کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۸۷۶
تاریخ خبر:

پاییز سکه و دلار، بهار ‌بیت‌کوین و رمز ‌ارز

پاییز سکه و دلار، بهار ‌بیت‌کوین و رمز ‌ارز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| پاییز زودرس بازار طلا و ارز شش‌ماه پیش از راه رسید و از آن موقع تا حالا بدجوری توی ذوق سرمایه‌گذاران خرد زده است. دقیقا یک‌ماه قبل از آن، قیمت دلار، طلا و انواع سکه به اوج رسیده بود و پشت‌سر هم رکوردهای قیمت شکسته می‌شد اما این روند دوام نیاورد و قله‌های قیمت یکی یکی با سر به ته دره سقوط کردند. ظرف کمتر از یک ماه، یعنی در نیمه خرداد ماه قیمت طلا به کف دو میلیون و 247 هزار تومان رسید.

سکه امامی تا مرز 27 میلیون و 444 هزار تومان سقوط کرد و ربع سکه با قیمت 10 میلیون و 40 هزار تومان معامله شد. سکه گرمی هم تا رقم شش میلیون تومان سقوط کرد. وضعیت بازار ارز هم تعریفی ندارد؛ کسانی که به دلار بالای 51 هزار تومان دل بسته بودند، ناگهان چشم باز کردند و دیدند دلار در محدوده 47 هزار تومان روزگار می‌گذراند. اگرچه طلا و ارز توانستند دوباره سربلند کنند و بخشی از حیثیت خود را برگردانند اما رسما در ماه‌های اخیر در تله افتاده‌اند که برای سرمایه‌گذاران وضعیت کلافه‌کننده‌ای است.

قیمت دلار مدت‌هاست در بازه 50 هزار تومان گیر افتاده و سکه نمی‌تواند از محدوده 29 میلیون تومان خلاص شود. خیلی‌ها منفعلانه تا همین الان سرمایه‌شان را پارک کرده‌اند و از ترس به آن دست نمی‌زنند اما گروهی همان موقع دست به ریسک بزرگی زدند و با فروش سکه و دلار در کف قیمت، راه خود را به‌سمت بازار ارز دیجیتال کج کردند. بازاری که می‌گویند پر از بلا و خطر است و سود و زیانش نه با ماه و هفته و حتی روز، ‌بلکه به ساعت و دقیقه و ثانیه تغییر می‌کند.

برای همین می‌گوییم سرمایه‌گذاران دلیر ما شجاعت به خرج داده‌اند. طبیعی است که ریسک‌پذیری بخشی از سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و منصفانه خواهد بود که کائنات گاهی هم برای شجاعان پاداش در نظر بگیرد. شاید باور نکنید اما این اتفاق افتاده است. اگر اردیبهشت امسال سکه امامی با قیمت 34 میلیون و 881 هزار تومان خریده بودید الان سه، چهار میلیون تومانی ضرر متوجه شما شده بود اما اگر سراغ سولانا رفته بودید، در عرض شش ماه 211 درصد سود می‌کردید.

در این گزارش عملکرد ارزهای دیجیتال مشهور را در بازه شش‌ماهه بررسی می‌کنیم اما قبل از اینکه هیجان‌زده شوید و دست به اقدام نسنجیده بزنید، باید یادآوری کنیم بازار ارز دیجیتال هم مثل هر بازار سرمایه‌گذاری دیگری، دو رو دارد و احتمال سود و ضرر در آن برابر است. اگر خوش‌شانس نباشد، شاید مثل پسر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا بخش مهمی از سرمایه زندگی‌تان دود شود و به هوا برود!

‌بیت کوین؛ 56 درصد
قیمت بیت‌کوین به نیمه کانال ۴١ هزار دلار رسیده که معادل دو میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان است. با توجه به اینکه می‌شود با سرمایه کم هم بیت‌کوین خرید، بعضی‌ها در یک‌ماه روی بیت‌کوین ١٩ تا ٢٠ درصد سود کردند که اندازه یک‌سال صبوری و سپرده‌گذاری در بانک است. بیت‌کوین در بازه شش‌ماهه به سرمایه‌گذاران درصد56 سود داده.

یعنی اگر شش ماه پیش در دوره حضیض سکه امامی را ٢٧ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان فروخته باشید، ارزش سرمایه شما الان تا ۴٢ میلیون و ۵٣٨ هزار تومان بالا رفته، اما اگر هنوز به سکه طلا چسبیده باشید، نهایتا الان می‌توانید آن سکه را ٢٩ میلیون و ٨۶۴ هزار تومان بفروشید که نسبت به نیمه خرداد، از نظر قیمت و بازدهی سرمایه‌گذاری تفاوت زیادی ندارد. ولی اگر همان موقع یعنی شش ماه پیش 200 میلیون تومان بیت کوین می‌خریدید، الان با 56 درصد رشدی که این ارز دیجیتال در بازار داشته سرمایه شما به 312 میلیون تومان می‌رسید و در شش ماه حدود 112 میلیون تومان سود می‌کردید.

سولانا؛ 211 درصد
سولانا با ارزش بازار حدود 25/95میلیارد دلار، در رتبه شش بازار ارز دیجیتال قرار دارد. هر واحد از سولانا عصر دیروز با قیمت 61/15دلار، معادل 3/095/892 تومان معامله می‌شد حجم مبادلات روزانه این ارز هم حدود 1/98میلیارد دلار است. اگر به عملکرد شش ماه قبل این ارز نگاهی بیندازیم، حدود 211 درصد سود داشته و جزو ارزهایی است که در شش ماه بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است. با این اوصاف اگر جزو سرمایه‌گذارهای شجاع دل بازار ارز دیجيتال هستید، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید.

اگر شش ماه پیش 200 میلیون تومان سولانا خریده بودید، سرمایه اولیه شما دو برابر شده بود و به جای 200 میلیون تومان، حدود 422 میلیون تومان پول داشتید. این در حالی است که اگر شش ماه پیش مثلا با 200 میلیون تومان طلای 18 عیار می‌خریدید، در این بازه زمانی فقط حدود دو درصد به پول شما اضافه می‌شد و بعد از شش ماه خون دل خوردن و ترس از ریزش بازار فقط چهار میلیون تومان به سرمایه اولیه شما اضافه می‌شد و حالا 204 میلیون تومان سرمایه داشتید. سولانا در یک ماه گذشته هم حدود 49 درصد افزایش قیمت داشته. یعنی اندازه دو برابر و نیم سپرده‌گذاری یک ساله در بانک.

چین لینک؛ 157 درصد
چین لینک که با نماد اختصاری LINK شناخته می‌شود و با ارزش بازار حدود 8/7 میلیارد دلار، در رتبه ۱۱ بازار قرار دارد. هر واحد از چین لینک عصر روز دوشنبه با قیمت حدود 62/15دلار و معادل 790 هزار تومان معامله می‌شد. کسانی که جرات کرده‌اند و در شش ماه گذشته با پولشان چین لینک خریده‌اند، در این مدت حدود 157 درصد روی پولشان آمده. یعنی اگر کسی فقط 200 میلیون تومان به بازار ارز دیجيتال برده باشد و با آن چین لینک خریده باشد، در شش ماه به 200 میلیونی که داشته حدود 140 میلیون تومان اضافه شده و حالا 340 میلیون تومان دارد.

این در حالی است که اگر این سرمایه‌گذار به جای ارز دیجیتال، دل به رشد قیمت سکه گرمی می‌بست و با پولش این سکه را می‌خرید در این بازه زمانی شش ماه فقط 11 درصد روی سرمایه‌اش می‌آمد و به جای 140 میلیون تومان سود حالا فقط 20 میلیون تومان سود کرده بود. این ارز در یک ماه گذشته هم حدود 40 درصد رشد داشته، یعنی اگر همین یک ماه پیش روی این ارز 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌کردید، بعد از یک ماه 280 میلیون تومان پول داشتید.

ترون؛ 34 درصد
ترون با نماد اختصاری TRX شناخته می‌شود و با ارزش بازار حدود 9/17میلیارد دلار، در رتبه دهم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. هر واحد از ترون عصر دیروز با قیمت 10 سنت، معادل پنج هزار و 240 تومان معامله می‌شد. حجم مبادلات روزانه این ارز نیز حدود 312 میلیون دلار است. با اینکه قیمت این ارز خیلی بالا نیست، ولی کسانی که ریسک کرده‌اند و شش ماه پیش ترون خریده‌اند حالا 34 درصد سود کرده‌اند.

سرمایه‌گذاران خردی که دل به ترون بسته‌اند، با سرمایه حدود 200 میلیون تومانی حالا با سود 68 میلیون تومانی، بعد از شش ماه 268 میلیون تومان سرمایه دارند. ولی اگر همین افراد به جای خرید ترون،‌ مثلا ربع سکه می‌خریدند، و شش ماه صبر می‌کردند تا ربع سکه برایشان بازدهی مثبت داشته باشد، خیلی ضد حال می‌خوردند، چون ربع سکه در شش ماه گذشته حدود چهار درصد ریزش قیمت داشته. مثلا اگر 200 میلیون تومان ربع سکه می‌خریدید، حالا 192 میلیون تومان پول داشتید.

تون کوین؛ 45 درصد
تون‌کوین یا همان ارز تلگرام با نماد اختصاری TON با ارزش بازار حدود هشت میلیارد و 14 میلیون دلار در رتبه ۱۲ بازار قرار دارد. هر واحد از تون‌کوین عصر دیروز با قیمت دو دلار و 37 سنت فروخته می‌شد، چیزی حدود 120 هزار تومان. توین کوین هم جزو ارزهایی است که توانسته در شش ماه عملکرد خوبی داشته باشد و کسانی که جرات کرده‌اند به این بازار پرنوسان بیایند را ناامید و پشیمان نکرده. این ارز توانسته در مدت شش ماه حدود 45 درصد رشد کند.

پس اگر جزو کسانی هستید که دنبال اسم و رسم و شهرت ارز دیجيتال نبوده‌اید و روی گمنام‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید، امروز جزو افراد برنده هستید. با این اوصاف اگر 200 میلیون تومان سرمایه به این بازار آورده‌اید و تون کوین خریده‌اید، حالا 90 میلیون تومان سود کرده‌اید و در شش ماه پولتان به مبلغ 290 میلیون تومان رسیده. اگر این 200 میلیون تومان را در بانک می‌خواباندید بعد از یک سال 20 درصد سود به شما تعلق می‌گرفت. اما این ارز در یک بازه زمانی شش ماهه بیش از 45 درصد رشد کرده.

آوالانچ؛ ‌51 درصد
آوالانچ را در بازار با نماد اختصاری AVAX می‌شناسند. این ارز با ارزش بازار حدود هفت میلیارد و 93 میلیون دلار، در رتبه ۱۳ بازار ایستاده. هر واحد از آوالانچ عصر روز دوشنبه با قیمت حدود 22 دلار معادل یک میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسید. این ارز هم به دلیل قیمت پایینی که دارد، سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب کرده. نگاهی به عملکرد شش‌ماه گذشته آوالانچ هم نشان می‌دهد برای سرمایه‌گذارانش کم نگذاشته و توانسته در یک بازه زمانی شش ماهه حدود 51 درصد به سرمایه اولیه آنها اضافه کند.

آوالانچ در یک ماه گذشته هم دیگر به قول بازاری‌ها خیلی شاهکار کرده و حدود 81 درصد رشد قیمت داشته. با این اوصاف اگر جزو افراد پر دل و جرات هستید و شش ماه پیش آوالانچ خریده‌اید با فرض اینکه 200 میلیون تومان داشته‌اید، حالا بعد از شش ماه پول شما تا 302 میلیون تومان هم رسیده و در این مدت 102 میلیون تومان سود کرده‌اید. کسانی که ماه پیش وارد این بازار شده‌اند که دیگر خیلی ذوق دارند، چون پولشان در یک ماه از 200 میلیون تومان به 362 میلیون تومان تبدیل شده. حالا فرض کنید در یک ماه گذشته به جای خرید ارز مثلا طلای 18 عیار می‌خریدید، در یک ماه فقط دودرصد به پول شما اضافه می‌شد.

بیت‌کوین کش؛ 118 درصد
حجم مبادلات روزانه بیت کوین کش حدود 533 میلیون دلار است. این ارز برای این که با بیت کوین اصلی اشتباه نشود با نماد اختصاری BCH معرفی شده. ارزش بازار آن حدود چهار میلیارد و 83 میلیون دلار است و در رتبه ۱۹ بازار قرار دارد. سرمایه گذارانی که دیروز وارد این بازار شدند هر واحد بیت کوین کش را با قیمت 247 دلار خریداری کردند که معادل 12 میلیون و 500 هزار تومان می‌شود.

بیت کوین کش هم مثل بیت کوین اصلی در شش ماه گذشته عملکرد خیره کننده‌ای داشته و توانسته از زیر سایه با ارزشترین ارز دیجیتال بیرون بیاید و به خریدارانش حدود 118 درصد سود برساند. با این اوصاف کسانی که شش ماه پیش 200 میلیون تومان بیت کوین کش خریده‌اند، حالا 436 میلیون تومان پول دارند و سرمایه اولیه که داشته‌اند بیشتر از دوبرابر شده. اما همین کسانی که جرات به خرج داد‌ه‌اند و در این بازار لحظه‌ای بیت کوین کش خریده‌اند، اگر اسیر جو سکه امامی می‌شدند و مثلا نیمه خرداد ماه این سکه را خریداری می‌کردند، به جای سود، تازه دو درصد از سرمایه‌شان آب می‌رفت.

یونی سواپ؛ ‌31 درصد
یونی سواپ در رتبه 21 بازار قرار دارد. این رمز ارز دیجیتال با نماد اختصاری UNI شناخته می‌شود و ارزش بازار آن حدود سه میلیارد و 55 میلیون دلار است. اگر عصر دیروز این ارز را می‌خریدید، برای هر واحد از آن باید حدود شش دلار هزینه می‌کردید و 305 هزار تومان می‌پرداختید.

این رمز ارز که اسم یونیک و جالبی هم دارد در مدت شش ماه همه سعی خود را کرده و 31 درصد سود به سرمایه‌گذارانش رسانده. یعنی کسانی که بین این همه ارز معروف و شناخته شده، یونی سواپ خریده‌اند در شش ماه 31 درصد به پولشان اضافه شده. اگر این سرمایه‌گذاری را 200 میلیون تومان در نظر بگیریم، این افراد شجاع در شش ماه پولشان به عدد 262 میلیون تومان رسیده. همین افراد شجاع اگر شش ماه پیش به جای این ارز گمنام، نیم سکه می‌خریدند، در این مدت حدود شش درصد از سرمایه خود را از دست می‌دادند.

استلار؛ 38 درصد
استلار با نماد اختصاری XLM با ارزش بازار حدود 3/4 میلیارد دلار، در رتبه ۲۴ بازار قرار دارد. هر واحد استلار عصر دیروز با قیمت حدود 12 سنت فروخته می‌شد، یعنی چیزی حدود پنج هزار 500 تومان. این ارز با اینکه قیمت پایینی دارد، اما حجم مبادلات روزانه آن به حدود 117 میلیون دلار هم می‌رسد. اما استلار با همین قیمت کمی که دارد توانسته در شش ماه 38 درصد به سرمایه اولیه کسانی که از گمنامی آن نترسیده‌اند و خطر کرده‌اند و حتی شش ماه پای نوسان‌هایش ایستاده‌اند؛ سود برساند.

یعنی افراد پر دل و جراتی که درست نیمه‌های خردادماه گذشته دل به دریا زده‌اند و روی این ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حال 38 درصد بیشتر از قبل پول دارند. فرض کنید یک سرمایه‌گذار حدود 200 میلیون تومان استلار خریده با اینکه دست و دلش لرزیده، ‌اما همین ارز 200 میلیون را به 276 میلیون تومان تبدیل کرده. اما اگر همین سرمایه‌گذار به جای این ارز مثلا روی درخشش طلا در دو ماه اول سال حساب می‌کرد و طلای 18 عیار می‌خرید، حالا و بعد از شش ماه فقط دو درصد سود می‌کرد، یعنی چیزی حدود چهار میلیون تومان.

میکر؛ 136 درصد
میکر در رتبه 48 بازار ارز دیجیتال قرار دارد اما توانسته در مدت شش ماه حدود 136 درصد سود به سرمایه‌گذارانش بدهد. این ارز که با نماد اختصاری MKR شناخته می‌شود، ارزش بازارش حدود یک میلیارد و 37 میلیون دلار است. هر واحد از میکر عصر دیروز با قیمت هزار و 480 دلار یعنی حدود 75 میلیون تومان معامله می‌شد. اگر شش ماه پیش به رتبه این ارز نگاه نمی‌کردید و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کردید، حالا 136 درصد به ارزش پول شما اضافه می‌شد.

یعنی سرمایه‌گذاری که شش ماه پیش صابون نوسان‌های لحظه‌ای را به تن مالیده و حدود 200 میلیون تومان میکر خریده حالا 272 میلیون تومان سود کرده و به جای 200 میلیون اولیه حالا 472 میلیون تومان سرمایه دارد. اما بعضی‌ها اهل دل به دریا زدن نیستند و دوست دارند معاملات فیزیکی انجام بدهند و سرمایه خود را زیر بالش بگذارند. اگر جزو کسانی هستید که با این پول سکه گرمی خریده‌اید و دل خوش کرده‌اید به اینکه سکه خرد و پرطرفداری است، بعد از شش ماه نه تنها سود نکرده‌اید، بلکه حدود 11 درصداز سرمایه خود را از دست داده‌اید.

کرونوس؛ 61 درصد
کرونوس با نماد اختصاری CRO با ارزش بازار حدود دو میلیارد و 45 میلیون دلار، در رتبه ۳۰ بازار ایستاده. هر واحد از کرونوس عصر دیروز حدود 97 سنت یعنی نزدیک چهار هزار و 900 تومان معامله می‌شد. اگر جزو کسانی هستیدکه کاری به رتبه ارز و قیمت آن در بازار ندارید و شش ماه پیش کرونوس خریده‌اید، حالا 61 درصد به سرمایه شما اضافه شده.

یعنی اگر 200 میلیون تومان روی این ارز سرمایه‌گذاری کرده باشید، حالا 322 میلیون تومان بعد از گذشت شش ماه پول دارید. این ارز در یک ماه گذشته هم توانسته حدود 42 درصد رشد کند. پس اگر یک ماه پیش وارد این بازار شده‌اید حالا حدود 284 میلیون تومان سرمایه دارید. اما اگر یک ماه پیش هوس طلا می‌کردید و طلای 18 عیار می‌خریدید، طلا فقط حدود دو درصد یعنی چهار میلیون تومان به سرمایه شما اضافه می‌کرد.

کدخبر: ۵۵۰۸۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر