کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۸۱۲
تاریخ خبر:

چرا نانوایی‌ها ‌عضو ‌‌ثابت شکایت‌های ‌مردمی هستند؟

روزنامه هفت صبح | دیروز رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: «تیر ماه امسال ۲۱ هزار و ۹۰۶ فقره گزارش و شکایت مردمی‌پیرامون کالا و خدمات به‌وسیله ستاد خبری مستقر در سازمان‌ صنعت، معدن و تجارت استان‌ها دریافت شد که بیشترین شکایات مربوط به نانواها، مرغ فروشان، تعمیرکار خودرو و مشاوران املاک است.»

*** بقیه می‌آیند و می‌روند، نانوایی‌ها می‌مانند
وقتی گزارش‌های قبلی مربوط به شکایت‌ها را مرور می‌کنیم می‌بینیم نانوایی‌ها همیشه عضو ثابت شکایت‌های مردمی‌بوده‌اند. بقیه فهرست در زمان‌های مختلف تغییراتی داشته‌اند. مثلا در گزارش قبلی که از طرف سازمان حمایت از مصرف کنندگان منتشر شده بود میوه فروشی‌ها هم حضور داشتند اما اینبار با وجود اینکه قیمت میوه‌های تابستانه عجیب به نظر می‌رسد خبری از حضور میوه فروشی‌ها در فهرست پر شکایت‌ترین اصناف نیست.

تعمیرکارهای خودروهای سبک هم جزو اعضایی هستند که اغلب سر و کله شان در لیست دیده می‌شود اما این حضور همیشگی نیست. جالب اینکه اینبار رستوران‌ها جایی در فهرست پرشکایت‌ترین اصناف ندارند در حالی که بین آنها و نانوایی‌ها همیشه رقابتی تنگاتنگ برای جلب بیشترین شکایت برقرار بوده است.

دلیل این اتفاق می‌تواند شیوع کرونا باشد، اینکه بسیاری از رستوران‌ها برای مدت زیادی بسته بوده‌اند و میزان سفارش‌گیری‌شان هم کاهش چشمگیری داشته است. از طرف دیگر کاهش ۴۰ درصدی مسافرت‌ها هم در حذف رستوران‌ها نقش داشته است چون معمولا رستوران‌های بین راهی و رستوران‌هایی که مسافران به آنها مراجعه می‌کردند بیشترین شکایت‌ها را به خودشان اختصاص می‌دادند.

*** مرغ فروشی‌ها قربانی نوسان قیمت
مرور گزارش‌های سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که تا همین چند سال پیش یعنی سال ۹۴ خبری از حضور مرغ فروشی‌ها در فهرست شکایت‌ها نیست و کم کم پای آنها هم به لیست اصناف پر شکایت باز شده است. اینطور به نظر می‌رسد که افزایش قیمت گوشت و مرغ و نوسان‌های زیادی که قیمت آنها به خودش دیده تاثیر زیادی در این زمینه داشته است. دیگر نشانه این ماجرا اعلام هر روزه قیمت گوشت و مرغ است که در اغلب موارد هم با آنچه در بیشتر مغازه‌ها دیده می‌شود تفاوت دارد، شاید همین تفاوت در کنار تقلب‌هایی مانند آب بستن به برغ‌ها، خریدارها را عصبانی کرده است.

*** ‌چرا نانوایی‌ها مشتری ناراضی دارند؟
اغلب گزارش‌های مربوط به شکایت‌های مردمی‌از اصناف را سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و سازمان‌های بهداشتی اعلام می‌کنند و نانوایی‌ها معمولا در فهرست هر دوی این مجموعه‌ها هستند حتی وقتی علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونای تهران می‌خواست درباره مشاغلی که بیشترین شکایت‌ها و تخلفات کرونایی را دارند حرف بزند، نانوایی‌ها را به عنوان سرآمد شاکی دارها اعلام کرد و گفت: « با بررسی سامانه ۱۹۰ در کشور و در استان تهران بیشترین میزان شکایات در مجموعه خدمات از نانوایان بوده است که با اتحادیه نانوایان و رئیس اتاق اصناف تهران جلسه مشترکی خواهیم داشت تا نانوایان به رعایت بیشتر شیوه نامه‌ها ملزم شوند.»

حضور همیشگی نانوایی‌ها در فهرست‌های مشابه باعث می‌شود، بپرسیم چرا نانوایی‌ها همیشه مشتری ناراضی کن‌ترین صنف هستند؟ رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران بیشتر شکایت‌ها را مربوط به قیمت نان می‌داند و می‌گوید: « به دلیل عدم ارائه نرخ جدید، نانوایان قیمت‌های نان را با نرخ سال ۹۳ عرضه می‌کردند و طبیعتا نانواها نمی‌توانند با قیمت‌های سال ۹۳ زندگی کنند؛ بنابراین راهی جز گرانفروشی، کم فروشی و یا فروش اجباری (کنجدی) برایشان نمی‌ماند.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به نرخ تورمی‌که در کشور وجود دارد قیمت نان باید دو برابر سال ۹۳ باشد، به همین دلیل سازمان صمت و اتاق‌های اصناف دست به کار شدند تا چاره‌ای بیاندیشند و از آنجایی که دولت همیشه تلاش می‌کند تا طرفدار مردم باشد، طبق نشستی که برگزار شد، توافق کردیم که نرخ نان به صورت سالانه اعلام شود.

من اگر بخواهم فقط آرد را به عنوان واسطه به مردم بفروشم این حق را خواهم داشت تا مطابق با نرخ تورم افزایش قیمت در آن داشته باشم، اما برای تبدیل آرد به نان با وجود هزینه مالیات، بیمه، کارگر، قبوض آب و برق نیز به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین قیمت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا نانوایان بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند.»

کدخبر: ۳۴۳۸۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر