کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۵۲۳
تاریخ خبر:

پخش شبانه؛ آفت تازه سریال‌های خانگی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | درباره پلتفرم‌ها هر روز یک خبر به گوش می‌رسد؛ آن هم در شرایطی که هنوز سرنوشت آن معلوم نشده و مشخص نیست بالاخره ساز و کار آن به وزارت ارشاد بازخواهد گشت یا در دست تلویزیون می‌ماند. آنچه مبنای گزارش امروز شده‌، خبری است که در اختیار هفت‌صبح قرار گرفته: تغییر شیوه پخش هفتگی سریال‌ها و انتشار آنها به شکل یک روز در میان. تبعات اجرایی شدن این ایده چیست و چه لطمه‌هایی به کیفیت سریال‌های خانگی وارد خواهد آمد؟ آیا این ایده نقطه مثبتی هم دارد؟

‌مورد اول| تغییر فرمول
بر اساس شنیده‌های هفت‌صبح، یکی از پلتفرم‌ها برای عرض اندام و قدرتنمایی چند راهکار در نظر گرفته است. مهم‌ترین تصمیم مدیران این وی‌او‌دی، تغییر فرمول پخش سریال‌هاست. از اواخر دهه۸۰ که رسانه خانگی رو به سریال‌سازی آورد، شیوه پخش به شکل هفتگی بوده و همین الگو مورد استفاده وی‌او‌دی‌ها قرار گرفته است. حالا یک پلتفرم می‌خواهد سریال‌های خود را یک روز در میان توزیع کند. شیوه مورد نظر مدیرانش این است که روزهای فرد را در اختیار یک سریال قرار دهند و روزهای زوج را در اختیار سریالی دیگر .

مورد دوم| سایه روشن رقابت
از یک منظر و در بازار رقابت آزاد، وی‌او‌دی‌ها مختار به چنین تصمیم‌هایی هستند. شاید گفته شود شبکه‌های خصوصی خارجی سال‌هاست حتی محصولات خود را یک جا عرضه می‌کنند. اگر وی‌او‌دی‌های وطنی عینا این تجربه را پیاده کنند، حرفی نیست. منتها بحث کپی رایت در میان است و از سوی دیگر مسئله کیفیت شیوه‌ای که یکی از وی او دی ها قصد اجرایی کردن آن را دارد، به پیش شرط هایی نیازمند است که کیفیت. سریال اصلی‌ترین آن محسوب می‌شود.

مورد سوم| تجربه تلویزیونی
تلویزیون تا سال‌ها سریال‌ها را به شکل هفتگی روانه آنتن می‌کرد. با پیدا شدن شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان، مدیران برای مقابله سراغ پخش سریال‌ها به شکل یک روز در میان رفتند. آرام آرام پخش سریال‌های شبانه شد و حالا این شیوه جا افتاده است. بماند که تلویزیون کم آورده و حالا شبکه‌های یک و دو مدتی است مجبور به پخش سریال تکراری شده‌اند.

آسیب مهم‌تر را باید در کیفیت سریال‌ها دید. از وقتی سریال‌ها شبانه شدند، سریال‌ها با عجله به آنتن رسیدند و کیفیت آنها افت محسوس کرد. این ایرادی است که کارگردان‌های مطرح بارها به آن اشاره کرده‌اند. در موارد زیادی حتی پیشنهاد شده که سریال‌ها سه شب در هفته روی آنتن بروند که خب نظر مدیران چیز دیگری است.

مورد چهارم| افت کیفیت
بیم اصلی برای سریال‌های وی‌او‌دی‌ها، همین تجربه ناکام تلویزیون است. کیفیت برخی از محصولات پلتفرم‌ها در شرایط عادی چنگی به دل نمی‌زند. اگر شیوه توزیع شبانه جا بیفتد همین مقدار کیفیت هم از بین خواهد رفت. ضمن آنکه از سریال‌های هفتگی، انتظار می‌رود میزان اتفاقات آن بالا باشد. همین حالا گاهی زمان مفید برخی سریال‌های هفتگی، ۲۰ دقیقه هم نیست! اگر این سریال‌ها شبانه شوند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

چنین طرحی آسیب‌های دیگری هم دارد و آن عدم توان برخی کاربران در تخصیص ترافیک اینترنت خود به سریال‌های است که سه بار در هفته توزیع می‌شوند. این وسط یک ابهام هم وجود دارد و اینکه اگر محصولات وی‌او‌دی مذکور افزایش یابد و بیش از دو سریال شود، چه خواهد کرد؟ همه آنها را یک روز در میان منتشر می‌کند؟ یا در طول هفته فقط دو سریال در اختیار کاربران می‌گذارد؟

مورد پنجم|معمای هزینه اشتراک
یک خبر درگوشی دیگر هم بشنوید که پلتفرم مذکور تصمیم دارد هزینه اشتراک را صفر کند تا کاربران صرفا هزینه ترافیک اینترنت را بپردازند. فعلا نیمه پر لیوان را می‌بینیم چرا که افزایش اشتراک پلتفرم‌ها در سال جدید واکنش منفی کاربران را به همراه داشته است. منتها این سوال گوشه ذهن هست که پلتفرم جدید، در صورت گرفتن بازار، بر عهد خود باقی خواهد ماند؟ و نکته دیگر اینکه ساترا و یا وزارت ارشاد، همانقدر که نگران ممیزی سریال‌ها است، برای ارتقای کیفی سریال‌ها هم حساسیت دارد؟

کدخبر: ۴۲۵۵۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر