کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۷۳۰۶
تاریخ خبر:

پدیده سِرُم‌های عاشقانه در ‌روز ولنتاین

روزنامه هفت صبح| آماری که مدیر‌کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در چند ماه گذشته منتشر کرده نشان از مصرف بی‌رویه دارو و به‌خصوص سرم در چند ماه گذشته است. جالب اینکه محمد پیکان‌پور یکی از مصادیق مصرف غیر‌منطقی دارو را پدیده «سرم ولنتاین» عنوان کرده است.

مصرف و تجویز بی‌رویه دارو به‌خصوص سرم در کشور موضوع تازه‌ای نیست. بارها شنیده‌ایم که متخصصان درباره تجویز بیش از حد و غیر‌ضروری آنتی‌بیوتیک‌ها گفته‌اند. در‌خواست غیرضروری مراجعین برای تزریق سرم هم به آن اضافه کنید. برخی پزشکان هم در تجویز سرم زیاده‌روی می‌کنند.

همین پاییز سال جاری آمارنامه سازمان غذا و دارو درباره تعداد اقلام دارویی و تعداد نسخ به تفکیک پزشک نشان داد یکی از پزشکان تهرانی 6هزار و 27 سرم برای بیماران خود تجویز کرده که به‌عبارتی می‌شود 66 سرم در روز. محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این‌باره گفته است: «اگر چنین چیزی رخ داده باشد و میزان تجویز سرم از سوی یک پزشک عدد غیرقابل قبولی باشد، تخلف است.

این قابل‌قبول نیست که یک پزشک این میزان بیمار بدحال در طول روز داشته باشد و میزان قابل‌توجهی سرم را تجویز کرده باشد. البته گاهی با بیمارانی مواجهیم که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه شرایط جسمی مناسبی دارند، تقاضا و اصرار برای دریافت سرم می‌کنند.»

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، محمد پیکان‌پور هم یکی از مثال‌های مصرف غیرمنطقی دارو و سرم را درخواست برای سرم در روز ولنتاین عنوان می‌کند: «همزمان با روز ولنتاین مراجعه به پزشک و درخواست تزریق سرم و انتشار عکس و فیلم آن در فضای مجازی از سوی برخی کاربران، زیاد بوده است.»

او با اشاره به مصرف غیرمنطقی سرم در برخی موارد طی ماه‌های اخیر، عرضه سرم را در دوماه دی و بهمن 39 میلیون عدد اعلام کرده: «تا سال گذشته تامین ماهانه سرم در کشور حداکثر ۱۱ میلیون عدد بود که در سال جاری به بیش از ۱۹ میلیون عدد رسیده است. بر همین اساس عرضه سرم از هر دو مسیر تولید داخل و واردات در دو ماه دی و بهمن مجموعا ۳۹ میلیون عدد بوده است.

در مورد سایر محصولات تزریقی که همراه سرم استفاده می‌شوند و همچنین بخش دیگری از اقلام دارویی هم این الگو دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه میزان تامین لوپرامید طی سه سال گذشته هر سال حداکثر ۸۰ میلیون عدد بوده اما تامین ۱۱ ماهه سال جاری ۱۵۰ میلیون عدد شده است.»

همچنین روابط عمومی سازمان غذا و دارو، سمیه شاهسوند به هفت‌صبح می‌گوید: «تامین سرم در دوران اوج کرونا 16 میلیون عدد بوده است، در‌حالی‌که در یک ماه گذشته بیش از 20 میلیون عدد سرم تامین کرده‌ایم. یعنی در ماه بهمن رکورد تامین سرم را داشته‌ایم.»

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌های کشور اعلام کرده بود امسال بیشترین قلمی که از سوی پزشکان تجویز شده سرم‌های سدیم‌کلرید بوده و مصرف آن افزایش داشته است. در دی‌ماه رقم تامین سرم به 21 میلیون عدد هم رسیده است. البته باید توجه داشت تامین سرم به‌معنای مصرف سرم نیست و به گفته محمدی برخی از مراکز اقدام به دپو سرم‌ می‌کنند. برخی مراکز هم به‌دلیل نگرانی از تأمین سرم، ذخایر خود را افزایش می‌دهند.

کدخبر: ۵۰۷۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر