کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۱۶۹
تاریخ خبر:

چرا می‌گوییم نگران‌ مشاوران املاک نباشید؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | حق کمیسیون مشاوران املاک برای تنظیم قراردادهای خرید و فروش خانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، نصف شد. پیش از این مشاوران املاک، از هر طرف معامله نیم درصد و در مجموع یک درصد از کل مبلغ فروش مسکن را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کردند و در مصوبه جدید، باید از هر طرف به میزان ۲۵صدم درصد و در مجموع نیم درصد از مبلغ معامله را به عنوان کمیسیون در نظر بگیرند. اتفاقی که واکنش مشاوران املاک و رئیس اتحادیه‌شان را در پی داشته.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگویی جداگانه با چند خبرگزاری تصمیم جدید دولت و وزارت صمت را زیرسوال برده و می‌گوید این موضوع دردی از قیمت مسکن دوا نمی‌کند و باعث افزایش تخلفات صنفی خواهد شد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید بعد از صدور رای کمیسیون نظارت بر اصناف، صنف مشاوران املاک با ارسال نامه‌ای به دیوان عدالت اداری نسبت به تعیین نرخ جدید کمیسیون اعتراض کرده است.

*** حق کمیسیون ۷٫۵میلیونی برای یک واحد ۶۰متری
قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی به ۲۴میلیون و ۱۳۰هزار تومان رسیده است. همین گزارش می‌گوید واحدهای با مساحت ۶۰مترمربع و سن پنج سال ساخت، بیشترین تقاضا را در بازار مسکن شهریورماه داشته‌اند. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد واحدهای ۶۰متری به طور میانگین در تهران حدود یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان ارزش دارد. مشاوران املاک برای امضای چنین قراردادی از هر طرف معامله ۲۵صدم درصد و در مجموع نیم درصد یعنی حدود هفت میلیون و ۵۰۰هزار تومان کمیسیون می‌گیرند.

تازه باید به این رقم مالیات بر ارزش افزوده ۹درصدی را هم اضافه کنید. این درآمد هفت و نیم میلیونی صرفا برای تنظیم قرارداد یک خانه کوچک آن هم با قیمت میانگین کل شهر است. مشاوران املاک ممکن است هر ماه کلی از این قراردادها امضا کنند. تازه این رقم در حالتی است که با مشاور املاک خوبی سر و کار داشته باشید. کسی که دقیقا مطابق دستورالعمل‌ها فعالیت کند و مصوبه جدید اتاق اصناف برای کاهش حق کمیسیون را مبنا بگذارد.

*** دعوا سر مصوبه‌ای که رعایت نمی‌شود
دستورالعمل حق کمیسیون مشاوران املاک از آن دستورالعمل‌هایی است که یک گوشه خاک می‌خورد و کسی سراغ آن را نمی‌گیرد. بر اساس این دستورالعمل حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای تا سقف ۵۰۰میلیون نیم درصد و برای مبالغ بیشتر از آن ۲۵صدم درصد تعیین شده بود که حالا این دستورالعمل به ۲۵صدم درصد از هر طرف معامله تغییر کرده است. تغییری که اهمیت چندانی برای مشاوران املاک نخواهد داشت چراکه خیلی از آنها حتی به دستورالعمل قبلی هم عمل نمی‌کردند!

آنها بعضا بدون در نظر گرفتن دستورالعمل‌ها حق کمیسیون خرید و فروش خانه را یک درصد از هر طرف و در مجموع دو درصد مبلغ معامله محاسبه می‌کردند. به عبارتی مشاوران املاک از یک خانه ۶۰متری در تهران که ارزش آن به حدود یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسیده، کمیسیون ۳۰میلیون تومانی می‌گیرند! این رقم برای یک قرارداد معمولی و صرفا برای یک واحد کوچک ۶۰متری است!

کدخبر: ۳۵۲۱۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر