کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۶۰۴
تاریخ خبر:

‌چرا گوشی ایرانی داریا ‌هنوز برای خریداران جذاب نیست؟

‌چرا گوشی ایرانی داریا ‌هنوز برای خریداران جذاب نیست؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ داریا باند اواخر تیرماه امسال با قیمت 13 میلیون تومان رونمایی شد. به اولین گروه خریداران فرصت داده شد با شرکت در طرح ویژه پیش‌فروش 10 میلیون تومان پرداخت کنند. داریا باند را الان در اواخر آبان ماه می‌توان با تخفیف شش میلیون و 600 هزار تومان خرید. یعنی در چهار ماه گذشته قیمت داریا باند سه میلیون و 400 هزار تومان، معادل 34 درصد ارزان شده است. داریا باند در تیرماه امسال از نظر قیمت، رقیب موبایل‌هایی مثل گلکسی A54 و پوکو X5 بود و حالا باید با گوشی‌هایی مثل ردمی نوت 12 پرو، گلکسی A24، گلکسی A14، ریلمی C55 و حداقل چهار گوشی سازگار با نسل پنج دست‌و‌پنجه نرم کند.

ضمن اینکه همین چند روز تصاویر و اطلاعاتی از گلکسی A25 به بیرون درز کرد که می‌تواند رقیب گردن‌کلفتی برای داریا باند باشد. اگر شما در تیرماه امسال تحت تاثیر احساسات 10 میلیون تومان بابت خرید یک گوشی ایرانی هزینه کرده بودید، چطوری با کاهش قیمت شدید آن پس از چهار ماه کنار می‌آمدید و اگر الان به خرید داریا باند فکر می‌کنید، چطوری از نظر فنی آن را به رقبای سرشناس ترجیح می‌دهید؟

‌داریا باند؛ تعویض زمین بازی
تلاش‌های متعددی برای تولید گوشی موبایل در ایران رقم خورده ولی بیشتر این اقدامات به دلیل ناتوانی در رقابت با نمونه خارجی شکست خورده‌اند. حتی با اینکه بیشتر قطعات مورد استفاده در این گوشی‌ها در کشور تولید نمی‌شوند، همه‌شان در زمینه قیمت و کیفیت مقابل رقبای خارجی شکست می‌خورند.

به‌همین دلیل حرف‌هایی که پشت‌سر داریا باند می‌زنند گاهی مواقع بی‌رحمانه است. مثلا سایت شهرسخت‌افزار، شباهت‌هایی میان گوشی هندی Lava Agni 2 و داریا باند پیدا کرده و نوشته با اینکه ماژول دوربین این گوشی‌ها متفاوت است، تعدادی از ویژگی‌های کلیدی‌شان مثل وزن، سایز نمایشگر، تراشه اصلی، حافظه‌موقت و ظرفیت ذخیره‌سازی، باتری و شارژر کاملا به هم شباهت دارد.

داریا همراه همچنین ادعا کرده کارمندانش طراحی گوشی باند را انجام داده‌اند اما تمام مراحل تولید در کشور چین انجام می‌شود. روی جعبه این گوشی نیز عبارت Made in China درج شده که نشان‌دهنده تولید داریا باند به‌شکل ODM است. برندها در این روش، نقشه محصول را به تولیدکننده دیگر می‌سپارند، قطعات مختلف را انتخاب می‌کنند و منتظر می‌مانند تا محصول با برند آنها آماده فروش شود. شاید از نظر اقتصادی به‌صرفه باشد اما قطعا نمی‌توان به آن افتخار کرد!

داریا باند در تیرماه امسال با قیمت ۱۰ میلیون در فروشگاه‌های اینترنتی ظاهر شد اما کسانی که در برنامه پیش‌خرید شرکت نداشتند، باید برای خرید داریا باند ۱۳میلیون تومان پول پرداخت می‌کردند. در آن زمان رقبای سرشناسی مثل گلکسی A54 سامسونگ و پوکو X5 پرو از شیائومی در بازار موبایل، حضور داشت و داریا باند عملا شانسی برای رقابت با آنها پیدا نمی‌کرد.

شکست داریاباند در آن برهه به دلیل بازی در زمین اشتباه رقم خورد. بزرگترین ضعف این گوشی، پردازنده است. جایی که تراشه نه‌چندان قدرتمند شش نانومتری دایمنسیتی ۷۰۵۰ به‌کار گرفته شده. تراشه گوشی داریا باند در مقایسه با تراشه مدل‌هایی مثل گلکسی A54 و پوکو X5 پرو رسما حرفی برای گفتن نداشت و وقتی این تراشه‌ها را مقایسه می‌کنیم، نهایتا داریا باند به‌عنوان بازنده دوئل معرفی می‌شود.
داریا باند تقریبا ۲۱۰ گرم وزن دارد، یعنی حتی از گلکسی A54 که با قاب شیشه‌ای طراحی شده، سنگین‌تر است.

تفاوت وزن داریا باند با گوشی‌های شیائومی که در رنج قیمت 10 میلیون فروخته می‌شوند، بیشتر می‌شود. مثلا نسبت به پوکو X5 پرو شیائومی اختلاف وزن به حدود ۵۰ گرم می‌رسد. تازه با اضافه شدن قاب، وزن گوشی داریا باند سنگین‌تر خواهد شد و می‌توانیم با آن تمرین‌های سبک بدنسازی انجام دهیم.

وزنه‌بردارها، کشتی‌گیرها و ورزشکاران رقابتی معمولا وقتی با واقعیت‌های تلخ درباره توان و قدرت خود کنار می‌آیند، وزن خودشان یا وزنه را کم می‌کنند و به دسته دیگری می‌روند. ظاهرا داریا باند همین تاکتیک را برگزیده تا حداقل با تقلیل عدد نوشته شده روی برچسب قیمت، روی دست تولیدکنندگان نماند. اما در همین بازه شش میلیون و 600 هزار تومان تا هفت میلیون و 200 هزار تومان هم رقابت ساده نیست و بررسی بازار نشان می‌دهد گوشی‌هایی مثل ردمی نوت 12 پرو، گلکسی A24، گلکسی A14 و ریلمی C55 بنابر هزار و یک دلیل جلوتر از داریا باند نظر خریداران را به خود جلب می‌کنند.

ممکن است بگویید داریا باند قابلیت پشتیبانی از نسل پنج موبایل را دارد و با این ویژگی گوشی‌های بالا را شکست می‌دهد اما اگر اهل جستجو باشید، می‌توانید با همین قید سامسونگ گلکسی M14 را با قیمت 6/6 تا هشت میلیون تومان بخرید یا روی آنر X8 انگشت بگذارید و حتی انتخاب ردمی نوت 10 نسل پنج و گلکسی F14 با قیمت هفت میلیون و 180 هزار تومان را در اولویت قرار دهید. همه این گوشی‌های با نسل پنج موبایل سازگاری دارند و هم از نظر شهرت برند و هم از نظر قیمت متاسفانه گوشی ایرانی داریا باند را شکست می‌دهند.

داریا باند؛ آنچه در زیر پنهان است
حتی اگر احساسات وطن‌پرستانه بر شما غلبه کند و بخواهید خرید یک گوشی ایرانی را در دستور کار قرار دهید، احتمالا یک‌سری نقطه‌ضعف فنی برایتان دردسرساز خواهد شد. ارتفاع داریا باند به 160 میلیمتر می‌رسد و عرض و پهنای آن به‌ترتیب ۷۴ و هشت میلی‌متر است. در طراحی داریا باند از قاب شیشه‌ای استفاده کرده‌اند و مقصر وزن بالای گوشی همین مسئله است. پشت گوشی ماژول سه‌گانه دوربین به‌چشم می‌خورد و پایین صفحه‌نمایش، حسگر اثرانگشت قرار گرفته است. داریا باند با یک باتری چهار هزار و ۷۰۰ میلی‌آمپر روانه بازار شده است.

حتی با اینکه توان شارژسریع 66 وات را برایش درنظر گرفته‌اند، باز جلوی رقبای سرشناس‌تر ناچار به پذیرش شکست خواهد شد.
داریا باند با دوربین سه‌گانه عرضه شده که حسگر اصلی آن با دقت ۵۰ مگاپیکسل عکاسی می‌کند. روی کاغذ بد نیست و اگر بقیه رقبا را در همین بازه قیمت بررسی کنیم، متوجه می‌شویم دوربین چندان قدرتمندی ندارد اما با توجه به اینکه داریا باند محصولی ناشناخته است، احتمالا خریداران خیلی این مسئله را در مقایسه‌شان دخیل نمی‌کنند و حتی اگر برایشان بگویید داریا باند نمایشگر 6/7 اینچ سوپر AMOLED با حداکثر روشنایی ۶۵۰ نیت و نرخ به‌روزرسانی تصویر ۱۲۰ هرتز دارد، تصمیم‌شان عوض نمی‌شود.

حرف‌هایی که پشت سر داریا باند می‌زنند
تصمیم‌گیری درباره داریا باند را می‌توان به بررسی گزارش‌ها و روایت‌های افرادی که زودتر از ما قدم جلو گذاشته‌اند و تجربه استفاده از این گوشی را دارند، موکول کرد. آنهایی که نظرشان مثبت است می‌گویند بدنه شیشه‌ای احساس خوبی را منتقل می‌کند.
خمیدگی نمایشگر نظر بعضی کاربران را جلب کرده و می‌گویند این مسئله احساس پرچمداران سال‌های قبل (احتمالا S7 به بعد) را منتقل می‌کند.

وجود حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر از دید کاربران باید به‌عنوان امتیاز در کارنامه داریا باند ثبت شود. هرچند بعضی‌ها خلاف این نظر را دارند و می‌گویند حسگر اثرانگشت دقیق کار نمی‌کند و کند است. وجود قابلیت‌های کاربردی لمس چندگانه نمایشگر و صفحه همیشه روشن چشم دسته دیگری را گرفته. توانایی شارژسریع 66 وات، اندروید نسخه 13، توانایی اجرای بازی‌های نسبتا سنگین.

گروه دیگری از خریداران، نسبت به داریا باند نظر منفی دارند. یکی گفته من به‌‌خاطر کاهش قیمت مشتاق شدم و الان فکر می‌کنم هر ارزانی بی‌دلیل نیست. نور صفحه خوب نیست و باگ‌های نرم‌افزاری زیادی می‌بینم. باتری هم بعد یک‌ماه استفاده به‌نظرم عملکرد نرمالی ندارد. کاربر دیگری از نبود آدابتور شارژ در جعبه شاکی است و با عصبانیت گفته این یکی را خوب از تولیدکننده‌های موبایل یاد گرفته‌ایم!‌ شکایت بعدی به استریو نبودن اسپیکر و محدودیت در خرید لوازم جانبی از جمله قاب و گلس و… مربوط می‌شود.

اما بیشتر گلایه‌ها را از باگ‌های نرم‌افزاری مربوط به رابط کاربری شاهد هستیم. یکی که ظاهرا خیلی از این موضع کلافه است، نوشته انگار طراحی رابط کاربری را سپرده‌اند دست یک آماتور و در جریان توضیحات بیشتر گفته از تنظیم خودکار نور نمایشگر گرفته تا نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز همه‌شان به مشکل برخورد می‌کنند. آپدیت و به‌روزرسانی دو گیگابایتی هم نتوانست تمام مشکلات را حل کند. من آدابتور شارژ‌هایی از برندهای معتبری مثل باسئوس و انکر را امتحان کردم ولی هیچکدامشان داریا باند را پشتیبانی نکردند.

کاربری با ادعای تخصص در حوزه الکترونیک گفته سیستم شارژ داریاباند را با پاورمتر بررسی کرده و اعتقاد دارد نهایت سرعت شارژ دستگاه 10 تا 16 وات است. او به نبود پشتیبانی رم پلاس و برنامه‌های مهم مدیريت حافظه اعتراض کرده و وجود لگ‌های زیاد را نقطه ضعف بزرگی دانسته. به‌نظرش افت شدید و غیرمنطقی قیمت در کنار نبود لوازم جانبی نیز خریداران را درگیر می‌کند.

کاربر دیگری در تایید نظر منفی دیگران درباره سرعت شارژسریع دستگاه نوشته داریا باند از فناوری PD2.0 بهره می‌برد و این یعنی نهایت سرعت شارژ شدن باتری به 18 وات می‌رسد. به‌نظرم برای اینکه سرعت شارژ به 66 وات برسد باید از فناوری PD3.0 استفاده می‌کردند. برخلاف گفته این افراد، خریداری گفته با اینکه موقع اتصال آدابتور نشان شارژسریع روی نمایشگر دیده نمی‌شود اما داریا باند را همزمان با آنر 50 شارژ کرده و متوجه شده هر دو دقیقا همزمان فول شارژ شده‌اند و این مسئله داریا باند را از اتهامات مربوط به باتری و شارژر و توان شارژسریع تبرئه می‌کند.

شخصی که تعمیرکار موبایل است گفته من هرچه گشتم شماتیک گوشی را پیدا نکردم و این برای مواقعی که به مشکل برخورد می‌کنید و مراجعه به نمایندگی با هر دلیل و منطقی جزو گزینه‌هایتان نیست، نقطه ضعف به‌حساب می‌آید. خریداری گفته وقتی گوشی را تحویل گرفته هرچند با صداقت رویش نوشته‌اند ساخت چین اما چون به‌خاطر تبلیغات درباره ایرانی بودن، سراغ داریا باند رفته و با اینکه موفق شده آدابتور شارژسریع را با مراجعه به نمایندگی رایگان دریافت کند، احساس خوبی ندارد. کاربر دیگری گفته با اینکه طراحی قاب پشتی و فرم قرار گرفتن دوربین‌ها فرق می‌کند اما مشخصات سخت‌افزاری داریا باند به گوشی هندی lava agni 2 شباهت زیادی دارد.

کدخبر: ۵۴۷۶۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر