کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۲۵۱
تاریخ خبر:

پرنده آبی‌ در دست‌ مرد ثروتمند؛ حالا چه خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح | شرکت توئیتر، شبکه اجتماعی ۲۰۰ میلیون نفری که بیشتر گرایش به چپ‌ها داشت، با پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید کل سهام این شرکت به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار موافقت کرد و باعث شد شماری از محافظه‌کاران و سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی با خرسندی «بزرگترین پیروزی آزادی بیان در قرن بیست‌و‌یکم» را جشن گرفته‌اند.

مالک جدید توئیتر پس از نهایی شدن این انتقال با انتشار بیانیه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توئیتر میدان دیجیتال شهر است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد. من همچنین می‌خواهم توئیتر را بهتر از همیشه کنم.»

این معامله ربطی به دارایی‌های ماسک در سایر شرکت‌هایش ندارد و یک اقدام شخصی است. ماسک متعهد شده است که ۳۳.۵ میلیارد دلار، شامل ۲۱ میلیارد دلار سهام و ۱۲.۵ میلیارد وام بانکی، فراهم کند و مابقی را از طریقه برگزاری مناقصه یا رجوع مستقیم به سهام‌داران تامین کند. نام بانک «مورگان استنلی» به‌عنوان یکی از بانک‌های سرمایه‌گذار در طرح پیشنهادی ماسک آمده است.

از زمانی که پاراگ آگراوال در اواخر نوامبر مدیرعامل توئیتر شد، سهام این شرکت حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. رویترز روز یکشنبه گزارش داد که این امر باعث شد هیات‌مدیره توئیتر پیشنهاد او را جدی‌تر بگیرد و بسیاری از سهام‌داران از شرکت بخواهند که فرصت معامله را از دست ندهد. هیات مدیره توئیتر پیش از این با پیشنهاد آقای ماسک مخالفت کرده بود. توئیتر در واکنش به اصطلاح قرص سم را پیش روی ایلان ماسک گذاشت، سازوکاری که به دست آوردن سهام بیشتر را برای او هر چه بیشتر دشوار می‌کرد.

پس از اینکه توئیتر اعلام کرد این شرکت رسانه‌ اجتماعی به ایلان ماسک میلیاردر فروخته می‌شود، جک دورسی، یکی از بنیانگذاران و رئیس سابق آن، گفت که مالکیت غول تسلا «راهکار منحصر به فردی» است که او به آن اعتماد دارد. دورسی روز سه‌شنبه در پی اعلام این خبر، گفت که «توئیتر به عنوان شرکت» همیشه «تنها معضل» و «بزرگ‌ترین مایه تاسف» او بوده است. او گفت: «این شرکت تحت تملک وال‌استریت و مدل تبلیغاتی بوده است و پس گرفتن آن از وال‌استریت نخستین گام درست است.»

چه خواهد شد؟
ماسک که در حال حاضر با در اختیار داشتن ۹.۱ درصد از سهام توئیتر، دومین سهام‌دار بزرگ این شرکت به شمار می‌رود و خودش بیش از ۸۳ میلیون دنبال‌کننده در توئیتر دارد، گفته است که برای رشد و تبدیل‌ شدن توئیتر به یک پلتفرم واقعی برای آزادی بیان، باید خصوصی شود. این کارآفرین ۵۰ ساله که مدیرعامل پروژه فضایی «اسپیس‌ایکس» نیز است، گفت که می‌خواهد با «ترول‌ها» در توئیتر مبارزه کند و تغییراتی در سرویس اشتراک «پریمیوم» آبی توئیتر، از جمله کاهش قیمت و ممنوعیت تبلیغات، پدید آورد.

این میلیاردر که یکی از مدافعان سرسخت ارزهای دیجیتال است، اضافه کردن «داج‌کوین» را به‌عنوان یک گزینه پرداخت در توئیتر در نظر دارد.
او می‌گوید توئیتر نباید محتوای تهاجمی اما قانونی را حذف کند. توئیتر اخیرا پست‌هایی با محتوای آزارگری یا آسیب فیزیکی به دیگران را ممنوع کرده است. اکنون انتظار می‌رود ماسک این قوانین را تعدیل کند. منتقدان می‌گویند این اقدام راه را برای آزارگران مجازی و انتشار اطلاعات غلط باز می‌کند.

انتظار می‌رود یکی از پر درخواست‌ترین امکانات برای توئیتر، یعنی اضافه کردن دکمه ویرایش به زودی عملی شود. توئیتر برخلاف اینستاگرام و فیس‌بوک امکان ویرایش را به محتوای منتشر شده کاربران نمی‌دهد. ماسک می‌گوید از اینکه کاربران بتوانند محتوایی که منتشر کرده‌اند را ویرایش کنند،‌ حمایت می‌کند. ‌ماسک قبلا پیشنهاد داده بود توئیتر به سمت الگوی اشتراک حرکت کند.

توئیتر هم‌اکنون با گزینه‌هایی مانند توئیتر آبی گام‌هایی در این مسیر برداشته است. حق اشتراک توئیتر آبی ۲.۹۹ دلار در ماه است و به کاربران امکان می‌دهد مثلا توئیت ارسال شده برای انتشار را بازگردانند. ماسک می‌گوید توئیتر آبی باید ارزان‌تر باشد و به کاربران امکان دهد که دیگر تبلیغ‌ها را مشاهده نکنند یا بتوانند با رمزارز دوج‌کوین حق اشتراک را پرداخت کنند.

ضمنا این احتمال در میان افکار عمومی ایجاد شد که ممنوعیت حضور دونالد ترامپ در توئیتر لغو شود و او به این رسانه اجتماعی محبوب باز گردد. حتی برخی از جمهوری خواهان نیز این درخواست را به ماسک ارائه دادند. در مقابل، عصر دوشنبه، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به فاکس نیوز گفت که او تمایلی به بازگشت ندارد و به جای آن از استارتاپ خود، ترو سوشال Truth Social استفاده خواهد کرد. توئیتر سال گذشته و پس از حملات به ساختمان کنگره ایالات متحده، حساب کاربری realDonaldTrump متعلق به رئیس جمهوری سابق ایالات متحده را به طور دائم به حالت تعلیق درآورد.

کدخبر: ۴۵۳۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر