کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۴۹
تاریخ خبر:

چرا تساوی استقلال فرقی با باخت نداشت؟

روزنامه هفت صبح | استقلال در اولین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا مقابل میزبانش الشرطه عراق به تساوی یک - یک رسید. در نگاه اول، تساوی در بازی خارج از خانه نتیجه بدی به شمار نمی‌رود اما مرور دقیق وضعیت استقلال نشان می‌دهد ‌ این تیم ممکن است به خاطر همین تساوی برای صعود از مرحله گروهی دچار مشکل شود. برای این فرضیه دلایلی داریم که آنها را می‌خوانید.

*** آسان‌ترین بازی خارج از خانه
بازی با الشرطه احتمالا ساده‌ترین بازی خارج از خانه استقلال در مرحله گروهی بود. به دلیل تعلیق لیگ عراق، تیم الشرطه نزدیک به یک ماه بود که در شرایط بازی قرار نداشت و فقط تمرین می‌کرد. از نظر بازیکن هم این تیم با استقلال و دیگر تیم‌های این گروه قابل مقایسه نیست. الشرطه با چند ملی‌پوش عراقی به مصاف استقلال آمد و از بازیکنان خارجی در ترکیب این تیم خبری نبود.

شما فقط لیست بازیکنان این تیم را با الاهلی عربستان و الوحده امارات مقایسه کنید تا متوجه شوید که استقلال چه امتیازات مهمی را در هفته اول لیگ قهرمانان از دست داده است. در تیم اماراتی سباستین تالیبوی آرژانتینی، ریم چانگ ووی کره‌ای، لوکاس پیمنتای برزیلی و البته اسماعیل مطر اماراتی بازی می‌کنند و تیم الاهلی هم بازیکنانی مثل عمر السومای سوری، لوکاس لیمای برزیلی، جیانینی ساحل‌عاجی، مارکو مارین آلمانی و الویس ساریچ بوسنیایی را در فهرست خود دارد که به بیشتر آنها در بازی اول خود استراحت داده بود.

در واقع می‌توان با قاطعیت گفت که تیم عراقی ضعیف‌ترین تیم این گروه بود. پیروزی در این بازی می‌توانست استقلال را با روحیه‌ای بهتر به مصاف الاهلی عربستان بفرستد اما حالا آبی‌ها باید در شرایطی به مصاف تیم عربستانی بروند که با وجود رویارویی با آسان‌ترین تیم گروه، در جدول هیچ برتری خاصی نسبت به این تیم ندارند.

*** ترکیب تیم مصدومان در حال تکمیل!
با مصدوم شدن مهدی قائدی، تعداد مصدومان فعلی استقلال به هشت نفر رسید. دیگر مصدومان استقلال عارف غلامی، داریوش شجاعیان، سیاوش یزدانی، فرشید اسماعیلی، محمد بلبلی، شیخ دیاباته و محسن کریمی هستند. از این جمع فقط ممکن است سیاوش یزدانی و عارف غلامی به بازی مقابل الاهلی در روز دوشنبه هفته آینده برسند و سایر مصدومان حالاحالاها کار دارند تا آماده بازی شوند. در غیاب این بازیکنان، فرهاد مجیدی کار سختی برای رویارویی تیمش مقابل الاهلی دارد.

او حتی در همین بازی با الشرطه هم دچار کمبود بازیکن بود و فقط دو تعویض انجام داد! تعویض‌هایی که البته هیچ کمکی هم به بهتر شدن روند بازی و پیروزی تیمش نکردند. برای اینکه عمق بحران را در استقلال دریابید فقط کافی است به زوج احتمالی خط حمله این تیم در بازی با الاهلی فکر کنید. تیمی که تا دو هفته پیش با زوج دیاباته و قائدی همه حریفان ریز و درشت خود را از دم تیغ می‌گذراند، حالا باید در بهترین حالت با زوج مطهری و تبریزی به مصاف الاهلی برود. نمایش‌های تبریزی هم آنقدر ناامیدکننده بوده که گفته می‌شود ممکن است مجیدی در بازی با الاهلی از زوج مطهری و مرادی استفاده کند! استقلال در خط هافبک هم کماکان از کمبود هافبک بازیساز و خلاق رنج می‌برد.

شجاعیان تا پایان فصل غایب خواهد بود، اسماعیلی تا بازی با الاهلی به آمادگی صددرصدی نخواهد رسید و آرش رضاوند را هم نمی‌توان یک هافبک خلاق و فانتزی‌باز دانست. در چنین شرایطی، قطعا آمار موقعیت‌سازی در بازی استقلال به حداقل خواهد رسید و مهاجمان این تیم باید از کوچک‌ترین فرصت‌ها استفاده کنند. نکته ناامیدکننده اینکه این وظیفه‌ای است که بر دوش مطهری و مرتضی تبریزی قرار دارد!

*** برنامه فشرده و مصدومیت‌زا!
روند مصدومیت بازیکنان استقلال نشان می‌دهد احتمال افزایش تعداد مصدومان این تیم در بازی‌های آینده بسیار زیاد است. قائدی و دیاباته هر دو بدون کوچک‌ترین برخوردی با بازیکنان حریف مصدوم شده‌اند و این نشان می‌دهد که بازیکنان این تیم از نظر بدنی به شدت آسیب‌پذیر هستند.

در نظر داشته باشید که استقلال با چنین بازیکنان خسته‌ای تا پایان سال به شکلی فشرده و متوالی باید به طور مرتب به میدان برود و البته سفرهای داخلی و خارجی را هم فراموش نکنید. استقلال دوشنبه بعد در کویت با الاهلی عربستان بازی خواهد کرد. شش روز بعد در تهران مقابل ذوب‌آهن اصفهان قرار خواهد گرفت، چهار روز بعد در سیرجان به مصاف گل‌گهر خواهد رفت، چهار روز بعد در امارات با الوحده روبه‌رو می‌شود و در ادامه دو بازی دیگر هم با سایپا در تهران و با پارس جنوبی در جم بازی خواهد داشت.

این یعنی اینکه استقلال در طی ۲۵ روز باید شش بازی انجام بدهد و چهار مسافرت داخلی و خارجی هم داشته باشد. نکته دیگر اینکه استقلال در این مدت باید در هر دو تورنمنت نتایج خوبی بگیرد و همین می‌تواند فشار روحی و جسمی بیشتری به کادر فنی و بازیکنان این تیم وارد کند.

*** وضعیت پرسپولیس و سپاهان بدتر است!
با توجه به اینکه تیم‌های ایرانی با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا در دور رفت لیگ قهرمانان آسیا باید در همه بازی‌ها‌ مهمان باشند، احتمال موفقیت آنها در دور رفت زیاد نیست. تازه ممکن است رای ای‌اف‌سی باز هم عوض شود و چهار نماینده ایران از میزبانی در دور برگشت هم محروم شود.

همین حالا اگر به سایت ای‌اف‌سی سر بزنید می‌بینید که نام شهر و استادیوم‌های میزبان تیم‌های ایرانی در دور برگشت اعلام نشده است. اگرچه مدیران این باشگاه‌ها مدعی هستند که در دور برگشت در خاک ایران از تیم‌های حریف میزبانی خواهند کرد. ماجرا اما اینجاست که وضعیت برای سپاهان و پرسپولیس دشوارتر هم هست.

آنها علاوه بر اینکه هر سه بازی دور رفت را باید در خارج از خانه برگزار کنند، در هفته اول دور برگشت هم به دلیل اینکه حریف‌شان عربستانی است، باید در کشور ثالث از این تیم‌ها میزبانی کنند. به عبارت دیگر پرسپولیس و سپاهان تا پایان هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در ایران بازی نخواهند داشت و این می‌تواند برای آنها مشکلات زیادی به وجود بیاورد و موجبات حذف آنها در همین مرحله گروهی را فراهم کند.

*** فدراسیون فوتبال مقصر اصلی!
اگر به عقب برگردیم خواهیم فهمید که مقصر اصلی این مشکلات، فدراسیون فوتبال ایران است. مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به بهانه رفع مشکلاتی مثل نواقص استادیوم‌ها، اینترنتی شدن بلیت‌فروشی بازی‌ها و … بیش از یک ماه آغاز لیگ را به تاخیر انداختند. در نهایت همین تاخیر یک ماهه باعث شد تا برنامه بازی‌های فصل به شدت فشرده شود و البته نکته مهم اینکه تقریبا هیچ کدام از مسائلی که باعث این تاخیر شدند رفع نشده‌اند.

یعنی استادیوم‌ها همچنان مشکلات زیرساختی دارند و بلیت‌فروشی‌ها هم که به بدترین شکل ممکن انجام می‌شود. یعنی اگر لیگ در همان موعد مقرر شروع می‌شد، کوچک‌ترین فایده‌اش این بود که حداقل بازی‌های نمایندگان کشورمان در اواخر سال اینقدر فشرده نمی‌شد و بازیکنان این تیم‌ها اینقدر راحت مصدوم نمی‌شدند.

کدخبر: ۳۰۹۲۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر