کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۱۹۶
تاریخ خبر:

پشت‌پرده قتل این دختر چه بود؟

روزنامه هفت صبح، ترجمه زهرا نوروزی| هالی جکسون، نویسنده‌‌ای انگلیسی است که از دوران نوجوانی شروع به نوشتن داستان کرد. کتاب «راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب» که به اثری پرفروش تبدیل شد، نخستین رمان او به شمار می‌‌آید. این کتاب نخستین بار در سال ۲۰۱۹ انتشار یافت. همه در «فر ویو» داستان را می‌‌دانند. دختری زیبا و محبوب به‌نام «اندی بل» توسط دوستش «سل سینگ» به قتل رسید و «سل» پس از آن دست به خودکشی زد. پنج سال بعد «پیپ» همچنان نمی‌‌تواند این اتفاق تراژیک را از یاد ببرد. او همچنین نمی‌‌تواند بپذیرد تمام اتفاقات رقم‌‌خورده در آن روز همین بوده.

«پیپ» در کودکی، «سل» را می‌‌شناخت و او همیشه با «پیپ» مهربان بود. چطور ممکن است «سل» قاتل باشد؟«پیپ» تصمیم می‌‌گیرد خودش به کاوش در این پرونده مختومه بپردازد و خیلی زود متوجه ردی از اسراری تاریک می‌شود که ممکن است گواهی بر بی‌‌گناهی «سل» باشند. شخصی در «فر ویو» نمی‌‌خواهد دست «پیپ» به پاسخ‌‌ها برسد و حالا زندگی خود «پیپ» ممکن است در معرض خطر باشد. رمان «راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب» با ترجمه فرسیما قطبی به‌تازگی از سوی انتشارات «نون» در ایران چاپ شده است. آنچه در ادامه می‌‌خوانید گفت‌‌وگویی است با هالی جکسون درباره این رمان، رابطه آن با هاگوارتز و چگونگی خلق اثری جنایی.

شما در این کتاب کاراکترهای جذاب بسیاری دارید، با صفات مختلف و جنبه‌‌های جالب. شخصیت مورد علاقه شما کدام است؟
کاراکترهای مورد علاقه من راوی و کارا، بهترین دوست پیپ هستند، چون شخصیت آنها بیشتر وقت‌ها به من فرصت می‌‌دهد تا در یک کتاب سنگین و تاریک، کمی تسکین کمیک ایجاد کنم. اما جالب‌‌ترین شخصیت برای من پیپ است چون ما تقریبا در ذهن او هستیم و همه‌چیز را از نگاه او می‌‌بینیم. مسیر پر پیچ و خمی که شخصیت او در طول دومین کتاب طی می‌کند، برای من به‌عنوان یک نویسنده خیلی سرگرم‌‌کننده بوده، چون می‌‌فهمم که چطور حوادث چشمگیر در هر کتاب شروع به تاثیرگذاری بر شخصیت او می‌‌کنند و او به‌تدریج از عنوان «دختر خوب» دور می‌‌شود.

وقتی قصد نوشتن طرح این دو کتاب را داشتید، هیات مظنون خود را در نظر گرفته بودید؟ دوست دارم درباره روند فکری شما در خلق چنین داستان معمایی بی‌‌نظیری بیشتر بدانم.
تا آنجا پیش نمی‌‌روم که بخواهم یک هیات مظنون درست کنم، خصوصا که همیشه قبل از شروع طرح و تحقیق، بازیگران اصلی داستان جنایی را می‌‌شناسم. اما وقتی در مرحله نوشتن طرح و پیرنگ هستم، تمام صحنه‌‌ها را روی کارت‌‌هایی جداگانه می‌‌نویسم و همه آنها را روی زمین پخش می‌‌کنم، طوری که کف اتاق نشیمن را می‌‌پوشانند. برنامه‌‌ریزی از این طریق به من کمک می‌‌کند تا کتاب را به‌طور کلی تجسم کنم و اگر بعضی صحنه‌‌ها نیاز به تغییر دارند، آنها را درست کنم. اما می‌‌تواند به شدت استرس‌‌زا باشد چون ممکن است فردی خیلی ناگهانی وارد اتاق نشیمن بشود و با طوفانی وحشتناک، کل طرح به‌هم بریزد.

هیچکدام از کاراکترهای شگفت‌‌انگیز کتاب‌‌های‌تان براساس شخصی در زندگی واقعی شما نوشته نشدند؟
برای نوشتن شخصیت‌‌ها از زندگی واقعی الهام گرفتم، اما هیچ کاراکتری کاملا براساس یک شخص واقعی نوشته نشده است. پیپِ کتاب اول در ابتدا از خواهر دوستم که قبلا به مشق نوشتن، معتاد بود الهام گرفته شده، گرچه شخصیت پیپ حالا دیگر از آن فاصله گرفته است. راوی بعضی‌‌وقت‌ها از شوخی‌‌های «پدر بد» هم استفاده می‌‌کند.

در برنامه‌‌ریزی برای نوشتن «راهنمای کشف قتل از یک دختر خوب» چه مراحلی را از سر گذراندید؟ توصیه‌ای برای علاقه‌‌مندان به نوشتن تریلر جنایی دارید؟
برای نوشتن این رمان‌‌ها، برنامه‌‌ریزی و نقشه‌‌برداری دقیقی انجام می‌‌دهم. حتی قبل از نوشتن کلمه اولِ فصل اول، تمام داستان جنایی طرح‌‌ریزی شده و هر صحنه را به ترتیب، ازجمله زمانِ ریختن سرنخ‌‌های خاص یا ردگم‌‌کنی‌‌ها را چیدم. بهترین راه برای این کار (دست‌‌کم برای من) شروع با راه‌حل رمز و راز جنایت است. قبل از هر کار دیگری باید بدانید چه کسی، چرا، چطور و چه کارهایی را انجام می‌‌دهد. بعد کمی سخت‌‌تر می‌‌شود و وارد این مرحله می‌‌شوید که کارآگاه شما گام به گام بخش‌هایی از این رمز و راز را حل می‌‌کند، به همین دلیل باید بفهمید چه سرنخ‌‌هایی را می‌‌خواهید بیان کنید و به چه ترتیب و چطور قهرمان اصلی به‌طور منطقی می‌‌تواند آنها را کشف کند.

با ادامه قرنطینه کنجکاو شدم بدانم اگر پیپ و راوی به‌خاطر این موضوع در خانه می‌‌ماندند برای گذراندن وقت خود چه می‌‌کردند؟
راوی خیلی خوشحال می‌‌شد که زمان خود را به دیدن نمایش‌‌های نتفلیکس و بازی فیفا در پلی‌استیشن بگذراند. پیپ بیشتر سعی می‌‌کرد با این مسئله مبارزه کند. شخصی است که به هدفی نیاز دارد تا تمام انرژی و توجه خودش را معطوف آن کند و در قرنطینه کم‌‌کم دیوانه می‌‌شود.
برگرفته از نشریه فیکشن تی

کدخبر: ۳۹۹۱۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر