کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۵۴۹
تاریخ خبر:

چند برش خواندنی از زندگی ناگفته ایلان ماسک

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| ‌‌رابطه ایلان ماسک و پدرش هیچوقت به یک رابطه صمیمانه بدل نشد. سراسر دوران کودکی و نوجوانی ایلان را می‌توان در رفتار تحقیرآمیزی خلاصه کرد که به‌صورت مداوم از جانب پدر به او تحمیل می‌شد. گفتنی است وضعیت مالی پدر ایلان چندان بد نبود و او بر‌خلاف دیگر نابغه‌های بزرگ عصر ما، فقر و شرایط اسفناک اقتصادی را هرگز تجربه نکرد اما علاقه وافر ایلان به مدرنیته و عصر کامپیوتر با موضع‌گیری‌های ضد‌مدرنیته پدرش جمع‌پذیر نبود و آن‌ها را به چالش‌های فرسایشی و ملال‌آور بسیاری وارد می‌کرد.

در نهایت ایلان موفق شد با پیگیری‌های روزافزون و مصرانه خود، پدرش را مجبور کند که یک کامپیوتر خانگی برای او بخرد. به محض ورود کامپیوتر به خانه، ایلان کار بر روی یادگیری زبان برنامه‌نویسی basic را آغاز کرد. در آن دوران زمان یادگیری این زبان برنامه‌نویسی حدود ۶ ماه تخمین زده می‌شد اما ایلان توانست با بهره‌گیری از هوش و حافظه عجیب و غریب خود یادگیری این زبان برنامه‌نویسی را طی ۳ روز به پایان برساند. او با شادی و شعف فراوان، خبر این دستاورد را به پدرش رساند اما مثل همیشه با برخورد سرد و تحقیرکننده پدر مواجه شد.

تنها اشتراک پدر ایلان ماسک و علوم نوین را می‌توان در فضانوردی خلاصه کرد. پدر ایلان ماسک شیفته نیل آرمسترانگ بود و مصاحبه‌ها و صحبت‌های آرمسترانگ را با دقت و جدیت فراوان دنبال می‌کرد. روزی که ایلان و پدرش مقابل تلویزیون نشسته بودند و یکی از مصاحبه‌های تلویزیونی آرمسترانگ را تماشا می‌کردند، مجری از آرمسترانگ پرسید «فکر می‌کنی یک روز بشر بتواند مانند یک مقصد مسافرتی ساده و عمومی به ماه سفر کند و روی آن قدم بزند؟»

و این سوال با جواب مثبت آرمسترانگ مواجه شد و بلافاصله لبخندی از روی هیجان بر روی لبان پدر ایلان ماسک نقش بست و این لحظه‌ای بود که رویای بزرگ ایلان ماسک شکل گرفت؛ «یافتن راهی برای سفر به ماه». پیگیری این آرزو توسط ماسک، زمینه‌ساز پدید آمدن شرکت اسپیس ایکس شد.

بازی ۵۰۰ دلاری
به گزارش فوربز در حال حاضر ثروت ایلان ماسک بالغ بر ۲۷۴ میلیارد دلار است و او با اختلاف قابل توجهی در رده اول فهرست ثروتمندان جهان ایستاده است. بر اساس آخرین فهرست منتشر شده در فوربز نیز ثروت ایلان ماسک به تنهایی برابر با ۶‌درصد کل ثروت میلیاردرهای جهان است. همچنین ایلان ماسک رکورد درآمد ۳۶ میلیارد دلار در یک روز را به‌نام خود ثبت کرده است و روی‌هم‌رفته از سال ۲۰۲۰ تا امروز به‌طور روزانه ۲۱۶ میلیون دلار درآمد داشته است.

فوربز پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۴ ایلان ماسک اولین فردی در جهان باشد که ثروتش از رقم ۱۰۰۰ میلیارد دلار عبور و لقب اولین تیلیاردر جهان را از آن خود می‌کند. اما این ثروت نتیجه ۳۸ سال کار مداوم است و ایلان ماسک ۵۰ ساله توانست از ۱۲ سالگی علم و نبوغ خود را به پول تبدیل کند. او در سال ۱۹۸۴ و زمانی که تنها ۱۲ سال داشت، با اتکا بر دانش برنامه‌نویسی خود یک بازی کامپیوتری ساخت و آن را به قیمت ۵۰۰ دلار فروخت.

کسب این درآمد سبب شد ماسک به راهی که در آن پا گذاشته است امیدوار شود و پروژه‌های کوچک بسیاری را به سرانجام برساند. پروژه zip2 اولین پروژه بزرگ او در آمریکا بود. به‌طور خلاصه zip2 یک نقشه تجاری کامل از آمریکا بود و برای اولین‌بار این امکانات را برای کاربران اینترنت فراهم کرده بود که بتوانند مشاغل مختلف را روی نقشه شهرشان بیابند و کیفیت کار و قیمت خدماتشان را بررسی کنند. این پروژه توانست ۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

ماسک پس از این پروژه به سراغ طراحی یک پلتفرم اینترنتی رفت که در آن آگهی‌های فروش ساختمان و ملک که پیش‌تر در روزنامه‌ها چاپ می‌شد الکترونیکی شود. این پروژه با استقبال بی‌نظیر کاربران اینترنت مواجه شد و علاوه بر درآمد ۵۰ میلیون دلاری ماسک از این پروژه، او را صاحب شرکتی بزرگ و جدید با بیش از ۱۰۰ کارمند کرد. ماسک در سال ۱۹۹۹ این دو شرکت را به قیمت ۳۰۷ میلیون دلار فروخت و از این طریق صاحب ثروت قابل‌توجهی شد. این سرمایه زمینه‌ساز پروژه‌های بعدی او مانند پی‌پال، اسپیس ایکس و تسلا شد.

چشمان گریان ایلان
نگاهی کوتاه و گذرا به زندگی‌نامه ایلان ماسک به ما می‌گوید او سه بار ازدواج کرده است و ۷ فرزند دارد و قبل و بعد از ازدواج‌های خود نیز چندین و چند رابطه مختلف را تجربه کرده است. اما شاید برای افرادی که حلقه مفقوده زندگی خود را پول و ثروت می‌دانند باورش سخت باشد که ثروتمندترین مرد دنیا از برقراری ارتباط خوب و موثر با زنانی که دوستشان می‌دارد عاجز باشد و در این عرصه خود را فردی کم اعتماد به‌نفس، ضعیف و شکست خورده بداند.

ماسک خود می‌گوید فرد جذابی برای یک رابطه موفق نیست و در این‌باره خاطره‌ای تعریف می‌کند که در دوران جوانی به‌طرز عمیقی عاشق دختری شده بود که در عرصه مطبوعات و نویسندگی مشغول به‌کار بود و پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان توانست با او در رستورانی قرار بگذارد. ماسک می‌گوید سراسر دیدار آن‌ها به بیان ایده‌های او درباره طراحی و ساخت خودروهای الکترونیکی خودران گذشت و آن دختر در طول قرار دو ساعته آن‌ها با بی‌حوصلگی و دلزدگی به رویاهای عجیب ماسک گوش می‌داد و پس از خروج از رستوران، دیگر پاسخ تماس‌های ماسک را نداده است.

اگرچه چند سال بعد ماسک آن خودروهای الکترونیکی خودران را ساخت و صنعت خودروسازی را متحول کرد اما عشق دوران جوانی‌اش را از دست داد. همچنین نزدیکان ماسک از رابطه شکست خورده او و امبر هرد، ستاره هالیوود و تاثیری که این جدایی بر روی ماسک گذاشت سخن می‌گویند. گفتنی است این رابطه در خلال روند طلاق و دادگاه‌های امبر هرد و جانی دپ شروع شد و از این رو بسیاری از طرفداران ایلان ماسک را که از او انتظار نداشتند با یک زن متاهل وارد رابطه احساسی شود دلسرد کرد.

دوستان ماسک از احساس عمیق او نسبت به امبر هرد سخن می‌گویند و شهادت می‌دهند که ماسک با تمام وجود عاشق هرد شده بود. اما همه چیز بر طبق میل ماسک پیش نرفت و این رابطه خیلی زود از جانب امبر هرد به پایان رسید و او جیمز فرانکو را جایگزین ایلان ماسک کرد.

تاثیر این جدایی بر روی ماسک ویران‌کننده بود. شاهدان احوال ماسک می‌گویند او پشت میزش می‌نشست و ساعت‌ها مغموم بود و اشک می‌ریخت. خود ماسک می‌گوید شاید زندگی‌اش از بیرون جذاب و زیبا به نظر بیاید اما فکر نمی‌کند کسی دلش بخواهد جای مردی باشد که هر روز کلید را در دری می‌چرخاند که در پس آن خانه‌ای خالی باشد که در آن به تنهایی بخوابد و به تنهایی غذا بخورد و به تنهایی بیدار شود.

کدخبر: ۴۵۳۵۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر