کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۸۳۱
تاریخ خبر:

چند‌ ر‌وایت ‌معتبر‌ از‌ نبرد‌ ۵۰ساعته غزه و اسرائیل

روزنامه هفت صبح | ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شامگاه روز یکشنبه به وقت محلی، بین رژیم صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی آتش بس برقرار شد و به این ترتیب، جنگ ۳ روزه یا پنجاه ساعته غزه نیز به پایان رسید. در دور جدید درگیری‌ها، ۴۵ فلسطینی شهید شده و۳۶۰ نفر زخمی هستند. ۱۵ نفر از مجموع شهدا کودک و ۴ نفر زن هستند. در ۳ روز حمله اسرائیل ۱۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دید که از جمله ۱۶ واحد کاملا تخریب و ۷۱ واحد غیر قابل سکونت و ۱۴۰۰ واحد آسیب‌های شدید تا متوسط دیده‌اند.

‌ترور فرماندهان
جنگ در شامگاه جمعه آغاز شد وقتی که نیروهای اسرائیلی، «تیسیر الجعبری»، فرمانده بخش شمالی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی را ترور کردند. البته برخی می‌گویند او فقط فرمانده بخش شمالی این نیروها نبوده و در واقع جانشین بهاء ابوالعطاء بوده که فرمانده سرایا القدس بود و در سال ۲۰۱۹به همراه همسرش ترور و شهید شد.

البته در این نبرد، یک فرمانده ارشد دیگر گردان‌های قدس نیز به شهادت رسید. نام او «خالد سعید منصور» بود. او از اعضای شورای نظامی جهاد اسلامی و فرمانده منطقه جنوبی گروهان‌های قدس و یکی از بنیانگذاران اولین شاخه نظامی این جنبش در دهه ۸۰ بود. برخی منابع فلسطینی اعلام کردند که دشمن صهیونیستی بارها قصد ترور این فرمانده فلسطینی را داشت اما موفق به این کار نشده بود.

فرماندهی گردان‌های قدس روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در عملیات اخیر در نوار غزه مجموعا ۱۲ تن از فرماندهان و رزمندگانش به شهادت رسیده‌اند. رأفت الزاملی، سلامه عابد، زیاد المدلل (فرزند احمد المدلل از رهبران ارشد جهاد اسلامی) نیز از دیگر فرماندهان گردان‌های قدس هستند که در این عملیات جان خود را از دست داده‌اند.

پاسخ فلسطینی‌ها
البته فلسطینیان در تلافی حملات سه روز اسرائیل به مواضع جهاد اسلامی و دیگر مناطق سرزمین‌های فلسطینیِ تحت محاصره در این منطقه،‌ شهرک‌های اسرائیلی جنوب اسرائیل و مناطق اطراف بیت‌المقدس را هدف حملات راکتی و موشکی خود قرار دادند و آن طور که اسرائیل گفته حدود ۶۰۰ راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. البته اسرائیل مدعی است که ۹۷ درصد این راکت‌ها توسط سپر ضد موشکی این کشور (گنبد آهنین) رهگیری شدند.

با این حال، در جریان شلیک این موشک‌ها ساختمان‌های اسرائیلی به خصوص در مرز غزه و مناطقی مثل شهر عسقلان یا اشکلون، تخریب شد. زیاد النخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی در نشست خبری خود در پایان این جنگ گفته: ۵۸ شهرک صهیونیستی به طور همزمان در تیررس موشک‌های گردان‌های سرایا القدس قرار داشتند و موشک‌هایی در اختیار داشتیم که می‌توانستند تمام شهرک‌های صهیونیستی را هدف قرار دهند.

در جریان همین حملات بود که رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از لغو بازی دوستانه تیم‌های یوونتوس و اتلتیکو مادرید در تل‌آویو در پی ادامه درگیری‌ها با مقاومت فلسطین خبر داد. این بازی قرار بود فردا یکشنبه در ورزشگاه بلومفیلد در شهر تل‌آویو برگزار شود. همچنین روز یکشنبه و در حالی که شماری از شهرک نشینان اسرائیلی از جمله چند نماینده کنست امروز به مناسبت آنچه «یادبود تخریب هیکل سلیمان» خوانده می‌شود حریم مسجد الاقصی را شکستند؛ جنبش جهاد اسلامی، موشکی نیز به سمت شهر بیت‌المقدس شلیک کرد.

داستان آتش‌بس
آتش بس را روز یکشنبه، مصر به سرانجام رساند. البته با کمک قطر. اسرائیل بعد از ترور چندین فرمانده جهاد اسلامی با عنوان کردن اینکه به اهدا‌ف خود رسیده به دنبال آتش بس رفت. رئیس دستگاه امنیت عمومی اسرائیل (شاباک) هم در جلسه امنیتی این کشور به دولت توصیه کرد که عملیات نظامی در غزه را «پیش از ارتکاب خطایی که گسترش دایره عملیات را لازم سازد» متوقف کند.

چرا که این عملیات «اهدافی بیش از آنکه تعیین کرده بودیم» را تحقق بخشیده و یک هدف راهبردی را هم عملی ساخته» که به ادعای وی «جدا کردن جنبش مقاومت اسلامی حماس از جهاد اسلامی است». راهبرد جداسازی حماس از جهاد اسلامی در این جنگ، با قدرت پیش رفت و باعث واکنش زیاد نخاله هم شد. او در کنفرانس خبری خود گفت: «حماس با وجود اینکه وارد این نبرد نشد، اما ستون فقرات و حامی و پشتیبان مقاومت است و ما وحدت خود را حفظ خواهیم کرد.» او همچنین گفته: «دشمن صهیونیستی اگر دستاوردی کسب می‌کرد به دنبال آتش‌بس با جهاد اسلامی نمی‌بود.»

شرایط آتش بس
دبیر کل جهاد اسلامی در ادامه این کنفرانس گفته: تاکید می‌کنم که اگر دشمن به شروط ما پایبند نباشد آتش بس را باطل می‌دانیم و جنگ دوباره از سر گرفته می‌شود. اما این شروط چه هستند؟

یک: مصر متعهد شده که برای آزادی شیخ بسام السعدی ظرف مدت یک هفته تلاش کند.
دو: خلیل عواوده اسیر اعتصاب غذا کننده فردا به بیمارستان منتقل خواهد شد و از آن‌جا هم راهی خانه خواهد شد.

‌واکنش‌ها
«سید‌حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی شب عاشورا در ضاحیه در جنوب بیروت با اشاره به جنگ سه روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه اعلام کرد: «شرایط اسرائیل کاملا مشخص بود که خواهان پایان جنگ است، زیرا توان بیش از این را نداشت. اسرائیل توان ادامه جنگ را نداشت. شهرک نشینان اطراف غزه و نیز عسقلان و تل آویو تاب ادامه جنگ را نداشتند. جامعه اسرائیلی تحمل جنگ را ندارد و مقاومت می‌تواند که شروط را بر دشمن تحمیل کند.»

نشریه «هاآرتص» هم در سرمقاله روز دوشنبه خود عملیات نظامی اخیر در نوار غزه را نشانه شکست سیاست اسرائیل در قبال نوار غزه خواند و تکرار اینگونه عملیات را محکوم کرد. در این گزارش تأکید شده که اینگونه عملیات موجب برهم خوردن زندگی روزمره در اسرائیل و تبدیل زندگی ساکنان غزه به کابوس دائمی می‌شود.

«هاآرتص» برای تغییر این «روند احمقانه» خواستار تغییر کامل قطب نمای سیاست اسرائیل و پیش گرفتن روند بازسازی نوار غزه و افزایش مجوزهای ورود مصالح ساختمانی و دیگر کالاها به نوار غزه به منظور بهبود معیشت اقتصادی و مدنی در غزه شده «چون این در درجه اول به نفع اسرائیل است». در این مقاله تأکید شده که یکی از بهترین گزینه‌ها در این راستا، پیشنهادی است که «یائیر لاپید» در زمان وزارت خارجه خود در سپتامبر ۲۰۲۱ مطرح کرد و نام آن را «اقتصاد برای امنیت» گذاشت.

اثر‌مفقود شده بنکسی از تل‌آویو سردرآورد
اثری از بنکسی، هنرمند گرافیتی بریتانیایی که مدتی پس از نقش‌بستن بر روی دیواری سیمانی در کرانه باختری مفقود شده بود، از یک گالری فعال در مرکز شهر تل‌آویو و در یک ساعتی کرانه باختری سر درآورد. این نقاشی که ابتدا در نزدیکی دیوار حائل در شهر بیت لحم واقع در کرانه باختری کشیده شده بود، یکی از چندین اثری بود که در سال ۲۰۰۷ به طور مخفیانه خلق و از آنها مضمونی اعتراضی‌ نسبت به «اشغال» سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل برداشت شد.

در این اثر بنکسی موشی را کشیده که تیرکمانی بچگانه در دستانش دارد. کوبی آبرگل، فروشنده آثار هنری که این تابلو را خریداری کرده است، تاکید دارد که اصالت اثر را با تطبیق ترک‌ها و خراش‌های موجود بر روی قطعه سیمانی با دیوار محل خلق نقاشی به دقت بررسی کرده است. آبرگل که شهروند اسرائیل است، گفته که قطعه سیمانی حاوی اثر بنکسی را از یکی از همکاران فلسطینی خود در بیت‌لحم خریداری کرده است.

هر چند او از افشای مبلغ پرداختی خود اجتناب کرده ولی معتقد است که این معامله کاملا قانونی بوده است. نقاش ناشناس بریتانیایی که نام مستعار بنکسی را برای خود برگزیده، هنرمندی است که کارش را با کشیدن نقاشی‌های دیواری به وسیله اسپری روی دیوارهای ساختمان‌های نیمه‌کاره در بریستول بریتانیا آغاز کرد. (یورونیوز)

کدخبر: ۴۷۱۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر