کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۶۷۹
تاریخ خبر:

دلایل عقب‌نشینی ‌‌پزشکان ‌مقابل سازمان مالیاتی

روزنامه هفت صبح | نظام پزشکی: قول می‌دهیم تا آخر بهمن همه کارتخوان‌های پزشکان به سامانه مالیاتی متصل ‌شود… جامعه پزشکی بالاخره تصمیم گرفت به آغوش سازمان مالیاتی بازگردد و با این سازمان یک تفاهم‌نامه امضا کرد؛ تفاهم‌نامه‌ای که در آن تاکید کرده برای آخرین بار به آنها زمان داده شود تا همه پزشکان به مالیات آری بگویند.

محتوای این بیانیه که لحنی نرم و آرام دارد، نشان می‌دهد اوضاع برای فراریان مالیاتی سخت‌تر خواهد شد. سازمان نظام پزشکی به صورت تلویحی گفته که قرار بوده برای پزشکان فراری از مالیات، حکم ممنوع‌الخروجی صادر شود که این سازمان با رایزنی توانسته جلوی این کار را بگیرد. این بیانیه را که دارای نکات ریز فراوانی است مرور می‌کنیم و قدم به قدم درباره آن توضیح می‌دهیم.

*** بیانیه سازمان امور مالیاتی چه بود؟
طی این مدت بسیاری از اعضا و از جمله مسئولان سازمان در مصاحبه‌ها و نوشتار مختلف نسبت به تبعیض مشهودی که نمایندگان مجلس بر اساس اطلاعات نادرست مرکز پژوهش‌های مجلس در قانون بودجه ۹۸ روا داشته بودند معترض شدند و نسبت به اعمال تبعیض و «اتهام فرار مالیاتی» اعتراض همه جانبه صورت گرفت. در ادامه با اضافه شدن ۱۵صنف و ۵۰شغل عملا موضوع این تبعیض منتفی گردید.

* توضیح هفت‌صبح: ماجرا از این قرار است وقتی که قرار شد دستگاه کارتخوان پزشکان به سامانه امور مالیاتی وصل شود، پزشکان می‌گفتند که چرا این کار از آنها آغاز شده است. جامعه پزشکی می‌گفتند چه نیتی پشت ماجرا وجود دارد که هیچ صنف دیگری ملزم به این کار نشده است؟ چند ماه بعد طبق برنامه از قبل تعیین شده، ۱۵صنف دیگر نیز مشمول این قانون شدند و به این ترتیب بهانه از دست این گروه از پزشکان خارج شد. حالا هم سازمان نظام پزشکی گفته ما در این‌باره دیگر اعتراضی نداریم.

‌ با پایان یافتن فرصت جامعه پزشکی (شهریور ۹۸) مشخص شد که طبق قانون، دادستان سازمان امور مالیاتی با تمام ادارات امور مالیاتی سراسر کشور مکاتبه و با جرم انگاشتن عدم ثبت گروه پزشکی پس از شهریور۹۸ و تلقی کتمان دارایی، درخواست ارسال اسامی برای اعمال قانون و وضع جرایم داشت.

لذا از آنجا که مهلت ثبت در سامانه دوبار قبلا تمدید و بخش قابل توجهی از همکاران مشمول جرایم مندرج در قانون می‌شدند درخواست مهلت مجدد طی یک مکاتبه معمولی میسر نبود… سازمان نظام پزشکی بر حسب وظیفه حمایت از همکاران و جلوگیری از آسیب آنها و با توجه به جرایم مندرج در قانون از قبیل جرایم مالی، ممنوع الخروجی و حتی مسدودسازی مطب‌ها و… با سازمان امور مالیاتی به امضای تفاهم نامه نرسید.

* توضیح هفت‌صبح: این قسمت از بیانیه سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که اوضاع بیخ پیدا کرده بوده و حتی احتمال ممنوع‌الخروجی یا پلمب شدن مطب‌های پزشکان وجود داشته است!

‌درخواست مهلت جدید با عنایت به اضافه شدن مشاغل دیگر در این تفاهم‌نامه به موافقت رسید. هرچند این مشاغل تا پایان دی مهلت داشتند اما خوشبختانه با مذاکرات جدید، مهلت ویژه اعضای نظام پزشکی تا پایان بهمن ماه جاری تمدید گردید. پس از آن مجری موظف است براساس مفاد قانونی از مرحله تشویق به جرایم قانونی وارد شود.

* توضیح هفت‌صبح: یعنی پزشکان یک‌‌باردیگر مشمول رافت مالیاتی شدند و قرار است تا آخر بهمن‌ماه دستگاه‌های کارتخوان خود را سامانه امور مالیاتی متصل کنند. همچنین مشخص است که بعد از این تاریخ سازمان نظام پزشکی می‌خواهد خود را از ماجرا کنار بکشد.
در صورت عدم رعایت احکام مذکور، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند.

مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ۱۰‌روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی و در مورد کسب و کارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد.

در صورتی که پس از گذشت ۱۵‌روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأساً تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه‌ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

* توضیح هفت‌صبح: این قسمت از بیانیه سازمان نظام پزشکی احتمالا کنایه‌ای است به خبری که روز قبل‌تر از آن منتشر و گفته شده بود اگر پزشکی مالیات ندهد به عنوان جریمه باید ۲درصد از درآمد یک‌سال خود را پرداخت کند.

*** جریمه ۲ درصدی برای پرداخت نکردن مالیات
ماجرای جریمه پزشکانی که مالیات نمی‌دهند، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره گفته بود: «در قانون و سامانه مودیان مالیاتی جرائمی در نظر گرفته شده و ۲درصد از درآمد کل پزشک در صورت عدم استفاده از کارتخوان به عنوان جریمه دریافت می‌شود که این موضوع را به جامعه پزشکی انتقال داده‌ایم. در سراسر کشور کارگاه‌های آموزشی برای جامعه پزشکی برگزار کردیم و قرار است سازمان نظام پزشکی شهرستان‌ها و استان‌های مختلف نیز جلساتی با نمایندگان امور مالیاتی در این خصوص داشته باشند.»

کدخبر: ۳۰۵۶۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر