کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۳۵۶۴
تاریخ خبر:

پرونده‌هایی که در راهروهای دادگاه مانده‌اند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| ‌کم‌کم به پایان سال نزدیک می‌شویم و بد نیست سری به پرونده‌هایی بزنیم که همچنان انتهای ماجرا مشخص نشده است. تعیین و تکلیف نشده‌اند و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. پرونده‌هایی از این دست‌کم نیستند اما خب برخی از آنها در فضای جنایی بیشتر به آنها پرداخته شده و شاید هنوز عده‌ای به دنبال سرانجام این پرونده‌های جنایی، سرقت و … باشند. پرونده پزشک معروف تبریزی، خانه وحشت، قتل خادم امامزاده صالح، قتل جواهرفروش مشهور و سرانجام پرونده شلیر رسولی پرونده‌هایی است که به سراغ آنها رفته‌ایم.

یک: پزشک مشهور تبریزی همچنان در بند
پرونده دکتر علیرضا صلحی، پزشک خوش خطی که برای بیمارانش آواز خوش استاد شجریان را تجویز می‌کرد در همان تایید حکم قصاص باقی مانده و او همچنان در زندان به سر می‌برد. آبان 1400 حکم قصاص او پس از دو مرتبه رسیدگی در دیوان عالی کشور به تایید نهایی رسیده است. اگرچه همچنان وکیل و خانواده او تلاش می‌کنند تا این حکم را در دیوان عالی کشور نقض کنند تا به پرونده مجدد رسیدگی شود. ماجرای قتلی که علیرضا هیچگاه آن را نپذیرفت. مهر ماه سال ۹۵، پنج عضو خانواده یک پزشک تبریزی از جمله همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگش دچار تنگی نفس شدند و همسر و مادربزرگ این پزشک، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

همزمان با مرگ دو تن از اعضای خانواده این پزشک و مسمومیت سایر اعضای خانواده‌، تحقیقات ویژه جنایی برای رمزگشایی از این پرونده جنجالی آغاز شد و پس از مدتی با بازداشت این پزشک، پرونده وارد فاز جدیدی شد. نهایتا کیفرخواست این پرونده در فروردین سال ۹۶ صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد.چهار جلسه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی برگزار شد و در ۲۹ اسفند ماه سال ۹۶، رأی پرونده که قصاص متهم بود، صادر شد. با اعتراض متهم، حکم صادره در این خصوص از سوی دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده به دلیل نقص تحقیقات به شعبه رسیدگی‌کننده دادگاه بدوی اعاده شد.

در رسیدگی دوباره به این پرونده، دو جلسه دادگاه از اسفند سال ۹۷ تا خرداد سال ۹۸ در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان آذربایجان شرقی برگزار شد. این دادگاه نسبت به درخواست اولیای دم همسر متهم، حکم قصاص و نسبت به درخواست پرداخت دیه از سوی اولیای دم مادربزرگ متهم، حکم به پرداخت دیه داد.شهریور ماه سال ۹۸ پس از اعتراض به حکم صادره پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و از آن زمان تاکنون در دیوان عالی بود. اگرچه با پرداخت دیه دایی او از قصاصش برای مرگ مادربزرگ گذشت. اما خانواده همسرش همچنان برای قصاص او مصمم هستند. این پرونده بسیار عجیب است و همچنان دکتر صلحی در زندان به سر می‌برد در حالی که حاضر به پذیرش اقدام برای قتل همسرش نیست.

دو: سرانجام پرونده خانه وحشت
یکی از تلخ‌ترین پرونده‌های جنایی سال 1400، کشف خانه وحشت در تهران بود. ۱۵ آذر ماه سال ۱۴۰۰ اهالی محله کمالی واقع در کمیل تهران از بوی نامطبوع خانه همسایه شکایت کردند. ماموران پلیس که متوجه شد این خانه همان خانه مورد تحقیق در یک پرونده سرقت است، بی‌درنگ به آنجا رفتند تا رمزگشایی از خانه مرموز را آغاز کنند. با حضور ماموران کسی در را باز نکرد، اما صدای کمک خواهی چند زن به گوش می‌رسید. موضوع به بازپرس کشیک تهران اعلام شد و او دستور ورود به خانه را صادر کرد. با بریدن حفاظ در، ماموران وارد خانه شدند، اما چیزی که می‌دیدند را باور نمی‌کردند.

دو زن برهنه که دست و پای آن‌ها بسته شده بود و یکی از آن‌ها داخل کمد کنار نایلونی بزرگ حبس شده بود.با باز کردن دست و پای زنان آن‌ها ادعا کردند اسیر هوسبازی سعید شده‌اند و کیسه مشکی رنگ هم جسد دختر جوانی است که به قتل رسیده است. با باز کردن کیسه ماموران با جسد متلاشی شده یک زن روبه‌رو شدند.خواهر و برادر که صاحب خانه بودند بازداشت شدند. روز بعد سعید مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت و گفت: «من مسافربر هستم و آن خانه برای من است. آن دو دختر که در خانه بودند من را دوست داشتند و خودشان با پای خودشان به خانه آمده‌اند.

در مورد جسد هم من اطلاعی ندارم و شاید دو دختر جوان، چون من به مقتول ابراز احساسات می‌کردم از روی حسودی او را کشته باشند. این دختران از خانه فرار کرده بودند و من به آن‌ها جای خواب و غذا می‌دادم و هیچ کار خلافی انجام نداده‌ام.»بررسی‌های پرونده عامل خانه وحشت نشان می‌داد او سال ۹۳ دختری را به قتل رسانده، اما موفق شده بود از خانواده‌اش رضایت بگیرد. دو دختر پیدا شده در خانه از اسیر شدن به دست سعید و آزار و اذیت و قتل دختر دیگر گفتند. سعید در شهریور 1401 در دادگاه یک کیفری استان تهران به اتهام اغفال و تجاوز دختران محاکمه و به اعدام محکوم شد. پرونده قتل او هنوز در دادسرای امورجنایی در حال تکمیل است و به زودی به اتهام قتل هم محاکمه می‌شود.

سه: سرانجام قتل خادم امامزاده صالح تهران
صبح شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ مهندس طاهری، معاون عمرانی امامزاده صالح تهران به ضرب گلوله و ضربات چاقو توسط فرد ناشناس در جلوی منزلش در خیابان شریعتی کشته شد. در بررسی میدانی سه پوکه به‌دست آمد که نشان می‌داد متهم سه تیر به سمت مهندس جوان شلیک کرده که دو تیر به او اصابت کرده است. در بازبینی دوربین‌های اطراف محل حادثه مشخص شد مردی با لباس مبدل در حالی که عصای نابینایان را به‌دست داشت در مقابل خانه مقتول به کمین ایستاده بود. به محض خروج او با اسلحه کلت کمری اقدام به تیراندازی کرده و بلافاصله نیز سوار بر خودرویی متواری شد.

تحقیقات برای دستگیری متهم متواری ادامه داشت تا اینکه کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت موفق شدند عصر سه‌شنبه 11 خرداد یعنی سه روز پس از این جنایت او را دستگیر کنند. در تحقیقات صورت گرفته متهم انگیزه خود از این جنایت را اختلاف شخصی عنوان کرد و گفت: مدتی بود که با مقتول اختلاف داشتم و درنهایت تصمیم به قتل او گرفتم، روز حادثه با لباس مبدل و عصا و عینک نابینایان به کمین او ماندم و زمانی که از خانه خارج شد با شلیک گلوله او را به قتل رساندم. البته دیگر خبری از علت قتل مهندس طاهری که دو فرزند داشت به دست نیامد که چرا قاتل چنین نقشه‌ای برای قتل او کشیده است.

چهار: قتل مظفریان جواهرفروش مشهور
عبدالعلی مظفریان، طلافروش معروف تهرانی از پرونده‌هایی است که هیچ سرانجامی برایش نمی‌توان تعریف کرد. ساعت ۹ صبح چهارشنبه ۴ تیر سال 99، مأموران شهرداری در حال تعمیر جاده‌ای فرعی در جاده تلو بودند که با جسد مردی سالخورده مواجه شدند. بلافاصله موضوع از سوی مأموران کلانتری لواسان، بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم بررسی صحنه جرم تحت بررسی قرار گرفت. با حضور تیم جنایی در محل آن‌ها جسد مرد ۷۸ ساله را که بر اثر ضربه سنگینی به سرش کشته شده بود و همچنین کبودی روی گردنش که حکایت از خفگی داشت به پزشکی قانونی منتقل کردند.

همراه مرد میانسال یک کیف دستی بود که داخل آن کارت یکی از طلافروشی‌های معروف پایتخت پیدا شد. تحقیقات میدانی نشان می‌داد جسد شب قبل با یک خودرو به آن محل منتقل شده و قاتل یا قاتلان حدود ۱۰ متر جسد را روی زمین کشیده بودند و آن را در کنار جاده رها کرده و رفته‌اند.همچنین تحقیقات اولیه حکایت از آن داشت که مقتول ابتدا خفه شده و بعد هم با جسم سنگینی ضربات مهلکی به سرش وارده شده است.آثار لاستیک‌ها باتوجه به شیارهایش نشان می‌داد متعلق به خودرویی مدل بالاست. بررسی‌های اولیه حکایت از آن داشت که قتل ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از کشف جسد رخ داده و احتمالاً عامل این جنایت فردی آشنا بوده است.مأموران از روی کارت مغازه طلافروشی هویت جسد را شناسایی کردند.

مشخص شد که او عبدالعلی مظفریان از طلافروش‌های معروف پایتخت است که عضو سابق اتاق بازرگانی، بازرس سابق صنف طلافروشان و چند سال قبل نیز دبیر کمیته اسنوبرد اسکی بوده است. اما بعد از مرگ همسرش، طلا و جواهرات را از طلافروشی‌های معروف پایتخت می‌خرید و به طلافروشی‌های دیگر می‌فروخت و مدتی است که مغازه طلافروشی نداشته است. یکی از اقوام مقتول هم گفت که وی در ایران تنها زندگی می‌کرده و پسرش که پزشک است در یکی از کشور‌های اروپایی سکونت دارد. از این پرونده مدت‌ها گذشته و هنوز قاتلان او پیدا نشده‌اند و در نهایت شاکیان پرونده برای دریافت دیه از بیت‌المال تقاضا داشتند که پرونده به دادگاه کیفری رفته است.

پنج: شلیر رسولی و مرگ هولناکش
روز پنجشنبه مورخ ۱٤ شهریور امسال بود که خبر مرگ زنی مریوانی که برای فرار از تجاوز مرد همسایه خود را از پنجره پرت کرده بود، همچون بمبی سراسر فضای مجازی را پر کرد و سوژه کاربران مجازی و حقیقی شد و کشوری از این حادثه دلخراش متاثر شد. شلیر 36 ساله دارای دو فرزند در حالی که همسرش برای کار به کردستان عراق رفته بود با نقشه شوم از پیش تعیین شده مرد همسایه(گوران) مواجه شد.

مرد همسایه به دروغ به او می‌گوید همسرش بیمار است و او را با داخل خانه می‌کشد و وقتی قصد آزار زن را داشته شلیر خودش را جلوی چشم فرزندان و همسایه‌ها به پایین پرتاب می‌کند. اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ گوران پس از سقوط شلیر رسولی، برای فرار از محل حادثه اقدام به گروگان‌ گرفتن ۲ خانم دیگر و تیراندازی به سمت مأموران پلیس کرده بود. شوهر شلیر بارها اعلام کرد باید این فرد اعدام شود چرا که او با ارعاب و تهدید به آزار و اذیت باعث مرگ همسرش شده است. اولین جلسه رسیدگی به اتهام قاتل شلیر رسولی در کردستان (۱۵ آذر ۱۴۰۱) در شعبه یک دادگاه کیفری یک سنندج برگزار شد.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، اولیای دم و وکلای ایشان موارد موضوع شکایت را مطرح کرده و سپس دیگر شکات پرونده نیز شکایت خود را اعلام داشتند. همچنین شهود نیز با اتیان سوگند نسبت به ادای شهادت اقدام کردند.متهم گ.ق نیز به همراه وکیل در جلسه محاکمه حاضر و و از خود دفاع کرد.به نقل از منابع آگاه اتهامات وارده به متهم قتل عمد، تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و تهدید با چاقو اعلام شده است. هنوز سرانجام این پرونده حکم این فرد مشخص نیست.

کدخبر: ۵۰۳۵۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر