کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۳۶
تاریخ خبر:

پشت‌پرده تبلیغات وسوسه‌انگیز فروش اقساطی لوازم خانگی، فرش، موبایل و...

پشت‌پرده تبلیغات وسوسه‌انگیز فروش اقساطی لوازم خانگی، فرش، موبایل و...

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌مگافروشگاه‌های لوکس عرضه‌کننده لوازم خانگی و فرش و… که با کلی سروصدا و تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای محیطی بدون حضور خریدار، هیچی نیستند. در شرایطی که رکود حاکم باشد و کسی از آنها خرید نکند، باید بساطشان را جمع کنند. برای همین است که می‌بینید خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا هرطور شده، مشتریان بیشتری برای خودشان دست و پا کنند. اول طرح‌های فروش اقساطی بلندمدت را اجرا کردند.

بعد متوجه شدند مشکل مردم نداشتن چک و دسته چک است و طی همکاری با بانک‌ها موفق شدند این یکی مشکل را هم از سرراه بردارند. بالاخره کلی آدم مجبور هستند جهیزیه بخرند یا وسایل خانه‌شان دیگر قابل تعمیر نیست. همین موضوع باعث شده رقابتی نامحسوس و زیرپوستی بین فروشگاه‌ها شکل بگیرد. حتی بعضی‌هایشان فرش یا موبایل و لپ‌تاپ را تحویل مشتری می‌دهند و می‌گویند چند سال بعد هزینه‌اش را پرداخت کنند! باورتان می‌شود؟ اگر فکر می‌کنی ریگی به کفششان است، این گزارش را بخوانید.

‌فروش قسطی فرش با پرداخت چند ساله
بعضی فروشگاه‌های فرش شرایط جدیدی برای مشتری‌ها تعیین کرده‌اند. مثلا یکی از آنها تخفیف‌های هیجان‌انگیز درنظر گرفته و بین 20 تا 25 درصد روی فرش‌های ماشینی تخفیف می‌دهد. بعضی از آنها جوایز عجیب و غریبی در نظرگرفته‌اند و به مشتری‌ها جایزه‌هایی مثل شستن رایگان فرش می‌دهند. هر هفته به 100 مشتری خوش شانس جایزه شستن 40 متر فرش تعلق می‌گیرد. بعضی از فروشگاه‌ها تا 24 ماه هم فرش قسطی می‌دهند و حتی شهر فرش در طرح شصتواره برای کسانی که می‌خواهند جهیزیه بخرند این فرصت را فراهم کرده که فرش بخرند و در 60 ماه یعنی پنج سال اقساط آن را پرداخت کنند.

شهر فرش برای مشتریانش پیش پرداخت را هم برداشته. با اینکه تبلیغات این فروشگاه نشان می‌دهد برای خرید کار سختی پیش رو ندارید اما شرایط عمومی خرید قسطی از این فروشگاه به این شکل است که حتما باید چک صیادی داشته باشید و تازه چک برگشتی هم نداشته باشید. تعداد چک‌ها معادل تعداد ماه‌های اقساط است. البته حذف پیش پرداخت فقط برای مشتریان تهرانی است و مشتریان دارای چک شهرستان امکان انتخاب حالت بدون پیش پرداخت را ندارند.

در ضمن کسانی که می‌خواهند فرش دستبافت بخرند نمی‌توانند حالت 24 ماهه را انتخاب کنند و باید در یک سال قسط‌هایشان را تسویه کنند. این فروشگاه برای کارمندان و بازنشستگان شرایط خصوصی در نظر گرفته و با ارائه آخرین فیش حقوقی مهرشده، حکم کارگزینی، کارت پرسنلی و معرفی نامه ممهور به مهر محل کار به آنها فرش می‌فروشد. به کاسب‌ها هم فقط به این شرط که جواز کسب دارای آدرس و تاریخ اعتبار داشته باشند، فرش می‌‌فروشد.

برای خرید فرش قسطی از این فروشگاه باید اول ثبت نام کنید. بعد از اینکه وارد سایت این فروشگاه شدید، با وارد کردن شماره موبایل، برای خرید قسطی فرش ثبت نام می‌کنید. البته خرید قسطی به صورت آنلاین انجام نمی‌شود، فقط ثبت نام می‌کنید و بعد به یکی از شعب این فروشگاه مراجعه می‌کنید و کد پیگیری زمان ثبت نام را می‌دهید و خریدتان را انجام می‌دهید. اما بعضی از فروشگاه‌ها با اینکه چک و سفته از مشتری نمی‌گیرند ولی فقط با کارت خرید کالا که قبلا از بانک تهیه کرده‌اید به مشتری فرش می‌فروشند.

مثلا اگر بخواهید از آقای فرش خرید اقساطی به صورت آنلاین داشته باشید باید اول از همه به بانك پاسارگاد مراجعه کنید و با افتتاح حساب و سپرده گذاري و دريافت كدكاربري، برای خريد اقساطي آنلاين ثبت سفارش کنید. یعنی در این روش در بانک به شما وام خرید نقدی کالا تعلق می‌گیرد. نحوه ارسال فرش هم برای خریداران ساکن تهران و کرج رایگان است، اما کسانی که در سایر مراکز استان و شهرهای کشور زندگی می‌کنند اگر به صورت آنلاین فرش قسطی بخرند باید هزینه حمل از باربری تا منزل را بپردازند.

‌ فروش جهیزیه با هفته‌ای 500 هزار تومان قسط
بعضی از فروشگاه‌های لوازم خانگی محصولات خود را با قیمت نقدی و با اقساط 10 ماهه می‌فروشند. مثلا اگر قیمت یک یخچال 20 میلیون تومان باشد آن را در 10 قسط دو میلیون تومانی می‌فروشند و ماهیانه روی آن سود نمی‌کشند. سرای ایرانی که در قم و اصفهان شعبه دارد، با اینکه در بعضی از تبلیغات تلویزیونی اعلام می‌کند به صورت آنلاین می‌توان از این فروشگاه خرید کرد، ولی وقتی به سایت مراجعه می‌کنید، در قسمت سوال و جواب تاکید می‌کنند که خرید فقط به صورت حضوری امکان پذیر است.

حتی برای افراد بازنشسته هم سن و سال خاصی تعیین کرده‌اند، افراد بازنشسته تا ۷۶ سال مجاز به خرید هستند و باید کارت ملی، کارت حقوق بانک رفاه، موبایلی که رمز دوم پویا برای آن ارسال می‌شود هم ارائه کنند. البته بازنشستگانی که از این فروشگاه خرید می‌کنند دیگر نیازی به چک و ضامن ندارند و بدون پیش پرداخت می‌ت وانند خرید کنند. خرید جهیزیه با هفته‌ای 500 هزار تومان و بدون پیش قسط هم بیشتر به بازنشستگان و کسانی که چک صیادی دارند تعلق می‌گیرد.

این فروشگاه برای مشتریانش جشنواره‌های مختلفی هم برگزار می‌کند. مثلا یکی از آنها جشنواره پاییزه است که اگر تا پایان آذرماه 20 میلیون تومان از این فروشگاه خرید کنید، از 200 هزار تومان تا دو میلیون تومان جایزه نقدی می‌گیرید. یکی دیگر از جشنواره‌های این فروشگاه برای جذب مشتری بیشتر این است که به ازای هر یخچال دیپوینت یک عدد جارو برقی رایگان به مشتری هدیه می‌دهند. کسانی هم که یکی از محصولات پاکشوما، زیرووات و کندی این فروشگاه را بخرند می‌توانند صاحب یک دستگاه چای‌ساز شوند. از این فروشگاه تا سقف 500 میلیون تومان می‌توانید کالا بردارید و با شرایطی که دارید قسطش را پرداخت کنید.

45 درصد نقد، باقی اقساط دو سال
با اقساط آسان و به دلخواه خودتان لوازم خانگی بخرید. شعار بیشتر فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی همین است. اما اگر وارد سایت این فروشگاه‌ها شوید خیلی هم به دلخواه مشتری نیست. مثلا فروشگاه سرای لوازم خانگی برای فروش حتما چک صیادی می‌خواهد و مشتری نباید چک برگشتی داشته باشد. مشتری باید به تعداد اقساطی که انتخاب می‌کند به نام فروشگاه چک بکشد. پیش پرداخت هم یکی از موارد خیلی مهم است و تا 45 درصد پول کالا باید پرداخت شود.

مدت اقساط هم شش، دوازده و 24 ماهه است. مشتریانی که هیچ مدرک شغلی ندارند فقط تا سقف 50 میلیون تومان می‌توانند خرید کنند، کارمندان بخش خصوصی، قراردادی، پیمانی، بازنشستگان، جواز کسب تا سقف 70 میلیون تومان و کارمندان شاغل رسمی دولت تا 100 میلیون تومان می‌توانند لوازم خانگی قسطی خریداری کنند. در این فروشگاه پنج قلم کالا را با هفته‌ای یک میلیون تومان می‌توانید بخرید. یخچال، گاز، تلویزیون، جاروبرقی و ماشین لباسشویی. هفته‌ای یک میلیون تومان، یعنی ماهی پنج میلیون تومان،‌ تازه باید 45 درصد از قیمت هر پنج کالا را پرداخت کنید.

‌ فروش کالا با سفته و اقساط 18 ماهه
بعضی فروشگاه‌ها تا سقف 150 میلیون تومان و بر اساس اعتبارسنجی به مشتری‌ها لوازم خانگی می‌فروشند. فروشگاه‌ هایپرکالای ایوان، برای مشتریانش لزوم چک صیادی را برداشته و اگر مشتری چک صیادی نداشته باشد با سفته الکترونیک و یا گواهی کسر از حقوق می‌تواند خرید کند. سفته الکترونیک یک سند حقوقی آنلاین است که به وسیله آن صادرکننده سفته الکترونیک متعهد می‌شود که در تاریخ مشخص، مبلغ توافقی را به شخص گیرنده پرداخت کند.

برای دریافت سفته الکترونیک باید به سامانه‌های مختلفی که توسط بانک‌ها فراهم شده مراجعه کنید. بعد از تکمیل اطلاعات مورد نیاز که شامل کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب بانکی، اطلاعات گیرنده سفته و مبلغ سفته می‌شود، مبلغ سفته را پرداخت می‌کنید. این سفته نقش همان چک صیادی را بازی می‌کند. اقساط این فروشگاه هم تا 18 ماه است و بدون پیش پرداخت می‌توانید وسیله مورد نظرتان را خریداری کنید. اگر بازنشسته هستید برای خرید از این فروشگاه باید فیش حقوقی داشته باشید.

کارمندان رسمی باید فیش حقوقی یا حکم کارگزینی یا گواهی اشتغال به کار به نام بانک مهر ایران ارائه کنند. کارمندان قراردادی بخش خصوصی هم باید برای خرید فیش حقوقی مهر شده اشتغال به کار به نام بانک مهر ایران داشته باشند. کسانی که کاسب هستند برای خرید از این فروشگاه باید جواز کسب یا اجاره نامه یا سند محل فعالیت و یا معدل حساب سه ماهه بانک را به فروشگاه ارائه کنند. برای خرید اقساطی باید در سایت این فروشگاه ثبت نام کنید. بعد از تکمیل فرم موجود در سایت، از بخش فروش اقساطی با مشتری تماس می‌گیرند تا برای خرید به فروشگاه مراجعه کند.

‌موبایل و لپ‌تاپ؛ الان بخر و بعدا پرداخت کن
گوشی موبایل، ‌تبلت و لپ‌تاپ هم جزو وسایلی است که قسطی فروخته می‌شود. خرید قسطی برای کسانی که می‌خواهند گوشی گران قیمت دستشان بگیرند شاید فرصت خوبی باشد. اما شرایط اقساط و سودی که به آن تعلق می‌گیرد هم خیلی مهم است. بعضی از فروشگاه‌های لوازم دیجیتال برای مشتریانشان شرایط اقساطی در نظر گرفته‌اند. مثلا سپهر دیجیتال یک فرم طراحی کرده که اول باید آن را پر کنید بعد از تکمیل مشخصات و اطلاعات لازم بعد 24 ساعت به صورت تلفنی به مشتری خبر می‌دهند که تشریف بیاورید و خرید کنید.

امکان خرید قسطی چهار تا 24 ماهه هم وجود دارد. این فروشگاه مدعی است سود ماهیانه فقط سه درصد است. با این اوصاف برای خرید قسطی گوشی یا لپ‌تاپ حتما باید چک معتبر و حساب جاری داشته باشید. البته همه بازنشستگان و مستمری بگیران که از بانک رفاه در سراسر ایران حقوق می‌گیرند، می‌توانند بدون چک از این فروشگاه خرید کنند. یک چهارم مبلغ فاکتور را هم همان زمان خرید باید به فروشنده بپردازید. به ازای هر ماه هم لازم نیست چک پرداخت شود،‌ می‌توان به ازای هر دو یا سه قسط یک فقره چک ارائه کرد مثلاً برای 24 ماه می‌توان هشت فقره چک به فروشنده داد.

‌خرید لوازم خانگی با وام 200 میلیونی
یک‌سری فروشگاه‌های آنلاین به مشتری وام می‌دهند تا کالا بخرند. یکی از آنها دیجی شهر است. برای درخواست وام باید به سایت این فروشگاه مراجعه کنید. در صفحه اول مدارک هویتی مثل تصویر پشت و رو از کارت ملی و تصویر سه صفحه اول شناسنامه را باید بارگذاری کنید. در مرحله بعدی کدملی، تاریخ تولد و وضعیت شغلی خود را مشخص می‌کنید و روی دکمه مرحله بعد کلیک می‌کنید. کد ملی و شماره تماسی که با آن ثبت نام کرده‌اید هردو باید به نام فرد متقاضی باشد.

در قدم دوم رتبه اعتباری، نظام وظیفه و وضعیت چک برگشتی مشتری اعتبارسنجی می‌شود. برای کسانی که شغل آزاد دارند داشتن جواز کسب،‌ و برای کارمندان فیش حقوقی و معرفی نامه لازم است. دیجی شهر با بانک شهر کار می‌کند و طبق مصوبه این بانک وام خرید کالا به افراد بالای 60 سال تعلق نمی‌گیرد. حداکثر میزان تسهیلات این وام 200 میلیون تومان است و باز پرداخت اقساط از شش ماه تا 60 ماه به انتخاب مشتری است. این وام را به صورت نقدی نمی‌توانید دریافت کنید و فقط در حساب شما شارژ می‌شود و می‌توانید از فروشگاه دیجی شهر لوازم مورد نظرتان را بخرید.

کدخبر: ۵۴۸۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر