کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۲۹۶
تاریخ خبر:

پرونده‌های جنايی که گاهی ۲۰‌کشته در یک فامیل داشته ‌

پرونده‌های جنايی که گاهی 20‌کشته در یک فامیل داشته ‌

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌درگیری طایفه‌ای در پرونده‌های جنایی از آن دسته مواردی‌ست که واقعا عجیب است. گاهی درگیری بین دو طایفه سالیان سال از پدران به پسران به ارث رسیده و ادامه داشته و کار به‌جایی رسیده که تعداد زیادی از افراد دو طایفه، سال‌های سال به‌دست یکدیگر کشته شده‌اند. در برخی از این درگیری‌ها ریش‌سفیدی و وساطت بزرگ طایفه با کمک مراجع قضایی، توانسته بالاخره مهر پایانی بر این نزاع‌ها بزند و در پاره‌ای مواقع همچنان ادامه دارد.

سال گذشته بود که در درگیری طایفه‌ای یک نفر کشته مي‌شود و خانواده مقتول هم قاتل را قصاص می‌کنند؛ عصر همان روز خانواده قاتل به قصد انتقام سراغ خانواده مقتول رفته که از اقوام هم در یک طایفه بودند و دوباره قتل دیگری شکل می‌گیرد. یکی از نزدیکان آنها به هفت‌صبح می‌گفت کار به‌جایی رسیده بود که از ترس، مدت‌ها در سرکار و شهر با اسلحه تردد می‌کردیم! درگیری طایفه‌ای شوخی ندارد! جرقه این پرونده هم از داستان چندهفته پیش یک درگیری طایفه‌ای در خوزستان آغاز شد که 20 کشته داشت.

درگیری معروف طایفه‌ای (پتک جلالی) با 20 کشته
در 8سال گذشته از سال 1394، 20نفر از 2 طایفه در درگیری جان خود را از دست داده و 2نفر نیز قصاص شده‌اند. درگیری اعضای این دو طایفه که در روستای پتک جلالی در نزدیکی باغملک و رامهرمز واقع در استان خوزستان زندگی می‌کنند، از سال 94 آغاز شد. آنها پیش از آن سال‌ها با آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند اما يك درگیری کوچک بین 2 کشاورز، آتش یک درگیری بزرگ شد که با گذشت 8سال جان افراد زیادی را گرفت و هر روز قربانی تازه‌ای می‌گیرد.

اختلافات ملکی بین دو طایفه که در 11 روستای باغملک و رامهرمز خوزستان ساکن بوده و هستند، از اواخر دهه 80 شدت گرفت و با گذشت زمان با کور شدن گره این اختلافات، درگیری‌های گاه و بیگاه بین طوایف رنگ خون و قتل به‌خود گرفته است. در جریان این درگیری‌ها حدود بیست نفر کشته شدند که به‌گفته قاسمی‌نژاد دادستان وقت رامهرمز، فقط برای درگیری‌های سال 95، 8 حکم قصاص صادر شده بود. قتل و جراحت‌های بعضاً سنگین بدنی، تنها خروجی این درگیری‌ها نبود بلکه در بسیاری از موارد به‌دنبال درگیری‌های شدید و حمله به منازل طرفین درگیری، بعضی از خانواده‌ها مجبور به کوچ از محل زندگی خود شده بودند. در واقع روستاهای آن منطقه از ترس مرگ، خالی از سکنه شده است. البته که قوه قضائیه به‌طور جدی به این پرونده ورود کرده بلکه دعوای طایفه محمدی و طایفه محمدموسایی تمام شود.

6 کشته در نزاع مرگبار طایفه‌ای در دلگان
شهرستان دَلگان یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان ایران است. اردیبهشت سال قبل معاون سیاسی فرماندار دلگان گفت: اختلافات طایفه‌ای ناشی از سرقت کابل برق در این شهرستان از صبح (جمعه) تاکنون ۶ کشته، سه زخمی و ۲ گروگان برجاي گذاشته است. ساعت ۴ صبح در پی گزارشی مبنی بر سرقت کابل‌های برق و درگیری مسلحانه در روستای کلانظهور شهرستان دلگان به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، بلافاصله مامورین انتظامی به محل اعزام شدند.

بعد از این درگیری و در پی اختلافات طایفه‌ای و در اقدامی تلافی‌جویانه تعدادی افراد ناشناس در روستای محمدان شهرستان بمپور سیستان به خودروی ۴۰۵ تیراندازی کرده که موجب قتل ۳ نفر شدند که بر اساس تحقیقات پلیس مقتولین از خانواده درگیری طرفین صبح بودند! همچنین با قصد انتقام در ساعت ۳ بعدازظهر، دو فرد دیگر توسط افراد مسلح ناشناس به گروگان گرفته می‌شوند. بالاخره پلیس یک گروگان را نجات داده و گروگان دیگری به دست گروگانگیران کشته می‌شود. چرا؟ چون دو طایفه با هم درگیر شده بودند.

سه کشته در درگیری طایفه‌ای اهواز
27 مهر سال 1399، يك درگیری طایفه‌ای مسلحانه در یکی از محله‌های اهواز سه کشته برجای گذاشت. این درگیری مسلحانه ساعت ۱۸ روز شنبه به دلیل اختلاف ملکی رخ داد که طی آن سه نفر از نزاع‌کنندگان کشته شدند. در این درگیری تعدادی نیز زخمی شده بودند که اصلا تعدادشان مشخص نشد و همه افرادی هم که دستگیر شدند، اسلحه غیرمجاز داشتند.

قتل جوان 30‌ساله در درگیری بین دو طایفه در زابل
بهمن سال 1400، خبر آمد 13 نفر در زابل از سیستان و بلوچستان که در دی ماه همان سال در درگیری دو طایفه باعث قتل جوانی 30‌ساله شده بودند، دستگیر شدند. فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان گفت: در دوم دی‌ماه سال جاری در پی وقوع یک مورد نزاع و درگیری دسته‌جمعی منجر به قتل، در یکی از روستا‌های شهرستان زابل، بلافاصله کارآگاهان پلیس آگاهی آن شهرستان برای بررسی موضوع در محل حاضر شدند.

سردار احمد طاهری افزود: با حضور ماموران مشخص شد که ۲ طایفه به علت اختلافات قبلی با یکدیگر درگیر شده‌اند که طی آن جوانی ۳۰‌ساله به‌وسیله سلاح شکاری از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و به قتل رسید. در نهایت با تلاش پلیس و طی پاکسازی از روستا‌های اطراف تعداد ۱۳ نفر از عوامل اصلی این نزاع منجر به قتل، در چند عملیات ضربتی دستگیر و در این رابطه یک قبضه سلاح جنگی با ۳ تیغه خشاب و ۹۰ تیر جنگی به همراه ۶ قبضه سلاح شکاری و مقادیری مهمات در بازرسی از مخفیگاه‌های متهمان کشف شد. فقط به تعداد اسلحه‌ها و خشاب‌ها توجه کنید برای یک درگیری طایفه‌ای- خانوادگی!

قتل يك پزشک در درگیری طایفه‌ای در یاسوج
این پرونده در سال 1399 سروصدای بسیاری داشت. علی شفیعی، دانشجوی پزشکی که برای دیدار خانواده‌اش از روسیه به یاسوج آمده بود، در میان دعوای گروهی ‏طایفه قربانی شد و با شلیک گلوله به قتل رسید. علی شفیعی دانشجوی پزشکی می‌خواست در ‏خیابان تختی یاسوج یک آب معدنی بخرد که در میان دعوای گروهی ‏طایفه قربانی شد. گلوله‌ای که به اشتباه به سرش خورد و این ‏دانشجوی پزشکی داخل خودروی پرایدش جان داد تا بی‌گناه قربانی دعوای چند بیگانه شود.

روز چهاردهم تیرماه بود. ساعت ٧ بعدازظهر. علی با خودروی پراید از خانه بیرون زد. ‏می‌خواست تا سوپرمارکت برود و آب معدنی بخرد. به مغازه‌ای در خیابان تختی یاسوج که ‏رسید، چند نفر درحال دعوا بودند. علی بی‌اعتنا به این درگیری، خودرو را ‏پارک کرد و داخل مغازه شد. تا آن لحظه هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که تنها قربانی این ‏دعوا خودش باشد. او هنگامی که داشت خرید می‌کرد ناگهان دید که درگیری شدت گرفت. ‏چند نفر داشتند فریاد می‌زدند و با هم دعوا می‌کردند. آن‌ها دیگر دست به اسلحه شده بودند.

‏علی احساس خطر کرد. از مغازه بیرون رفت تا خودرو را جابه‌جا کند. با خودش گفت در ‏این درگیری شدید ممکن است به خودرويش آسیبی برسد. اما به محض اینکه سوار ماشین شد، ‏گلوله به سمتش شلیک شد. فیلم مرگ او وایرال شد. بعدها مشخص شد علی دانشجوی پزشکی در روسیه که نامزدش هم پزشک بود، قربانی درگیری بین دو طایفه شده و تیر خورده است. 9 نفر در آن زمان بازداشت شدند و پيدا كردن قاتل اصلی هم بین آنها سخت بود. به‌هرحال مشخص شد این دو طایفه از مدت‌ها قبل با هم اختلاف داشتند و پسر بیگناه وسط دعوا و کینه سال‌های قبل آنها قربانی شده است.

کدخبر: ۵۵۱۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر