کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۰۴۴
تاریخ خبر:

پیروزی حزب راست‌ افراطی «آزادی» در انتخابات هلند

پیروزی حزب راست‌ افراطی «آزادی» در انتخابات هلند

روزنامه هفت صبح| خیرت ویلدرس که او را باید بزرگترین کابوس مهاجران، پناهجویان و البته اتحادیه اروپا نامید، توانست در انتخابات هلند به سادگی پیروز شود و حالا می‌توان انتظار داشت که طی ماه‌های آینده و پس از مذاکرات فراوان و پیچیده میان احزاب مختلف این کشور، زمینه برای معرفی او به عنوان نخست‌وزیر جدید هلند هموار شود.

خیرت ویلدرس، ۲۵سال پیش که وارد سیاست ملی هلند شد، به خاطر موهای انبوه طلایی‌اش، موتزارت لقب گرفت. ویلدرس دوست ندارد او را راستگرای افراطی خطاب کنند و اصرار دارد که فقط صدای مردم عادی است. از این‌رو در طول مبارزات انتخاباتی خود، از شدت حملات ضد اسلامی کاسته بود، ترجیح داد بر مسائلی مانند هزینه‌های زندگی و مهاجرت تمرکز کند.

پس از واقعه تروریستی ۱۱ سپتامبر که توسط القاعده انجام شد و به فروریختن برج‌های دوقلوی تجارت جهانی نیویورک انجامید، رفتاری موسوم به اسلام هراسی در کشورهای غربی مرسوم شد و اکنون افرادی که به این امر غیرقابل فهم، اعتقاد راسخی دارند، سکان امور سیاسی را در برخی از کشورها در اختیار گرفته‌اند. دولت در مجارستان، ایتالیا، پرتغال و فنلاند در اختیار راستگراهای اسلام هراس است و حالا ویلدرس نیز به آن‌ها اضافه شده است. در روزهای اخیر خاویر میلی هم در آرژانتین به قدرت رسید و بعید نیست در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا هم دونالد ترامپ دوباره به کاخ سفید بازگردد.

برنامه انتخاباتی حزب آزادی می‌گوید با کاهش سیل پناهندگی و مهاجرت به هلند، اسلامی شدن کشور نیز کاهش می‌یابد. این مانیفیست همچنین می‌افزاید که هلند یک کشور اسلامی نیست و در نتیجه مدارس اسلامی، قرآن و مساجد هم در آن جایی ندارند. حزب، خواستار کم شدن اثرات اسلام در هلند است و به باور آنها این امر با مهاجرت کمتر غیرغربی‌ها و توقف اعطای پناهجویی با افرادی که از این کشورها می‌آیند هموار می‌شود. همچنین این حزب خواستار ممنوعیت استفاده از روسری در اماکن دولتی شده است.

حزب آزادی، ایده‌هایی چون تعطیلی پناهندگی و یک سیاست مهاجرتی محدودتر و همچنین انصراف از قوانین پناهندگی و مهاجرت اتحادیه اروپا را پیشنهاد می‌کند. این حزب می‌خواهد کنترل مرزی هلند را بازگرداند و مانع ورود پناهجویانی شوند که قصد دارند از کشورهای همسایه وارد هلند شوند.

این حزب همچنین می‌گوید مهاجران غیرقانونی را بازداشت و اخراج خواهد کرد؛ ضمن اینکه از آنجایی که از نظر این حزب بخش‌هایی سوریه امن هستند، سوری‌ها باید به کشورشان بازگردند. به علاوه پناهندگانی که مجوز اقامت دارند اگر برای تعطیلات به کشور مبدا بروند، مجوز خود را از دست خواهند داد.

در بخش مربوط به سیاست خارجی حزب آمده که اصل و راهنمای ما این است: «به نفع هلند عمل کنید؛ کشور ما در اولویت است.» همچنین روابط با اسرائيل از سوی این حزب بسیار توصیه شده و آمده است: «دوست بزرگ ما، تنها دموکراسی واقعی در خاورمیانه یعنی اسرائيل است. روابط هلند با اسرائيل باید تقویت شود و باید سفارت هلند به بیت‌المقدس منتقل شود.» (بی‌بی‌سی و یورونیوز)

کدخبر: ۵۴۹۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر