کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۸۷۹
تاریخ خبر:

چرا گروسی ‌‌دنبال موش‌دوانی در‌مسئله هسته‌ای ‌است؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: کمتر از یک ماه قبل رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ظاهر با رضایت خاطر بسیار از به دست آوردن توافقی با ایران، تهران را ترک کرد. او پیش از موعدی که مجلس شورای اسلامی تعیین کرده بود تا پروتکل الحاقی را لغو کند، به ایران سفر کرد.

و در مذاکرات فشرده با سازمان انرژی اتمی به توافقی سه ماهه دست یافت تا در این فرصت غرب بتواند کم‌کاری‌های خود در مورد ایران را جبران کند. در آن زمان ناظران از توافق بین تهران و آژانس به عنوان بهترین توافق ممکن در آن شرایط نام بردند و رئیس آژانس انرژی اتمی هم خوش و خرم تهران را ترک کرد تا در مجامع جهانی قهرمان توافقی شود که مانع خروج ایران از برجام شد.

* دو: اوضاع اما یکسان نماند. هرچند گروسی با خرسندی تهران را ترک کرده بود اما وقتی به آژانس رسید، نظرش تغییر کرد و در جلسه شورای حکام بار دیگر نگرانی‌های خود را در مورد بالا رفتن توان هسته‌ای ایران ابراز کرده و پرونده‌هایی را پیش کشید که هفده سال از آن‌ها گذشته بود.

او همچنین هفته گذشته در گفت‌وگویی با یورونیوز هر چند از ایران و آمریکا خواست که هر دو به توافق بازگردند و تعهدات خود را اجرایی کنند؛ اما مدعی شد: ما دیدیم که ایران موادی ساخته، محصولاتی از این مواد (اورانیوم غنی شده) تولید شده است. اگر این مواد فروخته شود، اگر همین مواد از ایران خارج شود، چه کسی آن را کنترل خواهد کرد؟ اصولا این وظیفه ما است.

* سه: روندی که رافائل گروسی بعد از جلسه شورای حکام به آن پیوسته نشان می‌دهد که آژانس هر چند از توافق به دست آمده با ایران راضی است و برجام و بازگشت ایالات متحده به آن را ضروری و مهم می‌داند اما همزمان به دنبال ایجاد خوراک برای کسانی است که به دنبال فشارهای بیشتر بر روی ایران هستند.

او به تازگی حتی موضع تندتری هم اتخاذ کرده و در گفت‌وگو با روزنامه آسیا نیککی، مدعی شده: تولید اورانیوم در سطح بالاتر غنی سازی ایران را به سطوحی نزدیک می‌کند که نمی‌توان امکان استفاده‌های نظامی آن را نادیده گرفت. واضح است که اگر می‌خواهید اطمینان یابید انحراف نظامی وجود ندارد، نیاز به بازرسی بسیار قوی‌تر است.

آسیا نیککی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشاوره‌‌های فنی با ایران را در ماه آوریل(ماه آینده میلادی) آغاز خواهد کرد که یکی از نقاط تمرکز آن وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی است که ادعا می‌شود، اعلام نشده است.

* چهار: حرف‌های گروسی نشان می‌دهد آژانس از وضعیتی که در زمان آمانو داشته فاصله گرفته است و بی‌طرف ماندن برای آنها اولویتش را از دست داده است. گروسی شخصیت سخت‌تری از آمانو دارد. هر چند که از آرژانتین آمده روابط کشورهای لاتین با ایران اغلب خوب به شمار می‌رود اما او در موضع‌گیری‌هایش که سعی دارد غیرسیاسی باشد، اسیر تضادهای غرب با ایران می‌شود.

بعید نیست که ادعاهای تازه او و تلاشش برای اینکه بازرسی‌های قوی‌تری صورت بگیرد، با هدف گرفتن امتیاز از تهران برای سه ماه آینده باشد. در صورتی که آمریکایی‌ها تحریم علیه ایران را لغو نکنند، دسترسی بازرسان آژانس محدودتر خواهد شد و این چیزی نیست که گروسی مایل به آن باشد و تلاش خواهد کرد تا این زمان را تمدید کرده و حتی گسترش دهد.

کدخبر: ۳۷۸۸۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر