کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۲۳۳
تاریخ خبر:

پایان سندرز؛ شروع جنگ انتخاباتی ‌بایدن و ترامپ ‌

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | «کاش خبر بهتری به شما می‌دادم اما واقعیت را می‌دانید. پیروزی عملا ناممکن شده بود.» برنی سندرز نامزد منحصر به فرد و جنجالی انتخابات آمریکا با بیان این جملات خطاب به هوادارانش رسما اعلام کرد که کمپین انتخاباتی‌اش به پایان راه خود رسیده است.

کمپین و جنبش سندرز اتفاقی نادر و بی‌سابقه بود و شاید دیگر بعد از این هم تکرار نشود. سناتور پیر، مبارز و خستگی‌ناپذیر آمریکایی توانست قواعد بازی را برای بار دوم به هم بزند و از برج عاج سیاستمداران پایین بیاید و جایی بین کارگران خسته، کشاورزان فرتوت، معلمان و دانش‌آموزان فقیر، پرستاران پرکار این روزها، مسلمانان و تمام اقلیت‌های دینی و نژادی آمریکا و نیز دانشجویان پرشور و عدالت‌خواه بنا کند و صدای غایب آنها در عرصه سیاست باشد. جنبش سندرز با پیام مبارزه علیه استبداد و سرمایه‌داری و با ۱۰میلیون فقره کمک‌های‌ مالی چند دلاری همین اقشار جان گرفت و از این رو جنبشی تاریخی و بی‌همتا بود. با همه اینها، چرا کمپین انتخاباتی سندرز شکست خورد؟

* یک: جوان‌ها مشارکت نمی‌کنند: ۸۳ درصد افراد بین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۸۱ درصد افراد بین ۲۴ تا ۲۹ سال از سندرز حمایت می‌کردند اما رای‌دهندگان این بازه سنی تنها ۱۵درصد از کل رای‌دهندگان را شامل می‌شوند. هرچه سن افراد رای‌دهنده بیشتر می‌شود سبد آرای بایدن پربارتر می‌شود به نحوی که ۶۶ درصد افراد بین ۵۰ تا ۶۴ سال و ۷۳ درصد افراد بالاتر از ۶۵ سال که روی هم رفته اکثریت ۵۵ درصدی از جمعیت رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند از بایدن حمایت می‌کنند.

۲٫ حزب دموکرات حامی سندرز نیست: اولین سه‌شنبه بزرگ در شرایطی برگزار شد که دو نامزد مهم دموکرات‌ها، پیت بوتجج و امی کلوبوچار به نفع جو بایدن از ادامه رقابت‌ها انصراف دادند. پس از رقابت سه‌شنبه بزرگ و ناکامی مایکل بلومبرگ او نیز به نفع بایدن انصراف داد. در نهایت تولسی گابارد هم به این جمع پیوست. در مقابل الیزابت وارن به‌رغم تمام انتظارات از سندرز حمایت نکرد.

دونالد ترامپ تنها کسی بود که در روزهای گذشته این حقیقت انکار نشدنی را بازگو کرد که باخت سندرز به دلیل عدم حمایت وارن از سندرز، تحت فشار حزب بود. همچنین افراد مطلع و نزدیک به حزب به رسانه‌ها خبر دادند در هفته گذشته باراک اوباما چند بار با سندرز گفت‌وگو کرده و احتمالا محتوای این گفت‌وگو درباره جلب رضایت سندرز برای توقف فعالیت کمپینش از سوی اوباما بوده است.

کدخبر: ۳۱۹۲۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    این یارو مگه نرفت؟!