کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۳۴۰
تاریخ خبر:

پاسخ به چند اختلاف مستاجر و صاحبخانه

روزنامه هفت صبح، مصطفی ‌آرانی| این هفته به چهار سوالی که خوانندگان روزنامه با استفاده از راه‌های ارتباطی ذکر شده به ما ارسال کردند، می‌پردازیم:
یک| سوال: سه سال است که خانه به مستاجر دادیم و هر سال تمدید کردیم بدون اینکه به بنگاه برویم. اگر تاریخ قرارداد تمام بشود می‌توانم او را بلند کنم؟

پاسخ : بله. در صورتی که تمدید قرارداد اجاره شما به صورت عادی و مرسوم (پشت‌نویسی قرارداد) صورت گرفته باشد و ترجیحا دو شاهد نیز داشته باشد؛ این امکان برای شما وجود دارد که قرارداد را البته با رعایت نکاتی که در دوران کرونا وجود دارد خاتمه بدهید.

دو| سوال: من در داخل شهر با اتومبیلم می‌رفتم که یک پراید که ‌دزدیده شده بود به صورت یک‌طرفه (در حال فرار از ماشین پلیس دنبالش بود) از روبه‌رو آمد و با ماشین من تصادف کرد و کلی به اتومبیل من خسارت وارد کرد. به‌طوری‌ که دیگر قادر به حرکت نبود. در دادگاه قاضی حکم داد که دزد مقصر است و ماشین دزدیده شده است و اجازه نداد که از بیمه ماشین استفاده کنم. با صاحب خودرو هم صحبت کردم که ایشان هم رضایت به استفاده از بیمه ماشینش نداد و من هر چه به قاضی گفتم که من ماشین و پلاک را می‌شناسم نه راننده آن را ولی زیر بار نرفتند و من را با دزد طرف کردند که من هم نتوانستم از او خسارت بگیرم. در این زمینه قانون چه می‌گوید؟

پاسخ: دادگاه تصمیم درستی گرفته است. در صورتی که ید فردی ضمانی باشد یعنی به‌طور غیرقانونی و غیرقراردادی یک وسیله نقلیه را در اختیار داشته باشد؛ هر خسارتی که آن وسیله به دیگران بزند باید توسط ضامن که در اینجا دزد است، پرداخت شود.

سه| سوال: من مالک یک ساختمان دو واحده مسکونی هستم که در یکی ساکنم و واحد دیگر را اجاره دادم. مستاجرم برای سال دوم امسال تمدید کرده. پمپ آب ساختمان این ماه دچار مشکل شد که برای تعمیر آن پانصد هزار تومان هزینه شد. من به مستاجر گفتم که نصف هزینه تعمیر پمپ آب را شما باید پرداخت کنید. ولی ایشان ادعا می‌کند که کل هزینه را صاحب ملک باید پرداخت کند. می‌خواهم ببینم نظر پارکه در این مورد چیست؟

پاسخ: پمپ آب از زمره وسایل اساسی ساختمان است و هزینه تعمیر آن نیز باید توسط مالک ساختمان پرداخت شود مگر سرویس سالانه یا شش ماهه آن باشد که هزینه آن باید توسط مستاجر نیز پرداخت شود (اما فقط در مورد سرویس و تعویض قطعه آن باز هم برای مالک است).

چهار: سوال: من و همسرم که در یک خانه مسکونی قدیمی نزدیک میدان حسن‌آباد نزدیک ۶ سال است که با ۷۰ میلیون ودیعه و ماهی ۳۸۵۰ مستاجر هستیم. الان مدت ۳ ماه است که صاحبخانه‌ام نیامده کرایه‌اش را ببرد و می‌گوید این مقدار کرایه کم است و اصلا با ما حرف نمی‌زند. سن من و همسرم بالای ۷۰ سال است و در این اوضاع کرونا کجا می‌توانم خانه اجاره کنم. سوال من این است که موجر می‌تواند از ودیعه من بردارد و سر آخر چیزی به من ندهد و ۷۰ میلیون من را از بین ببرد و حکم تخلیه بگیرد؟ البته خرداد سال ۱۴۰۱ خانه را خالی می‌کنم.

پاسخ: در صورتی که با مالک خود قرارداد دارید هیچ نگران نباشید. کافی است که به یک دفتر خدمات قضایی مراجعه کنید و اظهاریه‌ای به آدرس مالک خود بفرستید و بگویید که آماده پرداخت اجاره هستید و در صورتی که او شماره حسابی اعلام کند این پول را به حساب او پرداخت خواهید کرد. در صورتی هم که شماره حساب او را دارید، پول را به حسابش بریزید و سند آن را نگه دارید. در شرایط فعلی کرونایی هم گرفتن حکم تخلیه آسان نیست مگر اینکه شما با افزایش اجاره ۲۵ درصدی موافقت نکرده باشید چون در تهران، صاحبخانه‌ها می‌توانند اجاره را تا این میزان افزایش بدهند.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۰۷۳۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر