کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۷۵۰۷
تاریخ خبر:

چرا تلویزیون با ‌بازیگران زن مهاجر مماشات نمی‌کند؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | هفته پیش پخش سریال «سربداران» با بازی سوسن تسلیمی به پایان رسید. همزمان این سوال پیش آمد چرا تلویزیون با دیگر بازیگران مهاجر مماشات نمی‌کند تا بخش مهمی از سریال‌هایش را بتواند پخش کند‌ و آثارش در بایگانی خاک نخورند.

سریال«سربداران» یکی از مجموعه‌های مهم تلویزیون است که اولین بار در دهه ۶۰ روی آنتن رفت. کمی بعد یکی از بازیگران زن این سریال یعنی سوسن تسلیمی جلای وطن کرد و سبک زندگی کشور مهاجر را برگزید. با این حال «سربداران» لطمه ندید و بارها بازپخش شد. با ظهور شبکه‌های دیجیتال، «سربداران» بارها روی آنتن رفت. تا هفته پیش هم شبکه سراسری چهار این سریال را روی آنتن داشت. آب از آب هم تکان نخورد و فقط یک سوال پیش آمد: چرا این اجازه به بقیه داده نمی‌شود؟

***سریال‌های ممنوعه
این چندمین بار است که به سریال‌های ممنوعه تلویزیون اشاره می‌کنیم. پیش‌تر گزارشی مبسوط منتشر کردیم و دلیل چرایی مشکل‌دار شدن هر کدام نوشتیم. وجه مشترک این سریال‌ها یک مشکل است: بازیگران زن. این بازیگران به دلیل مهاجرت،‌پوششی دیگر برای خود انتخاب کرده‌اند و به همین خاطر سریال‌شان مهر توقیف خورده است. آیا یک سریال به این خاطر باید در آرشیو بماند؟

***درخواست مکرر برای بازپخش
سری به پیام‌های شبکه آی فیلم بزنید تا متوجه شوید مخاطبان چقدر دلتنگ سریال‌های مانده در پشت خط هستند. نمونه‌اش «نرگس» سیروس مقدم یا «غریبانه» قاسم جعفری که بیننده‌ها مدام درخواست بازپخش آن‌ها را دارند. این سریال‌ها اما با سدی به نام بازیگر مهاجر مواجه هستند و اجازه پخش ندارند. تاکنون هم درخواست موکد و مکرر مخاطبان افاقه نکرده.

***نرگس ،‌غریبانه و کمکم کن
حالا بیایید نقبی به گزارش پیشین بزنیم که در آن فهرست سریال‌های ممنوعه را منتشر کرده بودیم. شاخص‌ترین آن‌ها «نرگس» است؛ سریالی که نام اولین سریال داستانی ۹۰ شبی را یدک می‌کشد. این سریال در زمان پخش با استقبال بالا مواجه شد و هنوز هم نامش توی ذهن بیشتر مخاطبان مانده. اگر مسئله زهرا امیرابراهیمی پیش نمی‌آمد، قطعا «نرگس» یکی از سریال‌هایی بود که بارها بازپخش می‌شد.امیر ابراهیمی دو سریال مهم دیگر هم دارد: «غریبانه» و «کمکم کن». هر دو سریال به دلیل قصه‌های پرکشش در زمان پخش مورد توجه قرار گرفتند و صاحب بیننده‌های حداکثری شدند.

***ترانه مادری و روزهای اعتراض
مهاجرت مینا لاکانی باعث شده سه سریال تلویزیون در آرشیو خاک بخورند. یکی از آن‌ها «ترانه مادری» است که در زمان پخش گل کرد و مورد توجه قرار گرفت. «روزهای اعتراض» از جمله سریال‌های موفق تلویزیون در بازنمایی تاریخ معاصر است که اتفاقا در زمان پخش با استقبال مواجه شد. لاکانی در سریال رمضانی «آخرین گناه» هم یکی از نقش‌های اصلی را برعهده داشت.بازپخش این سریال هم می‌تواند نظر طیفی از مخاطبان را جلب کند.

***پرواز در حباب و ستاره‌های سربی
یکی دیگر از بازیگرانی که از ایران رفت و سریال‌هایش به مشکل خورد‌ چکامه چمن ماه است. او در «پرواز در حباب » سیروس مقدم جزو بازیگران اصلی بود. «پرواز در حباب» از نخستین سریال‌هایی است که با موضوع موادمخدر صنعتی ساخته شد و بیننده‌های زیادی جذب آن شدند. چمن ماه در «ستاره‌های سربی» محمدرضا آهنج هم حضور داشت. این سریال جزو آثار شاخص نیست اما خب بازپخش آن بهتر از خاک خوردن است!

***یک آرشیو سینمایی
علاوه بر این سریال‌ها، تلویزیون در پخش فیلم‌های شاخص هم دچار محدودیت شده است. شاخص‌ترین آن «به نام پدر» که محصول خود شبکه سه هم هست!‌ بازیگر این فیلم یعنی گلشیفته فراهانی سدی برای پخش فیلم است. همانطور که آثار دیگر او اجازه پخش ندارند. شاخص‌ترین‌شان«میم مثل مادر».

***ملاک کدام است؟
دیدیم که با بازپخش متعدد «سربداران» با بازی سوسن تسلیمی اتفاقی رخ نداد. مسئولان تلویزیون به این نتیجه رسیدند که سریال حاصل زمانی است که بازیگر با رعایت چارچوب قوانین کشور بازی کرده. وانگهی، او صرفا بازیگر است و تکه‌ای از یک سریال. این تفاوت اما برای دیگر بازیگران لحاظ نمی‌شود تا تلویزیون خیلی راحت آرشیو ارزشمندی را از دست بدهد.

توضیحات

سربداران يكي از آثار مهم كارنامه سوسن تسليمي است

توضیحات

مينا لاكاني در نمايي از سريال روزهاي اعتراض

توضیحات

زهرا امير ابراهيمي در نمايي از سريال كمكم كن

کدخبر: ۲۶۷۵۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر