کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۹۸۸
تاریخ خبر:

پرسپولیس در چه شرایطی قهرمان لیگ نمی‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس فقط ۱۰ امتیاز دیگر می‌خواهد تا قهرمانی خود را در لیگ نوزدهم قطعی کند. می‌شود از همین حالا این تیم را قهرمان دانست اما آیا اگر معجزه‌ای رخ دهد و این تیم نتواند به این امتیاز برسد آیا تیم‌های دیگر توانایی این را دارند که قهرمان شوند؟

*** سپاهان
شاگردان قلعه‌نویی فعلا با ۱۲ امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس در رده دوم قرار دارند. دو امتیازی که در بازی مقابل سایپا از دست دادند کار آنها را برای قهرمانی سخت کرده است. این تیم تا امروز از ۲۳ بازی ۴۱ امتیاز کسب کرده و میانگین ۱٫۷۸ امتیاز از هر بازی را ثبت کرده است. پرسپولیس اگر از هفت بازی بعدی خود تنها ۱۰ امتیاز بگیرد، ۶۳ امتیازی خواهد شد و سپاهان دیگر هیچ شانسی برای قهرمانی نخواهد داشت زیرا سقف امتیازی که این تیم می‌تواند تا پایان فصل بگیرد، ۲۱ امتیاز از هفت بازی باقی مانده است که این تیم را ۶۲ امتیازی خواهد کرد.

در واقع اگر فرض بگیریم که پرسپولیس تا پایان فصل فقط هشت امتیاز دیگر خواهد گرفت، سپاهان می‌تواند با پیروزی در همه دیدارهایش قهرمان لیگ نوزدهم شود اما واقعا سپاهان می‌تواند تمام دیدارهای بعدی‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد؟ این تیم در هفته‌های بعد باید به ترتیب مقابل پارس جنوبی جم، تراکتور، صنعت‌نفت آبادان، استقلال، نساجی مازندران، شهرخودرو و پیکان قرار بگیرد.

حداقل چهار بازی از این هفت بازی، مصاف‌هایی شش امتیازی هستند و پیروزی در آنها اصلا کار آسانی نیست. در واقع اگر بخواهیم خوشبینانه به نتایج بعدی سپاهان نگاه کنیم، این تیم می‌تواند در نهایت ۱۵ تا ۱۷ امتیاز کسب کند و این به معنای آن است که آنها فقط در صورتی قهرمان می‌شوند که پرسپولیس از هفت بازی بعدی خود ۳ تا ۶ امتیاز کسب کند!

*** فولاد خوزستان
تیم جواد نکونام در فرم خوبی قرار داشت و بعد از پنج برد پیاپی به رده سوم جدول رسیده بود اما ابتلای چند بازیکن این تیم به کرونا باعث شد تا بازی مقابل نساجی به تعویق بیفتد. فولاد در حال حاضر از ۲۲ بازی ۳۹ امتیاز به دست آورده است. میانگین امتیازات این تیم ۱٫۷۷ امتیاز از هر بازی است. آنها اگر مقابل نساجی بازی می‌کردند و پیروز می‌شدند ۴۲ امتیازی می‌شدند و به رده دوم صعود می‌کردند و از نظر ریاضی از سپاهان شانس بیشتری برای قهرمانی داشتند! در حال حاضر سقف امتیازی که فولاد می‌تواند کسب کند ۶۳ است.

آنها اگر تمام بازی‌های بعدی خود را با پیروزی پشت سر بگذارند به این امتیاز می‌رسند اما پرسپولیس کافی است ۱۰ امتیاز دیگر بگیرد تا به این عدد برسد و با توجه به تفاضل گل بسیار بالاترش از فولاد، شانس قهرمانی بیشتری داشته باشد. در واقع فولاد برای اینکه شانسی برای قهرمانی داشته باشد باید امیدوار باشد که پرسپولیس از ۲۱ امتیاز باقی مانده خود بیشتر از ۹ امتیاز کسب نکند اما اگر حتی چنین اتفاقی رخ دهد، فولاد می‌تواند در تمام بازی‌های بعدی خود پیروز شود؟

این تیم در ادامه بازی‌هایش باید به ترتیب به مصاف نساجی، نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس، ذوب‌آهن، گل‌گهر سیرجان، سایپا، پارس جنوبی و تراکتور برود. همانطور که می‌بینید، بازی‌های فولاد اصلا آسان نیست، به ویژه بازی با پرسپولیس در تهران که اگر با باخت فولاد همراه شود، یک باخت شش امتیازی خواهد بود و آخرین امیدهای این تیم برای قهرمانی برباد خواهد رفت.

*** شهرخودرو
تیم مشهدی با توجه به اتفاقاتی که در طول فصل برایش رخ داد، تا همین جا هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. آنها توانسته‌اند مثل سپاهان ۴۱ امتیازی شوند و شانس خوبی برای کسب سهمیه آسیا داشته باشند. اما برای قهرمانی چه؟ این تیم اگر همه بازی‌های بعدی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد ۶۲ امتیازی می‌شود و برای اینکه شانسی برای قهرمانی داشته باشد، باید منتظر بماند تا پرسپولیس از هفت بازی بعدی خود کمتر از ۹ امتیاز به دست بیاورد.

از نظر ریاضی شهرخودرو به اندازه سپاهان شانس قهرمانی دارد. اما بازی‌های باقی‌مانده این تیم دشوارتر از سپاهان است. شاگردان سرآسیابی در ادامه لیگ باید به ترتیب مقابل سایپا، پارس جنوبی جم، تراکتور، صنعت‌نفت آبادان، استقلال، سپاهان و نساجی بروند. با توجه به سختی بازی‌های باقی مانده شهرخودرو، به نظر می‌رسد آنها نمی‌توانند تمام امتیازات باقی مانده را جمع‌آوری کنند و شاید تنها راه قهرمانی این تیم این باشد که پرسپولیس در ادامه فصل بیش از ۳ یا ۴ امتیاز نگیرد!

*** استقلال
شاگردان مجیدی در فرم خوبی به سر نمی‌برند. آنها ۳۷ امتیازی هستند و سقف امتیازی که می‌توانند تا پایان فصل بگیرند ۶۱ است. استقلال از نظر تفاضل به پرسپولیس نزدیک است و شاید بتواند در پایان فصل از این نظر از پرسپولیس سبقت بگیرد. در این صورت پرسپولیس کافی است از این بعد فقط ۸ امتیاز دیگر بگیرد تا شانس قهرمانی استقلال به صفر برسد اما اگر پرسپولیس در ادامه فقط ۶ یا ۷ امتیاز بگیرد، استقلال شانس قهرمانی خواهد داشت به شرطی که تمام امتیازات باقی مانده را کسب کند.

حریفان بعدی استقلال به ترتیب پارس جنوبی جم، تراکتور، صنعت نفت آبادان، نساجی مازندران، سپاهان، شهرخودرو، پیکان و شاهین بوشهر هستند. بازی‌های استقلال ترکیبی از بازی‌های دشوار و معمولی است و در شرایط عادی این احتمال وجود دارد که استقلال بتواند همه این تیم‌ها را ببرد اما آیا استقلالی که به گل‌گهر سیرجان و فولاد خوزستان می‌بازد و با سایپا مساوی می‌کند، می‌تواند مدعیانی مثل سپاهان، تراکتور، شهرخودرو و صنعت‌نفت را ببرد و شانس کوچکی برای قهرمانی داشته باشد؟

*** تراکتور
تیم پرطرفدار تبریزی در حال حاضر ۴۰ امتیازی است و اگر تمام بازی‌های بعدی خود را ببرد در نهایت ۶۱ امتیازی خواهد شد. شرایط این تیم و شانسش برای قهرمانی شبیه استقلال است و البته تفاضل گلش آنقدر کم است که نمی‌تواند به قهرمانی در لیگ در صورت برابر شدن امتیازاتش با پرسپولیس امیدوار باشد. شاگردان ساکت الهامی فقط باید امیدوار باشند تا پرسپولیس در پایان فصل نهایتا فقط ۶۰ امتیاز کسب کند.

یعنی فقط هفت امتیاز از هفت بازی بعدی! اما حتی اگر این فرض را بپذیریم، آیا تراکتور می‌تواند همه حریفان بعدی‌اش را شکست بدهد؟ این تیم در ادامه لیگ باید مقابل استقلال، سپاهان، شهرخودرو، پیکان، شاهین بوشهر، ماشین‌سازی و فولاد خوزستان قرار بگیرد. قابل پیش‌بینی است که تراکتوری‌ها نتوانند در پایان فصل به ۶۱ امتیاز برسند. آنها در خوشبینانه‌ترین حالت احتمالا ۵۵ امتیازی خواهند شد و این یعنی پرسپولیس با یک پیروزی دیگر، شانس قهرمانی تراکتور را به صفر خواهد رساند.

*** صنعت‌نفت آبادان
آخرین تیمی که از نظر ریاضی شانس قهرمانی در لیگ نوزدهم را دارد صنعت‌نفت آبادان است. این تیم در حال حاضر ۳۶ امتیازی است و سقف امتیازی که می‌تواند کسب کند ۵۷ است. در واقع پرسپولیس اگر چهار امتیاز دیگر بگیرد، شانس قهرمانی صنعت‌نفت آبادان کاملا از بین خواهد رفت اما اگر پرسپولیس نتواند به این امتیاز برسد آیا صنعت‌نفت توانایی پیروزی در سایر بازی‌هایش را خواهد داشت؟ این تیم که در آخرین بازی خود مغلوب تراکتور شده در ادامه باید به مصاف نساجی، استقلال، سپاهان، شهرخودرو، پیکان، شاهین بوشهر و ماشین‌سازی برود. به نظر می‌رسد این تیم هم نمی‌تواند به همه امتیازات باقی مانده دست پیدا کند و شاید در هفته بعد لیگ برتر، رویای قهرمانی برای صنعت‌نفت هم به پایان برسد.

کدخبر: ۳۳۷۹۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر