کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۵۳۸
تاریخ خبر:

بازار مسکن، طلا، ارز و بورس در نیمه دوم سال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | امروز آخرین روز از نیمه اول سال است و کارشناسان بازارهای مختلف پیش‌بینی‌هایی درباره روند بازار مسکن، طلا، ارز و بورس در شش ماه دوم ارائه کرده‌اند. بعضی از آنها نسبت به آینده امیدوار و بعضی دیگر شرایط را تحت تاثیر اتفاقاتی مثل انتخابات آمریکا، بهبود شرایط صادرات و عملکرد بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها می‌دانند.

برای مثال کارشناسان بازار مسکن می‌گویند احتمالا تا پایان سال شاهد رکود سنگین و همچنین افزایش نسبی قیمت‌ها خواهیم بود. کارشناسان بازار ارز می‌گویند حتی در صورت بهبود شرایط سیاسی و پایان تحریم‌ها بعید است قیمت دلار به کمتر از ۱۵هزار تومان برگردد و در صورت ادامه شرایط فعلی احتمالا تا پایان سال دلار کمتر از ۲۵هزار تومان نخواهد بود.

پیش‌بینی کارشناسان درباره بازار طلای جهانی، رسیدن انس به محدوده دو هزار و ۱۰۰ تا دو هزار و ۲۰۰دلار در ابتدای سال میلادی بعدی است و به همین علت قیمت طلا در بازار ایران تا پایان سال ارزان‌تر از ارقام فعلی نخواهد بود. کارشناسان بورس می‌گویند اتفاقات نیمه اول بازار سرمایه در شش ماه دوم سال تکرار نخواهد شد و آنها به بازدهی ۲۰ تا ۲۵درصدی بورس تا پایان سال اکتفا می‌کنند. در این گزارش سراغ تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های کارشناسان هر کدام از بازارها در نیمه دوم سال ۹۹ رفته‌ایم تا ببینیم چه آینده‌ای پیش‌رویمان است.

*** پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم امسال
نرگس رزبان، کارشناس اقتصادی به مهر می‌گوید بعد از جهش قیمت مسکن در سال ۹۷ این تصور وجود داشت که این بازار مثل روال گذشته به یک دوره رکود وارد می‌شود اما شرایط طوری رقم خورد که بازار مسکن به جای رکود، یک دوره متفاوت به لحاظ قیمت و معاملات را آغاز کند. رزبان مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازار مسکن را به دو گروه تقسیم بندی کرده و معتقد است عواملی مثل کاهش قدرت خرید به‌واسطه افزایش بیش از حد قیمت و اشباع قیمت در بازار مسکن، کاهش قدرت تسهیلات خرید مسکن، رشد قابل‌توجه قیمت در ماه‌های گذشته، اجرای برنامه‌های تولید مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن و تحویل مسکن مهر، احتمال کاهش تحریم‌ها و ثبات نرخ ارز از جمله عواملی است که می‌تواند زمینه ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آینده را فراهم کند.

علاوه بر این دسته، عوامل دیگری می‌توانند زمینه ادامه افزایش قیمت در بازار مسکن را رقم بزند. افزایش نرخ دلار و نوسانات ارزی جدید، کاهش عرضه مسکن در مقایسه با نیاز کشور، بالا بودن نرخ تورم عمومی و افزایش هزینه‌های ساخت و احتمال افزایش نقدینگی از جمله عوامل مهمی است که احتمال افزایش دوباره قیمت مسکن در ماه‌های آینده را فراهم خواهد کرد. رزبان در پایان پیش‌بینی می‌کند با توجه به اتفاقات اخیر و شرایط اقتصادی فعلی به‌نظر می‌رسد هرچه به ماه‌های پایانی سال نزدیک شویم از شیب افزایش قیمت در بازار مسکن کاسته شود.

احمدرضا سرحدی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با مهر معتقد است اتفاقاتی که در بازار مسکن نیمه اول امسال رخ داد، از اواخر سال گذشته قابل پیش‌بینی بود و در نیمه دوم سال وضع به مراتب بدتر است. به اعتقاد او، با توجه به شرایط اقتصاد و همچنین چالش‌های بین‌المللی از یک‌طرف و وضعیت بازارهای موازی مثل افزایش قیمت طلا، ارز و خودرو از طرف دیگر، دلیلی ندارد که قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

سرحدی می‌گوید تفاوت بازار مسکن در نیمه اول و نیمه دوم سال در این است که اگرچه در ماه‌های پایانی سال گذشته و نیمه نخست امسال، خریداران واقعی و مصرف‌کننده، قدرت خرید مسکن نداشتند و تنها سرمایه‌گذارها وارد آن می‌شدند اما در نیمه دوم امسال حتی سرمایه‌گذاران هم از بازار مسکن خارج و رکود سنگینی بر آن حاکم می‌شود چون بازار ارز و طلا رونق بیشتری در نیمه دوم سال ۹۹ دارد و سرمایه‌گذاران به سمت این بازارها ترغیب می‌شوند.

او می‌گوید سرمایه‌ کسانی که مسکن را به عنوان کالای مصرفی می‌دانند، در حدی نیست که بتوانند ملک موردنظر خود را بخرند درنتیجه رکود این بازار در ماه‌های پایانی امسال افزایش پیدا می‌کند. سرحدی درباره شرایط نیمه دوم سال می‌گوید ما با تورم بالاتر در بخش مسکن و همچنین رکود در ساخت‌وساز مواجه می‌شویم چون آنهایی که ساخته شده، به دلیل قدرت پایین خرید مردم، روی دست سازندگان می‌ماند و از سوی دیگر سازنده به دلیل نداشتن نقدینگی، امکان شروع پروژه جدید ساخت‌وساز را نخواهد داشت.

سرحدی در پایان پیش‌بینی می‌کند رونق بازار خرید و فروش مسکن در نیمه دوم امسال به شدت کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه هیچ نشانه اقتصادی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن دیده نمی‌شود بنابراین در شش ماه دوم امسال شاهد رکود تورمی بسیار سنگین‌تر از سال‌های ۹۳ تا ۹۶ در بازار مسکن خواهیم بود.

*** پیش بینی بازار طلا در نیمه دوم امسال
دبیر اتحادیه طلای تهران درباره روند بازار طلا در نیمه دوم سال به تجارت‌نیوز می‌گوید آنچه پیش‌بینی می‌شود، این است که قیمت طلا به دلیل افزایش قیمت انس جهانی در دو ماه آینده روند نوسانی پیش‌رو داشته باشد. نادر بذرافشان می‌گوید با توجه به پیش‌بینی انس جهانی طلا و رسیدن آن به نرخ دو هزار و ۲۰۰دلار تا پایان سال میلادی به نظر می‌رسد که قیمت طلا در بازار ارزان نخواهد شد. از سوی دیگر ما در بازار داخلی با نوسان قیمت دلار روبه‌رو هستیم و همین مسئله ممکن است در افزایش یا کاهش قیمت طلا اثرگذار باشد. آنچه پیش‌بینی می‌شود، این است که قیمت طلا در ماه‌های آینده روند صعودی را در پیش‌رو داشته باشد.

درباره روند قیمت جهانی طلا در نیمه دوم سال ۹۹، بانک سرمایه‌گذاری یو بی اس سوئیس پیش‌بینی می‌کند قیمت طلا که حدود ۳۰درصد از ابتدای سال میلادی افزایش داشته، احتمالاً بیش از این بالا می‌رود و در بحبوحه ادامه بی‌ثباتی‌های جهانی در همان سطح بالا باقی می‌ماند. یئو چو گوان، رئیس بازارهای جهانی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا می‌گوید ما درمورد طلا بسیار خوشبین هستیم و اعتقاد داریم قیمت طلا بیش از این افزایش می‌یابد و تا مدت‌ها در همان سطح بالا باقی می‌ماند.

این بانک پیش‌بینی خود را از قیمت طلا در سال آینده میلادی از هزار ۸۵۰ به دو هزار و ۱۰۰دلار در هر انس افزایش داده است. نرخ بهره منفی و بی‌ثباتی‌های جهانی از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از عواملی هستند که سرمایه‌گذاران را به افزایش ذخایر طلای خود تشویق می‌کنند.

*** پیش‌بینی بازار ارز در نیمه دوم امسال
سینا تقی‌زاده، کارشناس اقتصادی در یادداشتی به تجارت‌نیوز می‌گوید در ماه‌های اخیر و شرایط کرونایی درآمدهای نفتی دولت به خاطر کاهش شدید قیمت نفت و نبود تقاضا بسیار کم شده است. صادرات نفت ایران بر اساس پیش‌بینی‌ها روزانه چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بشکه نفت است که با احتساب هر بشکه ۴۰دلار روزانه ۱۲میلیون دلار و سالانه حدود پنج میلیارد دلار نصیب دولت می‌کند. عضو انجمن جوانان کارآفرین اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اگر ایران بتواند کل این مبالغ را بازگرداند، باز هم این رقم، رقم قابل توجهی نیست و در واقع دولت که بزرگ‌ترین توزیع‌کننده ارز در بازار بود، در حال حاضر توان بالایی برای توزیع ارز ندارد.

این در شرایطی است که مبالغ قابل توجهی از پول ایران در سایر کشورها مسدود شده است و کشورهایی مانند عراق پنج میلیارد دلار، کره جنوبی هشت میلیارد دلار و دیگر کشورها هم مبالغی از درآمدهای نفتی را در حساب‌های خود بلوکه کرده‌اند و نه اصل آن را پس می‌دهند و نه به‌جایش کالایی به ایران می‌دهند. از طرف دیگر صادرکنندگان هم با توجه به بسته شدن مرزها و کاهش شدید تقاضا در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت انتخاب مجدد ترامپ به‌نظر نمی‌رسد که نرخ ارز از محدوده ۲۰ تا ۲۵هزارتومان کمتر شود.

در بهترین حالت و حتی در صورت برداشته شدن تحریم‌ها پس از انتخابات آمریکا نرخ ارز کمتر از ۱۵هزار تومان نخواهد شد چراکه در سال‌های اخیر جریان نقدینگی به جای حرکت به سمت تولید، وارد بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو شده و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و کاهش ارزش پول ملی و همچنین کاهش تولید ناخالص داخلی شده است.

*** پیش‌بینی بورس در نیمه دوم امسال
نادی قمی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین درباره شرایط بازار سهام در نیمه دوم سال به بورس‌پرس می‌گوید روند بورس در نیمه دوم سال کمی نزولی و سپس صعودی خواهد بود. اغلب در این نیمه، روند بازار صعودی بوده و میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری به ۲۰ تا ۲۵درصد می‌رسد. قمی می‌گوید به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال برخی صنایع وابسته به دلار تحرکات مثبتی داشته باشند. او می‌گوید شرایط فعلی اقتصاد نشان می‌دهد بنگاه‌های اقتصادی در مسیر رشد قرار گرفته‌اند اما اگر قدرت تولید و فروش شرکت‌ها تضعیف شود قدرت سودآوری هم کاهش پیدا خواهد کرد.

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سهام به شرق می‌گوید اگرچه کارشناسان اقتصادی شرایط را با توجه به صادرات یا آماری که در بورس کالا هست برآورد می‌کنند اما مردم عادی نمی‌دانند و دچار فروش هیجانی شده‌اند. به نظر من بعد از انتخابات آمریکا دیگر در بازار، سهم گیر نمی‌آید چراکه شوک سیاسی اثر زیادی خواهد داشت و بازار تبدیل به صف خرید می‌شود. سال گذشته رشد بازار از آبان‌ به بعد رخ داد. امسال هم همین اتفاق می‌افتد.

محمدجواد عبدالهی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید محدوده یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی شاخص کل هم از نظر تکنیکالی و هم از نظر روانی حمایت مهمی برای شاخص محسوب می‌شود که در کنار جذابیت تعداد زیادی از سهام بنیادی و سودساز بازار انتظار می‌رود این محدوده حمایت حفظ شده و بازار به تعادل برسد. نرخ دلار همیشه پیشران اصلی بازار سهام است.

رشد دلار بازار آزاد و رشد پیوسته دلار نیمایی در کنار روند صعودی قیمت‌های جهانی فلزات اساسی، سهام شرکت‌های فلزی و معدنی یا اصطلاحا کامودیتی‌ها را در شرایط خوبی قرار داده که با ارزندگی این سهام می‌توان به اتمام اصلاح و برگشت روند صعودی اما منطقی و آرام بورس امیدوار بود. نیما آگاهی مدرس بازار سرمایه در حساب توئیتری خود درباره روند بورس در نیمه دوم سال می‌گوید مسیر بورس دیگر تغییر کرده و رشد شارپی مثل نیمه اول امسال در شش ماهه دوم نخواهیم داشت اما احتمالا بورس بازدهی بهتری نسبت به دلار داشته باشد و در مقایسه با طلا هم بازدهی نزدیک به هم خواهند داشت.

کدخبر: ۳۵۰۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر