کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۹۲۵
تاریخ خبر:

و حالا ارزان‌قیمت‌های روسی‌!

و حالا ارزان‌قیمت‌های روسی‌!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| واردات خودروهای وعده داده شده و عرضه آنها به قول معروف روی غلتک افتاده ‌ اما اجازه دهید ‌ مثل بلاگرهای فضای رسانه و عشقِ خبردرمانی‌ها، روی دوپا ایستاده هی محکم کف نزنیم و به‌به و چه‌چه نکنیم. طبق آمار گمرک، واردات قطعی انواع خودروی سواری در 8 ماهه امسال زیر ردیف تعرفه 8703 به تعداد 3488 دستگاه و به ارزش 69 میلیون و 615 هزار دلار بوده است.

این در حالی است که در 8 ماهه سال گذشته تعداد 185 دستگاه خودروی سواری به ارزش 5 میلیون و 310 هزار دلار وارد کشور شده بود. البته همچنان تا سراب واردات 100 هزار دستگاهی اعلام شده توسط وزیر صمت تا پایان امسال، ۹۶۵۱۲ دستگاه خودرو فاصله داریم. این موضوع یعنی‌‌ تا الان که 8 ماه از سال گذشته است، تنها حدود 3/5 درصد از برنامه واردات 100 هزار دستگاه محقق شده و یک فاصله 96/5 درصدی تا تحقق کامل برنامه واردات طی حدود 4 ماه آینده داریم.

از این موضوع گذشته، خودروهای وارداتی چندانی از کشورهای اروپایی و کره و ژاپن‌… به ایران نیامده است. آنهایی هم که آمده‌اند، لو آپشن‌ترین حالت ممکن هستند و قیمت‌های‌شان در کشور مبدا واقعا قابل مقایسه با قیمتی که اینجا ارائه شده نیست. فکر کنید یک فیات 500 در مبدا خودش چقدر بوده و حالا با چه رقم عجیبی در حال عرضه است! از سوی دیگر ‌ریشه هرکدام از این خودروهای وارداتی را که می‌گیریم (‌‌غیر از کره‌ای‌های واقعی) ردپایی از رگه چینی آن پیدا می‌کنیم؛ مثل نیسان‌های وارداتی و تویوتاهای کرولا.

حالا بعد از حکمرانی چینی‌ها بر خودروهای وارداتی، روسیه هم تصمیم گرفته از بازار فعال ایران نگذرد و لادا را مجدد به ایران آورده است. لادا همان برندی است که قبلا هم در کشور وجود داشت؛ از پیش از انقلاب تا دوره دوباره باز شدن واردات و…. حالا دوباره این برند سه رگه روسی، ایتالیایی و فرانسوی که خون لهستانی هم در رگ هایش دارد به ایران آمده است. شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه در دهه 1960 میلادی تولید خودروهای لادا را آغاز کرد. این خودروسازی با سرمایه‌گذاری مشترک ایتالیا و شوروی در دوران اتحاد جماهیر شوروی تاسیس شد.

در همان زمان بعضی از خودروهای تولیدی این شرکت در کنار خودروهای آمریکایی چون بیوک وارد ایران شد؛ با این حال پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، روند ورود خودروهای روسی و آمریکایی به ایران را متوقف کرد. حالا چهار مدل لادا با یک شرکت خصوصی به ایران آمده است و روز دوشنبه هم مراسم رونمایی آنها در حاشیه نمایشگاه اوراسیا برگزار شد.

خودروهای لادا در تمام دنیا به اقتصادی بودن معروف هستند‌؛ حالا باید دید این خودروها در ایران با توجه به تعرفه‌ها و هزینه‌های واردات چه قیمتی خواهند داشت؟ همچنان وعده واردات خودروی اقتصادی یک سراب محسوب می‌شود. اگرچه گفته شده این خودروها در ابتدا به صورت واردات و بعد در جریان تولید و مونتاژ قرار خواهند گرفت. شرکت نیکا موتور از چهار محصول لادا وستا کراس، لادا وستا اسپرت، لادا گرانتا و لادا نیوا تراول ‌در نمایشگاه اوراسیا با حضور خواننده و وزیر و غیره رونمایی کرد.

لادا وستا اسپرت
لادا وستا اسپرت مجهز به یک پیشرانه ۱۷۷۴ سی‌سی ۴ سیلندر تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۴۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۴ نیوتن متر است.سال شروع تولید این خودرو 2015 است.

لادا وستا کراس
لادا وستا کراس از یک موتور 1/8 لیتری یا 6/1 لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ بهره خواهد برد. گیربکس این خودرو از نوع CVT بوده و نیرو را صرفا به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شش سال و نیم پس از معرفی نسخه سدان از لادا وستا در سپتامبر 2015، تاسیسات لادا در ایژوسک در سال 2022 تولید نسخه به‌روزرسانی شده این خودرو را آغاز کرد. حالا همان نسخه به‌روز‌رسانی شده، توسط شرکت نیکا موتور، برای واردات به کشورمان، آماده شده است.

لادا گرانتا
این خودرو مجهز به یک موتور 1/6 لیتری تنفس طبیعی ۸ سوپاپ است و از گیربکس ۵ دنده دستی بهره می‌برد. سیستم انتقال قدرت نیز طبیعتا از نوع دیفرانسیل جلو است.تولید این خودرو به دلیل جنگ اوکراین متوقف شده و البته در تولید دوباره یکسری امکانات را هم نداشت!

لادا نیوا تراول
این خودرو یک شاسی‌بلند کوچک و چهار چرخ محرک ۴WD است. لادا نیوا تراول مجهز به یک پیشرانه 1/8 لیتری تنفس طبیعی است که توان تولید نهایت قدرت ۱۴۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۸۴ نیوتن متر را دارد.این خودرو محصول سال 2021 است.

زمان عرضه و قیمت لادا
خبر ماشین نوشت، بر اساس اعلام مدیران شرکت نیکا خودرو در فاز اول خودروهای وستا کراس و نیوا تراول در اواخر سال جاری عرضه می‌شود.احتمالا مدل وستا با قیمتی زیر ۸۰۰ میلیون تومان و مدل نیوا هم با قیمت زیر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در کشور عرضه شوند.

لادا گرانتا؛ اقتصادی‌ترین سدان ممکن
گرانتا به حدی اقتصادی است که تقریباً می‌توان گفت نه در بخش ظاهری و نه در بخش کابین، هیچ جذابیت خاصی ندارد، حتي طراحی بدنه آن نیز به راحتی سبک و سیاق دو دهه قبل را تداعی می‌کند. لادا گرانتا را می‌توان L90 روسی دانست، چراکه حتي پیشرانه آن نیز شباهت بسیاری به لوگان دارد.گرانتا از یک موتور 1/6 لیتری ۱۶ سوپاپ ۱۰۶ اسب بخاری و ۱۴۸ نیوتنی در ایران بهره خواهد برد و جعبه دنده آن احتمالاً ۵ سرعته دستی باشد. در بخش داخلی، در نمونه رونمایی شده، حتي مانیتور یا همان سیستم مالتی مدیا نیز به چشم نمی‌آمد و تمام داشبورد خودرو از متریال خشک بود، که اصلاً حس خوبی را منتقل نمی‌کرد.

البته اسب بخار درباره جذاب‌ترین مدل لادا در این رونمایی نوشته است، بی تردید در بین چهار محصول لادا که رونمایی شدند، خودروی وستا کراس یا به عبارت دقیق تر وستا SW کراس را می‌بایست جذاب ترین مدل دانست. این خودرو با بهره گیری از سبک طراحی اروپایی‌ها خصوصاً در بخش انتهایی، حالتی زیبا دارد و ارتفاع خودرو و به‌کارگیری عناصری چون محافظ‌های پلاستیکی گلگیرها و روف رک، سبب جذابیت دوچندان این مدل شده است.

کدخبر: ۵۵۰۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر