کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۶۷۵
تاریخ خبر:

چرا مصری‌ها از آلمان می‌ترسند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک کارمند دفتر رسانه‌ای دولت فدرال آلمان مظنون به جاسوسی چندساله برای دستگاه اطلاعاتی مصر است. علیه او تحقیقاتی جریان دارد و انگیزه‌های این جاسوسی احتمالی هنوز برای دولت آلمان روشن نیست. اما چرا حکومت مصر مدام نگران مخالفان خود در خارج از مرزهایش است؟

*** جاسوس کیست؟
سازمان امنیت داخلی آلمان از جاسوسی احتمالی یک کارمند دفتر رسانه‌ای و اطلاعات دولت فدرال آلمان به سرپرستی اشتفان زایبرت، سخنگوی رسانه‌ای دولت آلمان برای دستگاه اطلاعاتی مصر خبر داده است. به گزارش رسانه‌های آلمان، ظاهرا این مرد از سال‌ها پیش اطلاعاتی را در اختیار دستگاه اطلاعاتی مصر قرار می‌داده است.

مشخص نشده اطلاعاتی که او انتقال داده چه بوده است. اما طبق گزارش سال ۲۰۱۹ این سازمان که پنج‌شنبه ۱۹تیر(نهم ژوئیه) توسط هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان ارائه شد، تنها مشخص است که اداره جنایی فدرال آلمان در دسامبر ۲۰۱۹ به دستور دادستانی کل در کارلسروهه، دست به «اقداماتی اجرایی» علیه این مظنون زده است.

پتر فرانک، دادستان کل آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «بیلد» تأیید کرده که علیه این مرد تحقیقاتی به ظن فعالیت‌های اطلاعاتی به جریان افتاده که هنوز هم ادامه دارد. دفتر رسانه‌ای فدرال آلمان خود در مورد این جاسوسی احتمالی موضع‌گیری نکرده است. سخنگوی این دفتر تنها تأکید کرده که این نهاد در مورد این تحقیقات یا مسائل مربوط به کارکنان خود ابراز نظر نمی‌کند.

«بیلد» گزارش داده که این مظنون در بخش مراجعان اداره رسانه‌ای دولت فدرال آلمان مشغول به فعالیت بود و یکی از کارمندان سطوح میانی این اداره محسوب می‌شد.ق گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان، در این کشور علاوه بر سازمان اطلاعات عمومی‌ خارجی مصر (GIS) سازمان امنیت داخلی این کشور (NSS) نیز به‌صورت مخفیانه مشغول به فعالیت‌ است. محور فعالیت آن‌ها، جمع‌آوری اطلاعات درمورد مخالفان مصری مقیم آلمان، از جمله افراد مرتبط با گروه «اخوان المسلمین» و احتمالا مسیحیان قبطی است.

*** چرا مصر نگران مصری‌های مقیم آلمان است؟
عمده مخالفان مصری ساکن در آلمان، طرفداران اخوان المسلمین هستند. این گروه تمام نگرانی سیسی، رئیس‌جمهور این کشور را شامل می‌شود. او مدام با کابوسی دست و پنجه نرم می‌کند که در آن طرفداران اخوان، قدرت را بار دیگر از نظامی‌ها بگیرند.

در سال‌های اخیر مقامات امنیتی آلمان از افزایش طرفداران گروه اسلامگرای اخوان المسلمین در این کشور خبر می‌دادند. سه‌ماه قبل حلقه امنیتی این کشور موجودیت گروهی به نام «اُسره» را در آلمان تأیید کرد. آن زمان رسانه‌های آلمانی نوشتند که درحال حاضر بیشتر از یک‌هزار طرفدار گروه اخوان المسلمین در آلمان به‌سر می‌برند و این رقم به‌گونه آشکاری درحال رشد است.

همچنین رسانه‌ها موجودیت سلول‌های موسوم به اسره در آلمان را تأیید کردند. براساس اطلاعات مقامات آلمانی، سلول‌های اسره در آلمان برای آموزش اعضای این گروه تشکیل شده‌اند. اما ماجرا کمی‌ پیچیده‌تر از نگرانی بابت افزایش تعداد طرفداران اخوان المسلمین است. دولت مصر می‌خواهد به اطلاعات مخالفان خود در آلمان دسترسی داشته باشد.

در آلمان اخوان المسلمین با یک گروه از ترکیه همراه است. این تشکیلات با نام دیدگاه ملی، یک سازمان مذهبی است که سازمان اطلاعات آلمان هم نسبت به حضور آنها در خاک خود حساسیت‌هایی دارد. اما برای مصر این حساسیت‌ها بیشتر است. در قاهره هر نوع نزدیکی به ترکیه تقبیح می‌شود. سیسی مایل نیست که اخوان المسلمین با ارتباطات گسترده‌اش قدرت پیشین خود را باز پس بگیرد.

برای دولت مصر اینکه اخوان گروهی دینی در این کشور باشند که تحت فشار شدید امنیتی قرار گرفته و حتی رهبرشان هم به حبس ابد محکم است، خبر بهتری است تا زمانی که بداند ترک‌ها و مصری‌ها در برلین تشکیلاتی علیه دیکتاتوری نظامی ‌مستقر در قاهره به‌راه انداخته‌اند. تشکیلات دیدگاه ملی که از دهه هشتاد در آلمان سر برآورده یکی از بزرگترین اجتماعات را در این کشور تشکیل می‌دهد. اخوان المسلمین در سال‌های اخیر هر طور که توانسته به این گروه نزدیک شده و قاهره را نگران کرده است.

کدخبر: ۳۳۸۶۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر