کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۶۲۴
تاریخ خبر:

پردرآمدهای یوتیوب چه کسانی هستند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌کمتر از یک ماه دیگر، یوتیوب، بزرگ‌ترین سرویس اشتراک گذاری ویدئو در فضای مجازی، به ۱۷سالگی خود خواهد رسید. اخیرا سایت مجله فوربس که در ذهن مردم بیشتر به خاطر رده‌بندی‌های خود در حوزه درآمد و ثروت مشهور است یک فهرست از پردرآمدترین یوتیوبرها یا فعالان یوتیوبی ارائه داده که جالب توجه است. از این رو این هفته را به مرور این فهرست و البته برخی نکات دیگر درباره این شبکه اجتماعی تصویرمحور اختصاص دادیم و در آن از چگونگی کسب درآمد در یوتیوب تا نخستین فهرست از بیشترین میزان دنبال شونده در میان کانال‌های ایرانی حرف زدیم.

فهرست کاربرانی که بیشترین میزان درآمد را از یوتیوب دارند چند روز پیش توسط مجله معتبر فوربس اعلام شد. این هفته نگاهی داریم به این لیست ولی قبل از آن باید پاسخ یک سوال را بدهیم: آیا می‌توان از یوتیوب درآمد داشت؟ پاسخ مثبت است. یوتیوب در سال ۲۰۲۰، از محل تبلیغات ۱۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار درآمد کسب کرده است و شما نیز می‌توانید شریک این درآمد باشید اما چگونه؟ قبل از هر چیز باید بدانید که به صورت عادی، امکان استفاده از امکانات درآمدزایی یوتیوب برای ایران مقدور نیست و طبیعتا دلیل این وضعیت هم مسئله تحریمی است. البته راه‌هایی برای دور زدن این وضعیت وجود دارد ولی بهترین راه این است که کانال یوتیوب خود را در یک کشور خارجی و توسط فردی که دسترسی امنی به یک حساب بانکی خارجی دارد انجام دهید.

خب برسیم به ماجرای درآمدزایی. برای این کار باید در برنامه YouTube Partner ثبت‌نام کنید. بعد از آن باید یک روند ثبت نام را بگذرانید و درخواست شما در صورتی مورد قبول یوتیوب قرار می‌گیرد که حداقل ۴ هزار ساعت بازدید معتبر از محتوای خود در ۱۲ ماه گذشته و هزار سابسکرایبر یا عضو داشته باشید.سوال آخر این است که چقدر ممکن است درآمد داشته باشیم؟ به تعداد آگهی که در محتوای شما پخش می‌شود؛ بستگی دارد. میزان درآمد بین ۲ تا ۱۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید متغیر است. بنابراین در صورتی که محتوای شما یک میلیون بازدید داشته باشد؛ حداقل ۲ هزار دلار درآمد خواهید داشت.

طبیعتا امکانات دیگری نیز برای کسب درآمد خواهید داشت. به طور مثال در حال حاضر اغلب یوتیوبرهای ایرانی خود در ویدئو، اقدام به تبلیغ کالا یا خدمات می‌کنند و مثلا می‌گویند اسپانسر این ویدئوهای آن‌ها شرکت فلان است. از سوی دیگر می‌توانید از افراد بخواهید که به شما پول بدهند. مثلا برای اینکه در قابلیت سوپرچت زیر ویدئوها پیام آن‌ها را پین کنید تا بالاتر از پیام‌های دیگر دیده شود و در میان انبوه کامنت‌ها گم نشود.

و اما پردرآمدترین یوتیوبرهای جهان به انتخاب مجله فوربس:
‌جواد کریم، که یکی از موسسان یوتیوب است؛ نخستین یوتیوبر و نخستین فردی است که توانست از این شبکه اجتماعی پول دربیاورد ولی در حال حاضر، بیشترین میزان درآمد را در میان یوتیوبرها، جیمی دونالدسون ۲۴ ساله (متولد ۱۷ ماه مه ۱۹۹۸ برابر با ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۷) دارد. او به مستر بیست یا MrBeast شناخته می‌شود. میزان درآمد او در سال ۲۰۲۱، به لطف افزایش میزان بازدید از ویدئوهایش ۵۴ میلیون دلار و دو برابر رقم سال گذشته است.

مستر بیست، در اوایل سال ۲۰۱۲ و در سن ۱۳ سالگی، کار در یوتیوب را آغاز کرد. ابتدا با محتواهایی در حوزه گیم و بازی مثل اینکه چطور باید یک بازی را انجام بدهیم و کمی بعد، به طور مثال با ویدئوهایی که ثروت سایر یوتیوب‌برها را تخمین می‌زد. پنج سال تلاش او در یوتیوب در سال ۲۰۱۷ جواب داد و یک چالش باعث شد در مدت اندکی چندده هزار دنبال‌کننده جذب کند. با گذشت زمان، سبک محتوای او متنوع شد و حالا او بیشتر به خاطر شیرین‌کاری‌ها یا رفتارهای بامزه و البته گران قیمت شناخته می‌شود. به طور مثال او اخیرا یک ویدئو با استفاده از داستان‌های سریال بازی مرکب به خصوص قسمت اول آن ساخت و جایزه ۴۶۵ هزار دلاری نیز برای آن تهیه کرد. این ویدئو کمتر از ۲۶ دقیقه است و تاکنون ۲۰۵ میلیون و ۶۱۶ هزار بار در یوتیوب دیده شده است. البته بیست حالا دیگر یک تیم ۳۰ نفره در کنار خود دارد و نزدیک به ۸۵ میلیون نفر نیز او را دنبال می‌کنند.

مستر بیست البته این روزها از قالب سابق خود درآمده و رفتارهای دیگری نیز برای کسب درآمد انجام می‌دهد. به طور مثال او یک اپلیکیشن برای سفارش آنلاین غذا دارد و به وسیله آن برای ۱۶۰۰ رستوران بازاریابی می‌کند. او در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیون ساندویچ با این روش فروخته است. بیست البته به خیریه نیز روی آورده و به طور مثال در حوزه پاکسازی اقیانوس‌ها از زباله اقداماتی انجام داده و موفق به دریافت پول از مردم برای کمک به این پروژه نیز شده است.

رده دوم این فهرست در اختیار جیک پل (Jake Paul)، بوکسور حرفه‌ای آمریکایی، قرار دارد که در سال گذشته میلادی از ویدئوهای بارگذاری شده خود در شبکه اجتماعی یوتیوب در مجموع حدود ۴۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. جک پل آخرین بار در سال ۲۰۱۸ موفق شده بود با درآمد ۲۱٫۵ میلیون دلار در فهرست پردرآمدهای یوتیوب قرار گیرد و ظاهرا امسال به خاطر مبارزه‌های خود موفق شده دوباره وارد این رده‌بندی شود. جک یکی از محبوب‌ترین نام‌های یوتیوب بود تا اینکه برادرش لوگان ویدئویی را در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد که در جنگلی ژاپنی فیلم‌برداری شده بود و آن جنگل به عنوان محل خودکشی معروف بود. پس از آن بود که طرفدارانش به شدت او را به دلیل این بی‌احتیاطی مجازات کردند و اسپانسرها نیز حمایت مالی خود از او را قطع کردند.

مارک ادوارد فیشباخ، معروف به مارکیپلیر(Markiplier)، نیز با کسب ۳۸ میلیون دلار در جایگاه سوم این فهرست قرار گرفته است. او توانسته به لطف برنامه‌های خود فروش قابل توجهی از اقلامی مثل تی‌شرت، کلاه و سایر اقلام را تجربه کند. او کانالش را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد و بعد به خاطر ایفای نقش در فیلم بر لبه خواب (The Edge of Sleep) مشهورتر شد.

کاری که به عنوان یک برنامه گفت‌وگوی روزانه خنده‌دار، آغاز شد، حالا تبدیل شده به منبع درآمد حدودا ۳۰ میلیون دلاری. این نمایش که کار دو پسر به نام ریت و لینک است؛ در حال حاضر ۱٫۸ میلیون مشترک در یوتیوب دارد. این دو در یوتیوب به جایی رسیدند که حالا می‌گویند یک شتاب دهنده تاسیس خواهند کرد تا از طریق آن ۵ میلیون دلار در سایر یوتیوبرها سرمایه‌گذاری کنند. یک رویداد آن‌ها هم به صورت زنده پخش می‌شد در ماه اکتبر، ۷۰ هزار بلیت فروخت و هر کدام ۵۰ دلار!‍

و البته فردی که همین امسال وارد این فهرست شده: Unspeakable. بیش از ۲۰ میلیون نفر در چهار کانال یوتیوب او مشترک می‌شوند، جایی که او ویدئوهایی از خود در حال بازی Minecraft و بازی‌های دیگر پست می‌کند. کم‌ سن‌ترین فردی که در فهرست ۱۰ نفره فوربس قرار گرفته، «آناستازیا رادزینس‌کایا»، دختر ۷ ساله متولد روسیه است که تجربه‌های روزانه خود را در قالب ویدئوهایی در یوتیوب به اشتراک می‌گذارد. او در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۸ میلیون دلار درآمد داشته و در رتبه ششم پردرآمد‌ترین یوتیوبر‌ها در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

در این لیست همچنین king Ryan Kaji با ۱۰ سال سن هم به چشم می‌خورد کودکی که برای بسیاری از کودکان جهان به خاطر بازی‌ها و تجربه‌هایی که از کار با اسباب‌بازی‌ها منتشر می‌کند چهره شناخته شده‌ای است. چند روز قبل نیویورک تایمز او را پادشاه یوتیوب معرفی کرد. ویدئوهای او از ۴سالگی تا امروز ادامه داشته است. پدر او کریس ویلیامز یکی از مدیران ارشد دیزنی بود و بر حفظ و توسعه برند شخصی پسرش تاکید دارد. کانال او اکنون ۳۱ میلیون مشترک دارد. نشریه آمریکایی تخمین زده که ۱۰ کاربر پردرآمد شبکه یوتیوب در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به دست آورده‌اند.

ایرانیانی که بیشترین میزان دنبال‌کننده در یوتیوب را دارند
یوتیوب در ایران چندان شبکه اجتماعی محبوبی نیست، دست‌کم در مقایسه با اینستاگرام. یکی از نخستین شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده است و کاربرانش هم در حال حاضر بیشتر از میان جوانان و نوجوانان هستند. بر مبنای اطلاعات سایت vidooly و البته با چک کردن یکی دو منبع دیگر یک رده‌بندی اولیه از کاربران ایرانی که بیشترین میزان دنبال‌کننده در یوتیوب دارند را ارائه می‌کنیم با این توضیح که به دلیل فیلترینگ و مسائل تحریمی و همچنین به دلیل شباهت زبان فارسی به زبان‌هایی مثل اردو یا عربی، این فهرست ممکن است با خطاهایی روبه‌رو باشد.
یک: تصور می‌شود که کانال بی‌بی‌سی فارسی بیشترین میزان دنبال‌کننده را در فضای یوتیوب فارسی داشته باشد. در حال حاضر میزان دنبال‌کنندگان بی‌بی‌سی فارسی در یوتیوب نزدیک به ۶۶۹ هزار نفر است.

دو: بدون اینکه قصد تایید محتوای شبکه من و تو را داشته باشیم، باید بگوییم که این شبکه در این رده‌بندی، جایگاه دوم را به‌خود اختصاص می‌دهد. ۵۸۴ هزار نفر در یوتیوب این شبکه را دنبال می‌کنند.

سه: یک کانال یوتیوبی به‌نام TPM یا Top Persian Musicدر رده سوم ایستاده است. ۴۸۷ هزار نفر عضو این کانال یوتیوبی هستند و محتواهای آن حدود ۱۲۰ میلیون بار بازدید شده است. محتوای این کانال موزیک‌ویدئو و عمدتا مربوط به موسیقی پاپ است.

چهار: امیرحسین مقصودلو یا همان تتلو با ۳۹۱ هزار نفر دنبال کننده در توییتر، احتمالا بیشترین میزان سابسکرایبر در یوتبوب را دارد.

پنج: کانالی با عنوان الاهواز مدیا در رده پنجم قرار دارد. این کانال محتوای مذهبی دارد و مداحی‌ها و آهنگ‌های مذهبی البته با زبان عربی تولید می‌کند. الاهواز مدیا، ۲۸۴ هزار دنبال‌کننده دارد.
شش: یک رپر دیگر به نام پوتک که البته برنامه‌هایی هم در نقد و بررسی موسیقی رپ می‌سازد، با ۲۶۵ هزار دنبال کننده به دنبال تتلو است.

هفت: Mia Plays هم که ویدئوهای طنز و چالش تهیه می‌کند، احتمالا نخستین دختر در فهرست بیشترین میزان سابسکرایبر در یوتیوب فارسی است. او ۲۶۳ هزار دنبال کننده دارد.

هشت: ARIA KEOXER هشتمین میزان دنبال‌کننده را دارد و در میان اشخاص یوتیوبر، بیشترین میزان دنبال‌کننده را در ایران دارد. او بیشتر در حوزه بازی‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند و البته ویدئوهای طنز نیز تولید می‌کند. او ۲۶۳ هزار دنبال‌کننده در یوتیوب دارد.

۹ : یک نوجوان به نام محمد علیزاده هم که یک برنامه‌نویس در حوزه بازی‌های کامپیوتری است؛ در رده نهم قرار دارد. او ۲۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد و ویدئوهایش تاکنون ۵ میلیون بار دیده شده است.

۱۰: باز هم بدون تایید محتوای این کانال باید بگوییم صفحه تلویزیون وابسته به سعودی ایران اینترنشنال نیز در یوتیوب ۲۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد.

کدخبر: ۴۳۷۶۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر