کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۴۰۱
تاریخ خبر:

چرا باید وقت ارث و وصیت دقت‌ کنیم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به دو سوال ارسال شده توسط مخاطبان روزنامه پاسخ خواهیم داد که شاید سوال شما هم باشد:
مخاطبی از ما پرسیده‌اند: من سه سال پیش یک آپارتمان خریدم. فروشنده در این مدت چند بار در سند زدن خلف وعده کرده است تا اینکه امسال شکایت کردم جهت الزام به تنظیم سند. ولی ایشان نیز متقابلا شکایت کرده جهت فسخ قرارداد به واسطه اینکه بخشی از ثمن را دیر به ایشان دادم و طبق گفته خودشان متضرر شده است و با استناد به بند داخل مبایعه‌نامه. (در صورتی‌که خریدار به وعده‌های پرداختی خود عمل نکند، فروشنده حق فسخ یک طرفه قرارداد را دارد).

ولی طبق توافق هردوی ما ایشان همان موقع این پول‌ها را دریافت کرده و حتی چند بار بعد از آن هم دوباره پول گرفته و رسید کرده است. چرا اگر مشکلی سر این قضیه داشت همان موقع نرفته تقاضای فسخ بدهد. دو سال گذشته و کلی این ملک گران شده است. الان یادش افتاده که متضرر شده. آیا دلیل ایشان محکمه‌پسند است؟

پاسخ: در صورتی که فروشنده، مبالغ را از شما دریافت کرده باشد، عملا از حق فسخ خود به دلیل عدم انجام تعهد در این زمینه، گذشت کرده است و استناد به این موضوع، در دادگاهی وجهی ندارد.

مخاطب دیگری از ما پرسیده‌اند: پدری ملکش را در زمان حیات خود، با سند، به یک فرزند داده و آنها بین تنی‌ها تقسیم کرده‌اند و ناتنی‌ها چند سال است رفته‌اند. می‌توانند ادعای ارث کنند؟ وصیتی هم نکرده است.

پاسخ: منظور از دادن یک ملک با سند در اینجا مشخص نیست. اگر هدیه کرده یا صلح کرده و سند به نام آن فرزند خورده است که کسی نمی‌تواند ادعایی داشته باشد. ضمنا تقسیم کردن هم مشخص نیست که در اینجا چه معنایی دارد و آیا طبق سند رسمی است یا خیر. در هر حال اگر طبق سند رسمی نیست؛ حتما فرزندان ناتنی هم سهمی خواهند داشت. این سوال به خوبی نشان می‌دهد که چرا باید در هنگام وصیت و ارث دقت کنیم و اختلاف برای فرزندان باقی نگذاریم.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .‌ همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۰۴۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر