کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۰۶۳
تاریخ خبر:

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم پرونده باز است

پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم پرونده باز است

روزنامه هفت صبح| ‌ درباره فیلم: مهمترین توصیفی که امروز می‌توان درباره فیلم «پرونده باز است» داشت، این است؛ آخرین فیلم زنده‌یاد کیومرث پوراحمد. کارگردانی که درگذشت ناگهانی‌اش، سال گذشته، سینمای ایران را در بهت فرو برد و زمان عرضه آخرین فیلمش در اکران عمومی، دیگر در قید حیات نبود.

پوراحمد از فیلمسازانی بود که در یک دهه اخیر، کمتر فیلم موفقی را کارگردانی کرده بود و این فیلم را هم نمی‌توان جدای از دیگر آثار متأخرش تحلیل کرد. مهم اما این است که او هیچ‌گاه از فیلمسازی خسته نشد و تلاش کرد موضوعاتی را که نسبت به آن‌ها دغدغه دارد را به تصویر درآورد. علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده این فیلم چندمین تجربه همکاری مشترکش را با پوراحمد در این پروژه پشت‌سر گذاشت. «کفش‌هایم کو»، «شب یلدا» و «تیغ و ترمه» دیگر همکاری‌های مشترک قائم‌مقامی و پوراحمد است.

درباره داستان
در ماه‌های منتهی به جشنواره فیلم فجر، حرف و حدیث‌های غیررسمی درباره فیلم تازه کیومرث پوراحمد در رسانه‌ها کم نبود. به‌خصوص که برخی به‌صورت ضمنی به این موضوع اشاره می‌کردند که داستان فیلم تازه او اقتباسی از یک پرونده واقعی و البته جنجالی است. بعدها حتی برخی رسانه‌های رسمی هم نوشتند داستان فیلم «پرونده باز است» برگرفته از پرونده‌ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ است.

در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است. همین خط داستانی و اشاره آن به موضوع قصاص، حساسیت‌ها نسبت به پروژه را بالا برد. به‌خصوص که مشخص بود زاویه نگاه کیومرث پوراحمد در مقام فیلمسازی دغدغه‌مند در موضوع نوجوانان، چندان همسو با نگاه رسمی دستگاه قضا نیست.

درباره حواشی
فیلم «پرونده باز است» یکی از فیلم‌های پرحاشیه جشنواره فجر گذشته هم بود. کیومرث پوراحمد پس از آنکه فیلمش در بخش مسابقه جشنواره امسال حضور پیدا کرد، در پستی اینستاگرامی اعلام کرد به دلیل خوب نبودن حال جامعه و غمگین بودنش از فضای جامعه از حضور در جشنواره انصراف می‌دهد.

با این همه اما صاحب قانونی فیلم تهیه‌کننده است و علی قائم‌مقامی تصمیم خود را برای حضور در جشنواره گرفته بود. این تهیه‌کننده در نشست رسانه‌ای فیلم توضیح داد: «دوست داشتم آقای پوراحمد حضور داشتند حتی امروز هم با ایشان صحبت کردند که تشریف بیاورند و نیامدند. ایشان پیشکسوت سینماست و حق به گردن سینما دارند. من دیدم تمایل ندارند دیگر اصراری نکردم. همه می‌دانند چرا ایشان نیامده! می‌توانم بگویم ایشان کسالت داشته، ولی یک‌بار به ایشان گفتم تمایل نداشتند و نیامدند.»

* پرونده باز است/ اکران آنلاین فیلیمو
نمای کلی
کارگردان: کیومرث پوراحمد
نویسنده: کیومرث پوراحمد
تهیه‌کننده: علی قائم‌مقامی

بازیگران: پژمان بازغی، حسین پاکدل، سام قریبیان، نسیم ادبی
محصول: ایران/ 1401
زبان: فارسی
زمان: 90 دقیقه

کدخبر: ۵۵۰۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر