار واکسن‌های دیگر تزریق می‌شود. این واکسن در مرحله سوم تست انسانی است و پلتفرم ساخت آن به واکسن چینی سینوفارم شباهت دارد. تا امروز استادان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی واکسن خودشان را تزریق کرده‌اند. تنها گروهی که وزارت بهداشت برای بازگشایی دانشگاه‌ها باید به واکسنشان اولویت دهد، اساتید و کادر دانشگاهی هستند.

کدخبر: ۳۹۶۳۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر