کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۸۵۶۰
تاریخ خبر:

پالس منفی به جواد و دوستان و چند ماجرا

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| در آستانه برگزاری مسابقات جام‌جهانی 2022 قطر، خبرهای متنوعی از تلویزیون به رسانه‌ها مخابره می‌شود. در این میان رونمایی از فهرست گزارشگران رقابت‌های تیم ملی کشورمان بیش از همه مورد کنکاش قرار گرفته. محمدرضا احمدی، جواد خیابانی و پیمان یوسفی نام‌هایی هستند که از آن‌ها برای گزارش مسابقات ایران یاد شد اما خبر غیررسمی بوده و هنوز به تایید نهایی مسئولان سیما نرسیده است. علاوه بر این، مصاحبه تهیه‌کننده ویژه‌برنامه شبکه سه هم کمی نگران‌کننده است. این دو مسئله محور گزارش امروز هفت صبح شده.

‌مورد اول| نه به جواد و پیمان
عصر روز یکشنبه، خبری غیررسمی درباره گزارشگران مسابقات تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. طبق این خبر، بازی ایران و انگلیس را محمدرضا احمدی، بازی ایران و ولز را پیمان یوسفی و بازی ایران و آمریکا را جواد خیابانی گزارش خواهند کرد. خبرگزاری تسنیم اما این خبر را تکذیب کرد و نوشت: «روالِ انتخاب گزارشگران به این صورت است که ایشان 7 تا 8 ساعت قبل از هر بازی، انتخاب می‌شوند و هیچ انتخاب قطعی درباره مجریان دیدارهای ایران در جام‌جهانی تاکنون اتفاق نیفتاده و گزارشگران به اقتضای شرایط انتخاب می‌شوند.»

این خبرگزاری همچنین ماجرای دستمزد 80 تا 120 میلیون تومانی گزارشگران را تکذیب کرد. روز گذشته در صفحه آخر هفت صبح، جایگاه فعلی خیابانی، یوسفی و احمدی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه به‌دست آمد که از این سه تن فقط احمدی گزینه‌ای مناسب است. آن هم به شرط این‌که از دایره یک گزارش شسته‌رفته خارج نشود که خب احمدی در سال‌های اخیر نشان داده استعدادی عجیب در «خود‌تخریبی» حین گزارش‌ها دارد! از قضا موضع هواداران فوتبال هم همین است که در قالب کامنت‌های اعتراضی به اشتراک گذاشته شده. نمونه‌اش مجموعه نظراتی است که زیر خبر سایت ورزش سه به‌چشم می‌خورد. البته یوسفی و خیابانی بیش از احمدی در تیررس انتقادات هستند.

مورد دوم| شانس فرشاد و مجید
بارها به تفصیل و با شرح جزئیات نوشتیم که تلویزیون در سال‌های اخیر نتوانسته گزارشگری شش‌دانگ و محبوب رو کند. در این میان فرشاد محمدی‌مرام و مجید عابدی استثنا هستند. موقعیتی که گزارشگران شاخص به‌دست آوردند، نصیب آن‌ها نشده است اما کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند و مزاحم لذت تماشای فوتبال نیستند. تمرکز هر دو، روی اتفاقات مسابقات است و غالبا نکات فنی‌اي که بر زبان می‌آورند، همانی است که کارشناسان بر آن‌ها صحه می‌گذارند.

رژه نرفتن روی اعصاب مخاطب با تمسک به ادبیات عجیب و نظریه‌پردازی غریب، موهبت دیگری است! که محمدی‌مرام و عابدی از آن‌ها بهره می‌برند. تلویزیون ناچار است به گزارشگران جدیدتر اعتماد کند و در مسابقات مهم، امثال خیابانی و یوسفی را گزینه اول نداند. می‌دانیم گزارشگران این دوره از جام‌جهانی، مسئولیتی دو‌چندان دارند اما چه‌بسا دادن سکان به گزارشگران کم‌حاشیه نتیجه‌ای بهتر به همراه داشته باشد. کسی نگران نیست که خیابانی، یوسفی و یا احمدی به یک‌باره تحت تاثیر قرار بگیرند و کاری که نباید را در فضای احساسی جام‌جهانی امسال، انجام دهند؟!

مورد چهارم| نگرانی درباره شبکه سه
چند هفته پیش گزارشی درباره ویژه‌برنامه جام‌جهانی شبکه سه، با استناد به سابقه سازندگان آن منتشر کردیم و گفتیم درباره نتیجه‌ای که قرار است به‌دست بیاید، نگرانیم! حالا مهدی هاشمی تهیه‌کننده «جام 2022» مصاحبه‌ای انجام داده است و گفته: «آیتم‌های ویژه‌ای مثل آنالیز تیم‌ها، ستاره‌ها، نوستالژی، معرفی کشورها و… تولید شده است که در تولید این آیتم‌ها هم به مخاطب عام و هم به مخاطب خاص توجه ویژه داشته‌ایم.» این محتوا را که بارها دیده‌ایم؛ آیا جمعه شب و با آغاز برنامه نگرانی‌ها برطرف می‌شود؟ شبکه سه برگ برنده رو خواهد کرد؟ امیدواریم.

مورد پنجم| چشم امید به ورزش
عجالتا امید اصلی بینندگان تلویزیون، ویژه‌برنامه «جام 22» شبکه ورزش است. این برنامه که مدتی است روی آنتن رفته، «تراز» نیست اما نتیجه‌ای که به‌دست آمده قابل تامل است. تلویزیون در مسابقات یورو 2020، تمرکز را بر شبکه سه قرار داد و شبکه ورزش، برنامه‌ای اختصاصی روی آنتن نفرستاد.

با این حال محتوایی که در شبکه سه تولید شد و شبکه ورزش هم ملزم به پخش قسمت‌هایی از آن بود، چنگی به دل نزد. خوشبختانه حالا آن تجربه شکست خورده، درس عبرت شده و شبکه ورزش به‌طور مجزا به استقبال جام‌جهانی رفته است. احتمال این‌که در نهایت شبکه ورزش از شبکه سه در جام‌جهانی سبقت بگیرد، زیاد است.

کدخبر: ۴۸۸۵۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر