کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۶۹
تاریخ خبر:

پوتین گره از جنگ قره‌باغ باز کرد

روزنامه هفت صبح | یک: ‌پس از ساعت‌ها گفت‌و‌گوی وزیران خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان که برای حل مناقشه دو کشور بر سر منطقه قره‌باغ در مسکو، پایتخت روسیه دور هم جمع شده بودند، بالاخره دو طرف موفق شدند تا به توافقی نسبی برای متوقف کردن حملات علیه یکدیگر دست یابند. هم‌زمان با این دیدار که با میانجیگری روسیه صورت گرفته بود، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان هشدار داد که این آخرین فرصت ارمنستان برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ است. او اما همچنان بر حق حاکمیت جمهوری آذربایجان بر این منطقه تاکید کرد.

* دو: آتش‌بس مورد توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان از دیروز ظهر به وقت محلی به اجرا درآمده تا به دو هفته درگیری بین دو کشور در منطقه قره‌باغ موقتا پایان دهد. توافق بر سر این آتش ‌بس پس از گفت‌وگوهایی طولانی روز جمعه بین این دو کشور و با میانجیگری روسیه در مسکو به دست آمد.

* سه: این گفت‌وگوها بین وزرای خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و با حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه انجام شد. این آتش‌بس در پی نزدیک به دو هفته درگیری‌های سنگین در قره‌باغ است و به طرفین این فرصت را می‌دهد تا اجساد را جمع‌آوری کرده و زندانیان را تبادل کنند. وزیر خارجه روسیه گفته که با برقراری این آتش‌بس موقت، دو کشور وارد مذاکرات جدی برای حل اختلافات خواهند شد.

* چهار: در همین حال ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر یک دیگری را به نقض این آتش‌بس متهم کرده‌اند. گزارش‌ها از درگیری‌های شدید طی شب جمعه بین نیروهای دو کشور در قره‌باغ خبر می‌دهد. مقامات محلی ارمنی قره‌باغ مدعی شده‌اند که نیروهای جمهوری آذربایجان شنبه به محله‌های غیرنظامی شهر استپاناکرت (خان کندی) حمله کرده‌اند.

* پنج: پیش‌تر ارمنستان گفت جمهوری آذربایجان حملات پهپاد‌های خود را در تلاش برای تغییر اوضاع در میدان جنگ شدت داده است. در مقابل جمهوری آذربایجان گفته ارمنستان گلوله‌باران مناطق پرجمعیت را در نزدیکی قره‌باغ افزایش داده است. از زمان شروع درگیری‌ها، دست‌کم ۴۰۰ نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند.

* شش: به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در پی برگزاری مذاکرات سه‌جانبه وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در مسکو، سرگئی لاوروف اعلام کرد باکو و ایروان توافق کرده‌اند که از دهم در منطقه قره‌باغ آتش‌بس برقرار شود. بر اساس بیانیه صادرشده از سوی دستگاه دیپلماسی روسیه، دو طرف همچنین در قبال آغاز مذاکرات واقعی برای حل مناقشه بر اساس مبانی اساسی سازش توافق کرده‌اند. بر این اساس، پارامترهای مختلف برقراری آتش‌بس در قره‌باغ به طور جداگانه مورد توافق قرار خواهد گرفت.

* هفت: در این بیانیه آمده است، دو طرف متعهد شده‌اند که شکل مذاکرات درخصوص مناقشه تغییر نکند. بر اساس گزارش اسپوتنیک، این بیانیه پس از مذاکرات سه‌جانبه که حدود ۱۰ ساعت به طول انجامید، صادر شده است.این نخستین گفت‌وگوهای مستقیم بین دو کشور از زمان شروع درگیری‌ها از حدود دو هفته پیش بر سر منطقه قره‌باغ بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از دو طرف خواسته برای جمع‌آوری اجساد و تبادل زندانی خصومت‌ها را متوقف کنند. در مذاکرات مسکو همچنین دو طرف توافق کردند با میانجیگری سازمان امنیت و همکاری اروپا و گروه مینسک، متشکل از آمریکا، روسیه و فرانسه برای «حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه» اقدام کنند.

* هشت: جمهوری آذربایجان جزئیاتی از میزان تلفات نظامیانش ارائه نکرده است. روز جمعه هم کشورهای فرانسه، روسیه و آمریکا با برگزاری نشستی در ژنو درصدد برقراری آتش‌بس در قره‌باغ برآمدند.

کدخبر: ۳۵۳۷۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر