کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۲۸۸۴
تاریخ خبر:

چرا افکار عمومی به خانواده رامین اینقدر حساس است؟

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی | به‌نظر می‌رسد اعضای این خانواده همین‌قدر که از مواهب داشتن یک پدر متنفذ در دستگاه سیاسی کشور سود برده‌اند، خسارت‌های بی‌شماری را نیز تحمل کرده‌اند. کنش‌مندی سیاسی محمد‌علی رامین در دورانی که مشاور سیاسی احمدی‌نژاد بود و بعد هم دوره کوتاه مسئولیتش به‌عنوان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، ‌تصویر‌گر سیاست‌مداری بنیادگرا، سختگیر و بدون مماشات در اذهان جاری ساخته.

به‌خصوص در سختگیری‌های مطبوعاتی‌اش و تلاشش برای متوقف کردن چند روزنامه پرنفوذ آن سال‌ها و همین‌طور پافشاری غیر‌دیپلماتیکش بر نفی کل ماجرای هولوکاست که داستان‌های متعددی را برای کشور به همراه آورد. فرزندان او و عروس مشهورش حالا در دایره مغناطیسی جاذبه و دافعه‌ای که او به‌وجود آورده گیر افتاده‌اند. هرچند هیچ متر و معیاری وجود ندارد که مثلا حضور پسرانش در دوره جوانی و در هیات مدیره‌های شرکت‌های مختلف چقدر مدیون نفوذ پدرشان بوده است. هیچ‌کس نمی‌داند.

این میدان مغناطیسی را ازدواج مهناز افشار با یاسین و سپس جدایی‌شان تشدید هم کرد. اما داستان رامین‌ها این‌بار از روز پدر شروع شد. مهناز افشار سه هفته پیش ملاقاتی در دوبی با همسر سابقش داشت که به‌تازگی توانسته بود حکم ممنوع‌الخروجی خود را نقض کند. بعد از آن ملاقات افشار شیوه تردد و پوشش خود را تغییر داده بود. اما تصویری که افشار به مناسبت روز مرد منتشر کرد، دوباره همه‌چیز را سر زبان‌ها انداخت. متنی که به‌نوعی سپاس از همراهی همسر سابقش بوده است.

فضای مجازی با همان شیوه خاص خود به داستان حمله کرد و این روایت جا افتاد که جدایی افشار و یاسین صحنه‌‌سازی بوده است. در‌حالی‌که از متن نمی‌شد چنین چیزی را استنباط کرد. این وسط در کمال تعجب بیشتر از همه اسم صالحه رامین تنها دختر این خانواده در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد، طی چند روز چندین هزاربار عکس‌های صالحه که به صالی رامین معروف است، بازنشر شد و خیلی‌ها او را متهم به استفاده از امتیازات آقازادگی و در عین حال سبک زندگی متفاوت با استانداردهای رسمی کردند.

حتی چهره‌های معروف هم وارد این بازی شدند. رضا کیانیان در اینستاگرامش دو عکس از صالحه منتشر کرد و نوشت که پدر او دست راست احمدی‌نژاد بوده، در عکس دیگری هم تاکید کرد از مدلینگ بدش نمی‌آید بلکه از تظاهر و ریا متنفر است. صالی هم در صفحه اینستاگرامش که در واقع همان صفحه برندش یعنی صالی کالکشن است و نزدیک به ۸۰ هزار دنبال‌کننده دارد، جواب رضا کیانیان را داد و تاکید کرد که هیچ‌وقت تظاهر نکرده و از وقتی خودش را شناخته برای اینکه خودش روش و سبک زندگی‌اش را انتخاب کند، مبارزه کرده و بهتر از هر کسی می‌داند که در این شهر فرزند محمدعلی رامین بودن و این‌طور لباس پوشیدن و فعالیت کردن چه هزینه‌ای دارد.

صالی در جایی از جوابی که به کیانیان داده بود، نوشت که از ۲۰ سالگی و از فروشندگی در داروخانه و لوازم خانگی کارش را شروع کرده تا مستقل باشد و کسی برایش تعیین‌تکلیف نکند. او در آخر هم تاکید کرد که «مدل» نیست بلکه طراح لباس است که ترجیح می‌دهد بقیه، لباس‌هایی را که طراحی می‌کند، تن خودش ببینند.

البته کسانی که اتفاقات و برنامه‌های مربوط به اهالی سینما را دنبال می‌کنند یک‌بار هم طراحی او را تن مهناز افشار دیده بودند و اتفاقا همان موقع هم کت و شلواری که مهناز افشار در مراسم جشنواره فیلم فجر پوشیده بود و به‌نظر بعضی‌ها طرح عجیبی داشت با حاشیه‌هایی همراه بود و افشار در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که خواهر شوهرش طراح لباس او بوده. از همان جا صالی رامین کمی اسم و رسم پیدا کرد اما کسی دنبال ماجرا را نگرفت تا این روزها.

پاسخ به رضا کیانیان تقریبا اولین واکنش صالحه رامین به حاشیه‌های چند روز اخیر بود، برادر کوچکش امین رامین هم به همین موضوع واکنش نشان داد. در استوری اینستاگرامش نوشت: «دلم می‌گیرد از شهری که رضا کیانیانش و حسین شریعتمداری‌اش به یک اندازه بی‌رحم باشند در قضاوت…» جالب اینکه امین که در دانشگاه علامه طباطبایی علوم سیاسی خوانده و کوچک‌ترین فرزند خانواده رامین محسوب می‌شود هم به ظاهر علاقه‌مند به لباس و برند و مدلینگ و البته خوانندگی به نظر می‌رسد.

صفحه اینستاگرام او با ۲۱ هزار دنبال‌کننده پر از عکس‌های امروزی است که او را در لباس‌ها و استایل‌های مختلف نشان می‌دهد. همچنین حضور در دورهمی هنرمندان هم پای ثابت عکس‌های صفحه اوست که امین را در کنار چهره‌هایی مانند فرهاد مجیدی، بهرام رادان، صابر ابر، امیر جدیدی و… نشان می دهد. او چند موزیک ویدئو هم منتشر کرده که در آنها با زبان‌های مختلف از فارسی گرفته تا ترکی و انگلیسی ترانه‌هایی خوانده است.

اما مادر خانواده خانم سوسن صفاوردی که در زمان دانشجویی وقتی در آلمان بود با محمدعلی رامین ازدواج کرد، البته او برخلاف رامین بعد از انقلاب به آلمان رفت تا اینطور که خودش می‌گوید با حکم کروبی به فعالیت‌های انقلابی بپردازد. او از همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب شروع به فعالیت سیاسی کرده بود. در آن زمان، او از مسئولان انجمن اسلامی شهر کلاوستن آلمان شد و فعالیت‌های مربوط به زنان، کودکان و خانواده را در این انجمن سرپرستی می‌کرد.

صفاوردی در سال ۱۹۹۵ (میلادی- ۱۳۷۴ شمسی) همراه با همسرش به ایران برمی‌گردد و تا امروز، در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و علمی از جمله عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت امور زنان مجمع جهانی اهل بیت، معاون هماهنگی و همکاری بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده، عضویت در شورای مرکزی شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان؛ حضور داشته‌است. او همچنین اقدام به ترجمه کتاب از زبان فارسی به آلمانی و بالعکس کرده، کتاب «۲۷ساعت در فرودگاه جان اف کندی» که شرح خاطرات سفر او به آمریکا و عدم اجازه به مأموران امنیتی فرودگاه جان اف کندی برای انگشت‌نگاری و در نهایت، اخراج از آن کشور یکی از آثار جنجالی خانم صفارودی محسوب می‌شود.

او در سال ۱۳۸۸، به نمایندگی از تشکل انجمن زنان پیرو اهل بیت، در کنفرانس دوربان ۲ که احمدی‌نژاد هم در آن حضور داشت به عنوان دبیرکل شرکت کرد. فعالیت مجازی او هنوز هم پررنگ است،‌صفحه اینستاگرام صفاوردی بیشتر از ۱۰هزار دنبال‌کننده دارد که در آن به بسیاری مسائل از جمله حاشیه‌های ازدواج و بعد پرونده قضایی پسر ارشدش واکنش نشان می‌دهد. صفاوردی اما فقط ۲۸ نفر را دنبال می‌کند از جمله مهناز افشار. جالب اینکه اغلب آنها چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمد جواد ظریف و محمدجواد حق شناس هستند و وزیر جوان دولت روحانی، افراد دیگری همچون حسن آقامیری و حجت‌الاسلام دانشمند از معدود افراد دیگری هستند که صفاوردی آنها را در اینستاگرام دنبال می‌کند.

جالب اینکه رابطه مجازی مادر خانواده با صالی و امین بد به نظر نمی‌رسد و آنها جزو ۲۸ نفری هستند که مادرشان در اینستاگرام دنبال می‌کند. خانم صفاوردی قبلا پست‌های جنجالی در مورد مهناز افشار داشت که خیلی‌ها را با صفحه‌اش آشنا کرده بود مثلا وقتی که افشار تازه مهاجرت کرده بود او در موردش نوشت: «فرزند ایران تا ابد فرزند و دردمند ایران است.» او در این پست تولد افشار را تبریک گفت و نوشت: «از صمیم قلبم متاسفم که غربت بر تو و افرادی همچون تو تحمیل شده است و قطعا هر رنج ناشی از این غربت به پای همه کسانی که زمینه این تنهایی و دوری و رنج را ایجاد کرده‌اند نوشته خواهد شد، کسانی که سال‌ها است با کشیدن خط سیاه جبهه خودی و غیر خودی را خلق کردند در حالی که ایران متعلق به تمام ایرانیان است.»

جالب اینکه آخرین پست اینستاگرام صفاوردی درخواست از سران قوا برای فراهم کردن امکان بازگشت ایرانی‌هایی است که در خارج از کشور به سر می‌برند و برای بازگشت مشکلات امنیتی دارند. او این درخواست را به عنوان مدیر مسئول پایگاه رسانه‌ای زنان دیپلماسی مطرح کرده و از بقیه خواسته که آن را بازنشر کنند.

فرزند دیگر این خانواده را دیگر حتما به خوبی می‌شناسید، یاسین رامین ۴۰ساله که ازدواج پر سر و صدایش با مهناز افشار برای اولین‌بار او را زیر ذره‌بین برد اما بعدتر با شکایت هلال احمر بازداشت شد، او متهم شد که دومیلیون یورو از جمعیت هلال احمر برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی دریافت کرده، اما این مبلغ را به فروشنده تحویل نداده‌است. رامین در دادگاه بدوی به ۱۷ سال حبس محکوم شد که ۷ سال آن قابل اجرا تشخیص داده شد اما مدتی پیش و با تغییر قاضی پرونده تبرئه و آزاد شد.

نکته
محمدعلی رامین ۶۸ ساله معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌های نهم ودهم بود. او علاوه بر این سمت مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد بود. شهرت او به دلیل ۹ لغو امتیاز، ۱۵ توقیف و ۶۱ تذکر کتبی بود که در حدود ۱۳ ماه حضور به عنوان معاون وزارت ارشاد دولت دهم، به نشریات داد که در نوع خود رکوردی محسوب می‌شود. او از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۴ در کشور آلمان تحصیل می‌کرد و یک‌سال هم در این کشور با اتهام برخورد خشونت‌آمیز در یک تجمع اعتراضی به زندان افتاد. تنها سمت نسبتا دولتی و اجرایی رامین قبل از معاونت وزارت ارشاد، مشاور رئیس سازمان صدا‌وسیما بود. او در زمان سکونت در کشور آلمان با همسرش سوسن صفاوردی آشنا شد و وقتی هر دو دانشجو بودند با هم ازدواج کردند.

کدخبر: ۴۴۲۸۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر