کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۴۳۴
تاریخ خبر:

پایان استقلال و فرهاد؛ شیرین یا تلخ؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور، ورزشگاه امام رضای مشهد میزبان رقابت استقلال و تراکتور در فینال جام حذفی است. استقلال و تراکتور از تیم‌های پرافتخار جام حذفی هستند. این دو تیم روی هم‌رفته در ۱۵ دوره این رقابت‌ها یک پای فینال بوده‌اند. آبی‌های تهرانی هم دارای بیشترین قهرمانی حذفی در بین تیم‌های ایرانی هستند. به بهانه تقابل امروز دو تیم نگاهی به سوابق‌شان در فینال‌های جام حذفی داشته‌ایم.

*** سوابق استقلال در فینال جام حذفی
استقلال با ۱۱ حضور در فینال و هفت قهرمانی از این حیث میان تیم‌های ایرانی رکورددار است. جام حذفی همواره برای استقلالی‌ها یادآور صحنه‌های تلخ و شیرین بسیاری است. استقلالی‌ها بهتر از هر تیم دیگری می‌دانند که کوتاه‌ترین مسیر رسیدن به رقابت‌های آسیایی از جام حذفی می‌گذرد.

*** آخرین فینال استقلال، آخرین قهرمانی
آخرین حضور استقلال در فینال‌های حذفی به فصل ۱۳۹۷/۱۳۹۶ برمی‌گردد که آبی‌های تهرانی با سرمربیگری وینفرد شفر توانستند با تک گل مامه بابا تیام مقابل خونه به خونه و دراگان اسکوچیچ به پیروزی برسند و تنها جام آن فصل خود را به دست بیاورند. استقلال در آن فصل با شکست تیم‌های گل‌گهر سیرجان، نساجی، ایرانجوان بوشهر و صنعت‌نفت آبادان به فینال رسید.

*** آخرین شکست استقلال در فینال حذفی
استقلال پرویز مظلومی در فصل ۱۳۹۵/۱۳۹۴ اصلی‌ترین شانس قهرمانی هم در لیگ برتر و هم در جام‌حذفی بود‌ اما در چند هفته پایانی لیگ برتر و بازی آخر جام حذفی همه چیز از دست رفت. دست بازیکنان استقلال در آن فصل به هیچ جامی نرسید. این تیم لیگ برتر را پس از دو شکست مقابل تراکتور و پرسپولیس به استقلال خوزستان واگذار کرد. در جام حذفی هم مقابل ذوب‌آهن یحیی گل‌محمدی شکست خورد. بازی استقلال و ذوب‌آهن در فینال جام حذفی با نتیجه یک-یک به پایان رسید تا ضربات پنالتی تعیین‌کننده قهرمان باشد. تشخیص‌های اشتباه مهدی رحمتی مقابل ضربات پنالتی ذوبی‌ها و خراب شدن پنالتی علیرضا رمضانی در ضیافت پنالتی‌ها کافی بود تا جام به ذوبی‌ها برسد. مظلومی با این شکست از سمت سرمربیگری استقلال برکنار شد.

*** سوابق تراکتور در جام حذفی
تراکتور از آن دست تیم‌هایی است که فینال‌هایش را بیشتر از اینکه ببرد به رقبای خود واگذار کرده است. چهار حضور تراکتوری‌ها در فینال و تنها یک قهرمانی، گواه این قضیه است. یکی از نکات جالب این است که تراکتور بعد از سال ۹۲ هر سه سال یک بار به فینال مسابقات رسیده است.

*** آخرین فینال تراکتور، آخرین نایب قهرمانی
امیر قلعه‌نویی و تراکتور؛ درام عجیبی که هیچگاه پایان آن به افتخارآفرینی و کسب جام ختم نشد. تراکتور در فصل ۱۳۹۶/۱۳۹۵ با شکست تیم‌های ملوان، برق جدید شیراز، نفت و گاز گچساران، ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان به فینال رسید. تراکتور در این فصل در لیگ برتر هم شانس قهرمانی داشت اما از زمانی که خبر بسته شدن پنجره‌های نقل و انتقالاتش در نیم‌فصل منتشر شد از فرم خوب خود فاصله گرفت تا در پابان فصل هیچ جامی را کسب نکند. محمد ایرانپوریان با خراب کردن پنالتی حساس مقابل نفت تهران، از دلایل اصلی شکست تراکتور در فینال بود. نفت تهران با گل سجاد شهباززاده به قهرمانی جام حذفی رسید.

*** آخرین پیروزی تراکتور در فینال
تراکتوری‌ها فصل ۱۳۹۳/۱۳۹۲ را با مجید جلالی آغاز کردند و با تونی اولیویرا به پایان رساندند. تراکتور در این فصل با شکست فولاد، راه‌آهن و ماشین‌سازی به فینال جام حذفی رسید. تونی اولیویرا در بازی فینال تی‌تی‌ها را هدایت می‌کرد. تراکتور توانست در فینال با نتیجه یک بر صفر مقابل مس کرمان به پیروزی برسد و اولین قهرمانی خود را به دست بیاورد. گل تراکتور در این دیدار را سعید دقیقی به ثمر رساند.

*** جنجال انتخاب داور
عصر روز سه‌شنبه موعود بنیادی‌فر به عنوان داور بازی فینال انتخاب شد. بنیادی‌فر بازی استقلال و سپاهان در جام حذفی را هم سوت زده بود و یک پنالتی اشتباه برای استقلال گرفته بود. به همین دلیل تراکتوری‌ها به انتخاب او اعتراض کرده‌اند. البته بنیادی‌فر فصل گذشته یک بار برای تراکتور سوت زده بود که در آن بازی این تیم موفق شد با پیروزی ۴برصفر بر نساجی، بهترین نتیجه فصل خود را هم به دست بیاورد.

محمدرضا زنوزی و احمد سعادتمند هم مصاحبه‌های جنجالی را در فاصله دو روز تا فینال انجام داده‌اند. احمد سعادتمند که در میان تکذیب‌های پیاپی‌اش تلویحا جدایی از فرهاد را تایید می‌کند، زنوزی هم به روال سابق در مصاحبه‌هایش به صغیر و کبیر رحم نمی‌کند و صحبت‌های جنجالی را انجام داده است. فرهاد مجیدی هم در آخرین مصاحبه‌اش اعلام کرد ‌ به طور قطعی پس از این بازی از استقلال جدا می‌شود.

*** سوژه‌های اصلی فینال
* فرهاد مجیدی
بدون تردید فرهاد مجیدی مهم‌ترین چهره دیدار امروز است چرا که اعلام کرده هر نتیجه‌ای که در فینال جام حذفی به‌دست بیاید، او قطعا از استقلال جدا خواهد شد تا مدیرعامل باشگاه، مربی مورد نظرش را به راحتی به استقلال بیاورد‌ اما ممکن است اتفاقات بازی امروز طوری رقم بخورد که به جای مجیدی، سعادتمند از استقلال برود، به خصوص اگر مجیدی بتواند به دومین وعده‌اش به استقلالی‌ها عمل کند و قهرمانی جام حذفی را به آنها هدیه کند. به همین دلیل بردن این جام یا نبردن جام برای استقلالی‌ها ممکن است منجر به حذف یکی از طرفین دعوا شود. باید دید پایان قصه فرهاد با استقلال شیرین خواهد بود یا تلخ!

* عدم تمرکز دو تیم
این مهم‌ترین نگرانی آبی‌ها در ۲۴ ساعت مانده به فینال جام حذفی است. اتفاقاتی که بعد از دربی نیمه نهایی جام حذفی رخ داده باعث شده استقلال حداقل روی کاغذ برای این بازی تمرکز نداشته باشد و این بهترین موقعیت برای تراکتور است تا بتواند پیروز بازی امروز باشد‌ اما خود تراکتور هم با حاشیه‌هایی که رشید مظاهری به وجود آورده، تمرکز کافی و لازم را برای این بازی ندارد. البته ساکت الهامی اعلام کرده بود که مظاهری بازخواهد گشت و در فینال بازی خواهد کرد اما دروازه‌بان گران‌قیمت تراکتور تا دیروز که در تمرینات تیمش شرکت نکرده بود. ولی با توجه به پیوستن حامد لک به پرسپولیس، این احتمال وجود دارد که مظاهری به تراکتور برگردد و امشب هم بازی کند.

* آمادگی ستاره‌ها
این مهم‌ترین امیدواری تراکتوری‌ها در آستانه فینال است. اشکان دژاگه جلوی نفت مسجدسلیمان نشان داد که به روزهای اوجش برگشته و قطعا مثلث او و مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی می‌تواند شب سختی را برای هافبک‌ها و خط دفاعی استقلال رقم بزند. استقلالی ها هم بازیکنان آماده زیادی در ترکیب خود دارند. شیخ دیاباته، مهدی قایدی، ارسلان مطهری، سیدحسین حسینی، وریا غفوری و هروویه میلیچ همگی در دربی درخشیدند و با روحیه بالایی در بازی فینال حضور خواهند داشت.

* اهمیت پیروزی در فینال
جدا از کسب عنوان قهرمانی جام حذفی، تیمی که برنده بازی امشب شود می‌تواند به صورت مستقیم به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کند و نیازی به حضور در دیدار پلی‌آف نیست. در واقع تیم بازنده بازی امشب، قطعا باید لیگ قهرمانان آسیا را از مرحله پلی‌آف آغاز کند. اگر استقلال ببازد، باید در یک بازی پلی‌آف شرکت کند و اگر تراکتور بازنده شود باید از دو بازی مرحله پلی‌آف عبور کند تا به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برسد.

* نتیجه آخرین رویارویی‌ها
دو تیم ۲۱ تیر و در هفته ۲۴ لیگ به مصاف یکدیگر رفتند که تساوی بدون گل نتیجه آن بازی بود. در بازی رفت هم که زیباترین بازی لیگ نوزدهم بود، استقلال با درخشش و هت‌تریک شیخ دیاباته موفق شد تراکتور را ۴بر۲ شکست دهد.

* غایبان
رضا اسدی و بهزاد غلامپور که به دلیل محرومیت بازی امشب را از دست داده‌اند. سیاوش یزدانی هم به خاطر مصدومیت نمی‌تواند در فینال بازی کند و رشید مظاهری هم به خاطر اتفاقاتی که قبل از دیدار نیمه‌نهایی جام حذفی رخ داد، باید شاهد قرار گرفتن محمدرضا اخباری درون دروازه تراکتور باشد.

کدخبر: ۳۴۷۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر