کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۲۷
تاریخ خبر:

چراغ سبز کمرنگ در آستانه ضرب‌الاجل

روزنامه هفت صبح | یک: بایدن روز پنجشنبه دست به سلسله اقداماتی زد که ناظران آن را چراغ سبزی به ایران در آستانه اتمام ضرب‌الاجل دانسته‌اند.سوم اسفند ماه ضرب‌الاجلی که مجلس به آن رای داده بود اجرایی خواهد شد و هنوز خبری از برداشته شدن تحریم‌ها نیست.هر چند بایدن در آخر هفته گذشته قدم‌های خوبی برداشته و نشان داده که برای بازگشت به توافق هسته‌ای و جای گرفتن در میان کشورهای ۱+۵ و گفت‌وگو با ایران آماده است، اما مقامات کشورمان اقدامات او را کافی نمی‌دانند.

* دو: دولت جو بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده شده بود، لغو کرده است.به گزارش خبرگزاری رویترز،ریچارد میلز،نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۳۰ بهمن در نامه‌ای به شورای امنیت اطلاع داد که دولت جدید ایالات متحده اعلان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق مبنی‌بر بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرده است.

دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ در اقدامی خلاف عرف بین‌الملل از برجام خارج شد و مایک پمپئو وزیر خارجه او نیز در ماه آگوست اعلام کرد که روند ۳۰ روزه در شورای امنیت به منظور بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران یا «مکانیزم ماشه» را کلید زده است. ۱۳ کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت این اعلان را باطل دانستند و تاکید کردند آمریکا حق استفاده از مکانیزمی را که خود در سال۲۰۱۵ از آن خارج شده است ندارد.

* سه: همزمان یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت‌های تردد اعمال‌شده علیه دیپلمات‌های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.این مقام گفته دولت آمریکا غیر از اطلاع‌رسانی درباره کاهش این محدودیت‌های تردد هیچ تماسی با مقام‌های ایران نداشته است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان جزئیات بیشتری درباره دلیل اقدام آمریکا و جزئیات تصمیمات دولت بایدن فراهم کرد.یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این شبکه گفته آمریکا به منظور تسهیل دیپلماسی و تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای این محدودیت‌های سفر را رفع می‌کند.

این مقام مورد استناد سی‌ان‌ان در توضیح بیشتر گفت که تصمیم جدید دولت بایدن صرفا محدودیت‌های تردد اضافی را که دولت ترامپ وضع کرده بود حذف کرده و آن را به سطح محدودیت‌های ترددی که قبل از ترامپ علیه نمایندگان ایران وجود داشت تقلیل می‌دهد.قبل از تشدید محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در دولت ترامپ، دولت‌های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود ۲۵ مایل از مرکز منهتن محدود کرده بودند.این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد کرد.

* چهار: در همین راستا یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت که دولت بایدن به رژیم صهیونیستی اطلاع داده که مایل است اقدامات برای پیدا کردن راهکاری جهت آغاز مذاکرات پیرامون توافق هسته‌ای را آغاز کند.او گفته که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی اطلاع داده بود که برنامه دارد اعلام کند که آماده مذاکره با ایران پیرامون بازگشت تهران و واشنگتن به پایبندی به توافق هسته‌ای است.

اظهارات این منبع در پی این مطرح می‌شود که ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در این‌باره گفت:آمریکا دعوت نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا را برای شرکت در نشست ١+۵ و ایران به جهت مذاکره پیرامون راهکاری دیپلماتیک برای توافق هسته‌ای ایران می‌پذیرد. مقامات آمریکایی تاکید کرده‌اند که تمایلشان به مشارکت در نشستی با حضور اعضای توافق، به معنای اعلام رضایت برای آغاز مذاکرات هسته‌ای نبوده و در عوض فقط اولین قدم دیپلماتیک برای پیدا کردن راه مذاکره پیرامون مسائل مهم است.

*پنج: در واکنش به اقدامات اخیر ایالات متحده، وزیرخارجه کشورمان هم واکنش نشان داد. ظریف گفت:به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم و به تعهداتمان باز می‌گردیم.محمدجواد ظریف در واکنش به درخواست برخی کشورهای اروپایی مبنی‌بر کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزود:ما اعلام کرده‌ایم که اقدامات جمهوری اسلامی در اجرای ماده ۳۶ برجام به عنوان اقدامات جبرانی بود.

* شش: وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت:​اروپایی‌ها می‌دانند که ما یک‌سال به آنها فرصت دادیم تا اقدامات جبرانی را انجام دهند، اما انجام ندادند.این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: آمریکا هم به تعهداتش بازنگشت و به‌رغم آنکه اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

اما کماکان این سیاست را ادامه می‌دهد.ظریف تاکید کرد:​لذا اروپایی‌ها باید توجه کنند که فشار به ایران کارساز نیست و اظهارات بی‌ارزش هم فایده‌ای ندارد.وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: به محض اینکه اقدامی از طرف آمریکا و اروپا به منظور اجرای تعهداتشان ببینیم ما هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهیم و به تعهداتمان باز می‌گردیم.

کدخبر: ۳۷۴۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر