کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۴۳۵
تاریخ خبر:

پشت‌ پرده مقصر ‌یک گاف ‌استثنایی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| یکی از اتفاقات پر سر‌و‌صدای هفته پیش، انتشار بریده‌ای از «گاف» سریال جزیره بود. احتمالا آن را دیده‌اید و می‌دانید ماجرا چیست. در یک سکانس میترا حجار دیالوگی را اشتباه بیان می‌کند؛ نگاهی به فیلمنامه می‌اندازد و بلافاصله اشتباه خود را اصلاح می‌کند.

در تدوین، این اشتباه، اصلاح نشده است و محصول نهایی با همین گاف در فیلیمو منتشر شده. در چند روز اخیر غالب سوال‌ها در مورد چگونگی رقم خوردن اشتباه است و کسی سراغ چرایی‌اش نرفته. هفت صبح برای یافتن پاسخی روشن با تهیه‌کننده تماس گرفت. با این حال ترجیح منوچهر محمدی این است که مصاحبه نکند. محور گزارش این است: آیا گاف جزیره عمدی بوده است؟

مورد اول‌| تهیه‌کننده
منوچهر محمدی و امیر‌حسین حیدری، تهیه‌کنندگان سریال جزیره هستند. محمدی، تهیه‌کننده‌ای است با‌سابقه که نامش به آثار موفق زیادی گره خورده. طبعا او آثار ضعیف و ناکام هم دارد اما کفه کارهای موفق او سنگین‌تر است. از تهیه‌کننده‌ای که عنوان «مولف» را یدک می‌کشد، چنین اشتباهی عجیب و مشکوک می‌نماید.

تهیه‌کننده، مسئول نهایی یک اثر است و حالا که جزیره با گاف همراه بوده، انگشت اتهام بیش از همه سمت محمدی نشانه رفته. روز گذشته با او تماس گرفتیم و طرح موضوع کردیم. محمدی اما ترجیح می‌دهد مصاحبه نکند تا ابهامات، همچنان بدون پاسخ باقی بمانند. او به هفت صبح می‌گوید: «لطف دارید؛ من قصد صحبت ندارم.»

مورد دوم| تدوینگر
حتی یک تدوینگر تازه‌کار هم حواسش جمع است تا پلان اشتباه استفاده نکند. چه‌برسد که بخواهیم از سهراب خسروی به‌عنوان تدوینگر جزیره صحبت کنیم. کسی که هم با ابراهیم حاتمی‌کیا کار کرده است و هم برنده سیمرغ جشنواره فجر شده. وقتی از منوچهر محمدی به سهراب خسروی می‌رسیم و این دو را کنار هم می‌بینیم، ظن اینکه خطای جزیره «عمدی» بوده بیشتر می‌شود.

مورد سوم| پخش‌کننده
جزیره را فیلیمو توزیع می‌کند. این سامانه به همراه نماوا معتبرترین وی‌او‌دی‌ها هستند و به‌اندازه کافی تجربه در این حوزه دارند. محصولات به شکل هفتگی منتشر می‌شود و متولیان سامانه‌ها فرصت کافی برای تماشای چندباره آن را دارند. حتی سریال زخم کاری که برخی قسمت‌های آن بارها اصلاحیه می‌خورد و در دقیقه نود روی خروجی وی‌او‌دی قرار می‌گرفت، بدون گاف فنی به‌دست مخاطب می‌رسید. با علم به چنین پیشینه‌ای دو پرسش مطرح است: آیا مسئولان فیلیمو متوجه گاف جزیره نشدند؟ یا آیا نسخه‌ای که آنها دیدند فاقد این گاف بوده است؟

مورد چهارم| صادرکننده مجوز
ساترا شرایط ویژه‌ای دارد که مهم‌ترین آن احتمال گرفتن ساز‌و‌کار نمایش خانگی از این سازمان و بازگرداندن امور به وزارت ارشاد است. در چنین شرایطی همه تلاش ساترا این است که با پلتفرم‌ها و سازندگان سریال‌های خانگی همراهی کند. یکی از تهیه‌کنندگان که نمی‌خواهد نامش در گزارش بیاید، از حساسیت بالای ساترا می‌گوید و تاکید می‌کند این دقت نظر فقط در محتوا نیست؛ بلکه نکات فنی و ساختار را هم در برمی‌گیرد.

او از سریالی مثال می‌زند که در یک پلان صدای بازیگر «اوت» بوده. ساترا در برگه اصلاحیه به این مورد اشاره می‌کند و سازندگان در نسخه نهایی ایراد را برطرف می‌کنند. این تهیه‌کننده می‌گوید بعید است یک قسمت از سریال از زیر‌دست مسئولان ساترا بیرون بیاید و دست‌کم یک صفحه اصلاحیه فنی نداشته باشد. ساترا که روی نکات ریز فنی دقت دارد، چرا متوجه گاف جزیره نشد؟ آیا نسخه‌ای که ساترا دیده، بدون گاف بوده؟

مورد پنجم| آتش اختلاف؟
پیگیری هفت صبح فعلا راه به‌جایی نبرده است. تهیه‌کننده جزیره ترجیح می‌دهد سکوت کند تا این پرسش، که مقصر گاف جزیره چه کسی بوده است، پاسخ مشخصی نداشته باشد. با کنار هم قرار دادن قطعات پازل اما می‌توان حدس زد، در رقم خوردن گاف، عمدی وجود دارد. چرایی‌اش را نمی‌دانیم؛ جز اینکه شاید حاصل اختلافات درون‌گروهی باشد. شائبه وقتی جدی‌تر می‌شود که همه ارکان درگیر سریال، سکوت کرده‌اند و پاسخی شفاف به رسانه‌ها داده نمی‌شود. حتی فیلیمو که همواره به شائبه‌ها جواب می‌دهد، تا این لحظه سکوت را ترجیح داده است.

کدخبر: ۴۳۰۴۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر