کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۲۸۷
تاریخ خبر:

وقتی گروه بیست، ‌اسکات موریسون را سکه یک پول کرد‌

روزنامه هفت صبح | تصویر رهبران جهان که نخست‌وزیر استرالیا را در حاشیه نشست گروه بیست، با بی‌اعتنایی‌شان سکه یک پول کرده بودند، در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. با بالا گرفتن تنش‌های بین فرانسه و استرالیا بر سر زیردریایی‌ها، حتی بایدن که خود یکی از رهبرانی بود که مورد غضب مکرون قرار گرفته بود، به موریسون پشت کرد و او در یکی از مهم‌ترین نشست‌های جهان تنها ماند.

یک: ماجرا از زمانی شروع شد که استرالیا تصمیم گرفت قراردادش برای خرید زیر‌دریایی‌های فرانسوی را بشکند و به جای آن با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها قرار‌داد ببندد. فرانسه در پی امضای این معاهده ۳۷ میلیارد دلار از دست داد. این توافقنامه حوزه‌های کلیدی مانند هوش مصنوعی، جنگ سایبری، سیستم‌های زیر آب و قابلیت حملات دوربرد را پوشش می‌دهد. همچنین شامل یک جزء هسته‌ای، احتمالاً محدود به ایالات متحده و بریتانیا، در زیرساخت‌های دفاعی هسته‌ای است.

براساس این پیمان آمریکا و بریتانیا برای ساختن زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا کمک خواهند کرد. پیمان آکوس که حالا هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌ها را شامل می‌شود یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مشترک دفاعی استرالیا در چند دهه گذشته است.این پیمان، توافق سال ۲۰۱۶ با فرانسه را عملا بی‌اثر کرد. فرانسه قرار بود بر اساس این توافق برای استرالیا زیردریایی (غیرهسته‌ای) بسازد.هنگام امضای آکوس، وزیر خارجه فرانسه آن را خنجری در پشت فرانسه خواند و موقتا سفرای خود در آمریکا و استرالیا را به خانه خواند.امانوئل مکرون در پی دیدار با همتای آمریکایی خود گفت‌: اعتماد مانند عشق است، حرف زدن از آن خوب است اما ثابت کردنش بهتر است.

دو: با وجود اینکه دولت بایدن خود یک پای این پیمان بود اما رئیس‌جمهور آمریکا در نشست گروه ۲۰ توانست قلب مکرون را به دست بیاورد و با بی‌محلی به استرالیایی‌ها، دست به ترمیم روابط بزند. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود گفته است آمریکا هنگام امضای معاهده امنیتی با بریتانیا و استرالیا«خام‌دستی»کرده است.

سه: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در خصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی از کشورش در ماه سپتامبر دروغ گفته است.مکرون که در حاشیه اجلاس گروه بیست در ایتالیا سخن می‌گفت روز یکشنبه ضمن متهم کردن اسکات موریسون به دروغگویی گفت: «برای بازسازی اعتماد بین دو متحد سابق، تلاش‌های بیشتری لازم است.»

این سخنان در حالی مطرح شد که رهبران دو کشور فرانسه و استرالیا پس از لغو یکجانبه قرارداد ۵۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از سوی استرالیا که به بهانه یک توافق امنیتی تازه میان کانبرا با بریتانیا و ایالات متحده صورت گرفت، برای نخستین بار در ایتالیا با یکدیگر روبه‌رو شدند. رئیس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس گروه بیست سوال یک خبرنگار در‌باره بحران زیردریایی‌ها و اینکه آیا فکر می‌کند اسکات موریسون در این خصوص دروغ گفته است را اینگونه پاسخ داد: «فکر نمی‌کنم، می‌دانم.» مکرون درباره احتمال بازگشت اعتماد از دست رفته به استرالیا نیز گفت: «در حال مذاکره و بحث هستیم و باید ببینیم که نخست وزیر استرالیا چه گام‌هایی برخواهد داشت.»

چهار: از سوی دیگر نخست وزیر استرالیا نیز روز یکشنبه در جریان یک کنفرانس خبری تاکید کرد که دروغ نگفته و پیش‌تر به مکرون گفته بود که زیردریایی‌های معمولی (غیر هسته‌ای) دیگر نیاز کشورش را برآورده نمی‌کند.ارنابی جویس، معاون آقای موریسون نیز از فرانسه خواسته است که بحران اخیر را به فراموشی بسپارد و مسئله ترمیم روابط را در چشم‌انداز آتی سیاست‌های خود قرار دهد.

وی که با خبرنگاران کشورش در شمال غرب سیدنی گفت‌وگو می‌کرد در این خصوص گفت: «ما جزیره‌ای را ندزدیده و برج ایفل را تخریب نکرده‌ایم، این فقط یک قرارداد بود.» این در حالیست که برای مکرون این ماجرا فراتر از بدعهدی و خنجری از پشت از سوی متحدان پاریس دانسته می‌شود. هر چند رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکایی‌ها گفته که به دنبال نگاه به آینده است اما به نظر می‌رسد که او این موضوع را فعلا فقط در مورد آمریکایی‌ها مدنظر قرار داده است.

کدخبر: ۴۲۳۲۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر