کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۲۱۲
تاریخ خبر:

پرسپولیس-پاختاکور؛ ۹۰‌دقیقه‌ تا فینال غرب آسیا

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس برای رسیدن به فینال غرب آسیا ۹۰دقیقه دیگر در پیش دارد؛ بازی با پاختاکور ازبکستان که همین چند روز پیش استقلال را حذف کرد. این تیم آماری فوق‌العاده در مصاف با باشگاه‌های ایرانی دارد. درباره این بازی نکات مهمی وجود دارد که به برخی از آنها می‌پردازیم.

*** ماموریت یحیی؛ مقابله با خوش‌خیالی!
پیروزی مقابل السد پس از اینکه بالاتر از الدحیل، الشارجه و التعاون، صدرنشینی به دست آمد، ممکن است باعث غرور هر تیم آسیایی شود‌ اما پرسپولیس برای اینکه بتواند به این راه پر پیچ و خم ادامه دهد باید از آن خودداری کند. سرخ‌ها تا اینجای لیگ قهرمانان آسیا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و حالا باید به مصاف پاختاکور بروند.

دستکم روی کاغذ، پاختاکور ازبکستان تیمی به مراتب سطح پایین‌تر از السد قطر است و شاید همین موضوع نوعی خوش‌خیالی را به تیم پرسپولیس تزریق کند؛ چیزی که ممکن است به حذف آن منجر شود. در این بین وظیفه یحیی گل‌محمدی است که شاگردانش را از مخاطرات فنی این بازی هوشیار کند و همچنین مانع از ایجاد غرور برای آنها شود. نکته‌ای که در سال ۲۰۱۸ برانکو به خوبی در تیم جا انداخت و حالا گل‌محمدی هم به اجرای آن تاکید دارد.

یحیی در نشست خبری با اشاره به همین موضوع گفت ‌ پیروزی در بازی‌های قبلی، موفقیت آینده را تضمین نمی‌کند. نکته مهم این است که در ترکیب پرسپولیس تعداد دو رقمی از بازیکنان سابقه صعود به فینال آسیا را دارند و همین تجربه فوق‌العاده، به کادرفنی نیز می‌آید. پرسپولیسی‌ها نباید فراموش کنند که فصل گذشته همین تیم پاختاکور در میان بهت و حیرت طرفداران در ورزشگاه آزادی آنها را متوقف کرد و در ازبکستان نیز کارشان را ساخت؛ حالا زمانی است برای انتقام اما به شرطی که هیچ غرور کاذب و غفلتی در نمایش‌شان وجود نداشته باشد.

*** آمار باورنکردنی پاختاکور مقابل ایرانی‌ها
پاختاکور در حالی امشب ‌ بیست و یکمین بازی خود را برابر تیم‌های ایرانی برگزار می‌کند که در ۲۰ بازی قبلی ۱۴ پیروزی کسب کرده، دو بار به تساوی رسیده و چهار مرتبه هم شکست خورده است. تیم‌هایی که در ۲۰ بازی قبلی به مصاف پاختاکور رفته‌اند، عبارتند از: پرسپولیس ۳ بار، استقلال ۳‌بار، ذوب‌آهن ۲ بار، فولاد ۲ بار، صبا ۲ بار، سپاهان ۲ بار، نفت ۲ بار، تراکتور ۲ بار و شهرخودرو ۲ بار.

موضوع جالب اینجاست این دومین جدال پاختاکور با یک تیم ایرانی در مرحله حذفی است. بار اول به همین دیدار چند روز قبل استقلال و پاختاکور برمی‌گردد که این تیم ازبک موفق شد با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست دهد. ضمن اینکه برای اولین بار است پاختاکوری‌ها که به شیرهای تاشکند معروف هستند، در یک فصل رو در روی سه تیم مختلف ایرانی قرار می‌گیرند. آنها در دور گروهی دو بار شهر خودرو را شکست دادند و در مرحله یک‌هشتم نهایی هم استقلال را از پیش رو برداشتند.

*** هشدار؛ پاختاکور باثبات‌تر ‌از پرسپولیس
پرسپولیس و پاختاکور سال پیش دو دیدار را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹ انجام دادند که دیدار رفت با نتیجه تساوی همراه بود اما در بازی برگشت نماینده ازبکستان با نتیجه یک بر صفر از سد قهرمان ایران گذشت و شاگردان برانکو را حذف کرد. نکته جالب اما رویارویی تیمی باثبات نظیر پاختاکور با پرسپولیسی است که تغییرات نسبتا زیادی را در یک سال اخیر داشته است.

سرخ‌ها علاوه بر اینکه برانکو ایوانکوویچ و سپس گابریل کالدرون را از دست دادند، در ترکیب خود هم با جدایی پرتعداد بازیکنان مواجه شدند؛ به طوری که از ترکیب اصلی بازی رفت با پاختاکور، اکنون علیرضا بیرانوند، ماریو بودیمیر، علی علیپور و مهدی ترابی از این تیم جدا شده‌اند و محمد نادری هم که مشخص نیست وضعیتش به چه شکلی خواهد بود. همچنین یک تعویضی پرسپولیس یعنی سروش رفیعی نیز در تیم فعلی قرمزها جایی ندارد.

این در حالی است که پاختاکور تغییرات بسیار کمتری را در ترکیب خود داشته است. جالب است بدانید تیمی که در مهر ۱۳۹۹ آبی‌ها را شکست داد با تیمی که در اردیبهشت ۱۳۹۸ از سد پرسپولیس گذشت، تنها دو تفاوت در ترکیبش داشت؛ دروازه‌بان و مهاجم نوک. یک نکته جالب که ثبات ویژه را در این تیم ازبک نشان می‌دهد. سرمربی پاختاکور یعنی شوتا آروالادزه از سال ۲۰۱۷ هدایت پاختاکور را برعهده گرفته و در این مدت توانسته تیمی قدرتمند را آماده حضور در میادین کند. آنها اکنون صدرنشین لیگ ازبکستان هستند و مدافع عنوان قهرمانی هم به حساب می‌آیند و سابقه صعود به فینال جام حذفی را هم دارند.

نکته جالب دیگر اینکه مهاجم جدید این تیم ارن دردیوک که یکی از معدود تغییرات در ترکیب پاختاکور محسوب می‌شود، یکی از گران‌ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه هم بوده است. او سابقه بازی در گالاتاسرای، بایرلورکوزن، هوفنهایم و… را دارد و چند سال پیش با رقم ۷٫۵ میلیون یورو در بازار بوندس لیگا جابه‌جا می‌شد. باتوجه به این شرایط پرسپولیسی‌ها کار بسیار دشواری مقابل پاختاکور ازبکستان خواهند داشت و به هیچ عنوان نباید تصور شود که این تیم قدرت کمتری نسبت به السد دارد.

*** داور دردسرساز اردنی
قضاوت این بازی برعهده ادهم مخادمه از اردن است. او یکی از شناخته‌شده‌ترین داوران آسیایی برای فوتبالدوستان ایرانی است. آخرین قضاوت او برای تیم‌های ایرانی، بازی چند روز پیش استقلال و الاهلی عربستان بود که ۳برصفر به سود استقلال به پایان رسید اما او همواره یکی از جنجالی‌ترین داوران آسیایی در سال‌های اخیر بوده است.

*** اخراج از جام ملت‌ها پس از بازی افتتاحیه!
۱۵ دی ‌ ۱۳۹۷ ادهم ‌مخادمه قضاوت بازی افتتاحیه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ را که بین دو تیم امارات و بحرین برگزار شد،‌ برعهده داشت اما اشتباهاتش در این دیدار باعث شد تا قضاوت دیگری در این تورنمنت به این داور اردنی سپرده نشود و از این تورنمنت اخراج شود. بحرین با گل دقیقه ۷۸ الرمیحی از میزبان پیش بود اما ناگهان در دقیقه ۸۸ محمد ادهم مخادمه، ‌ در شرایطی که ارسال اماراتی‌ها از روی ضربه کرنر توسط مدافع بحرین دفع شد، یک پنالتی عجیب و غریب برای امارات اعلام کرد.

بحرین که با چهار امتیاز به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه سوم گروه قرار گرفت، می‌توانست در صورت قضاوت درست داور، صدرنشین شود. معمولا رسم است که داوران تا یک‌شانزدهم نهایی رقابت‌ها به خانه باز نمی‌گردند ولی ادهم اولین داوری بود که قبل از بازی‌های یک‌شانزدهم جام ملت‌های آسیا به خانه بازگردانده شد!

*** گل آفسایدی که پرسپولیس را حذف کرد!
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ادهم اردنی قضاوت بازی پرسپولیس و پاختاکور را برعهده گرفت. در دقیقه چهار بازی، ارسال بازیکنان پاختاکور از سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس با ضربه سر دراگان چران همراه شد، بازیکن پاختاکور با هل دادن محمد نادری این ضربه را به تیرک دروازه سرخ‌ها زد و در برگشت مارات بیکمائف که در شرایط آفساید قرار داشت، دروازه بدون دروازه‌بان پرسپولیس را باز کرد.

این بازی با نتیجه یک-یک مساوی به پایان رسید. پرسپولیس در پایان رقابت‌ها با ۷ امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفت و این در حالی بود که اگر این گل آفساید پاختاکور مردود اعلام می‌شد، پرسپولیس این دیدار را با نتیجه یک بر صفر می‌برد و با ۹ امتیاز بالاتر از الاهلی در رتبه دوم به مرحله بعد صعود می‌کرد. حالا باید دید که اشتباهات این داور در بازی پاختاکور و پرسپولیس تکرار می‌شود یا خیر.

کدخبر: ۳۵۲۲۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر