کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۵۳۷
تاریخ خبر:

وقتی کرونا دست از سر ‌اهالی موسیقی برنمی‌دارد!

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | بعد از یکی دو هفته اخیر که باکس آهنگ‌های جدید سایت‌های دانلود و پخش پر شده بود از تولیدات جدید موسیقی حالا دوباره کرونا بر فضا حاکم شده تا یادمان بیاندازد هنوز می‌تواند باعث خلوتی مارکت شود. الله‌یاری، مدیر کل دفتر موسیقی در گفت‌وگویی اعلام کرده که در حال رایزنی با ستاد ملی کرونا، تهیه‌کنندگان و تشکل‌های صنفی موسیقی است تا بتوانند شرایطی را فراهم بیاورند که برخی کنسرت‌های کوچک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

او در این‌باره گفته: «با گفت‌وگوهایی که صورت گرفته و برنامه‌ریزی در معاونت امور هنری، امیدوار هستم بعد از پایان ماه محرم و صفر و به شرط عدم تداوم شرایط پیک کرونایی که فقط مشاغل گروه یک اجازه فعالیت دارند، بتوانیم این گروه از اجراها را با رعایت دستورالعمل‌ها و سقف پذیرشی که برای سالن‌ها از سوی دفتر موسیقی تعیین می‌شود از سر بگیریم. توسعه واکسیناسیون عمومی نیز که شتاب گرفته به تحقق این امر کمک می‌کند.»

البته او اضافه کرده: «در خصوص اجراهای بزرگ در سالن‌های بزرگ، با تردیدهای ستاد ملی کرونا مواجه هستیم که به نظر می‌رسد دغدغه درستی است. کما اینکه دوستان عنوان می‌کنند تا زمان به حداکثر رسیدن واکسیناسیون، امکان حضور مخاطبان به‌صورت گسترده در مجامع بزرگ نیست. از طرفی تهیه‌کنندگان این نوع از اجراهای بزرگ نیز به دلیل پیش‌بینی حضور ناکافی مردم در سالن‌های بزرگ در شرایط فعلی کرونایی، ریسک برگزاری آنها را چندان منطقی نمی‌شمارند.

در اجراهای بزرگ فاکتورهای اقتصادی و انگیزشی مردم هم مهم است و باید امیدوار باشیم با تکمیل واکسیناسیون و اعتماد بخشی به مردم برای تامین سلامتی‌شان، دوباره گردهمایی‌های تجمیعی مذهبی، ورزشی و فرهنگی هنری رونق سابق خود را بازیابد.» البته این رایزنی‌ها در حالی است که همین چند روز پیش خبر رسید که رویال آلبرت هال لندن که برای نخستین‌بار پس از جنگ جهانی دوم به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بود، دوشنبه گذشته به مناسبت جشن ۱۵۰سالگی با گنجایش کامل میزبان دوستداران موسیقی شد.

رویال آلبرت هال لندن که از مهم‌ترین سالن‌های ویژه کنسرت‌ها و برنامه‌های موسیقایی در اروپا و جهان است، در ۱۸۷۱ آغاز به کار کرد و این هفته ۱۵۰سالگی خود را جشن گرفت. جشن‌های این سالن اشرافی از ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا بسته شده بود، اما دوشنبه گذشته ۵۰۰۰ تماشاگر وارد رویال آلبرت هال شدند و هنرنمایی ۳۰۰ نوازنده و خواننده را روی صحنه تماشا کردند. مایکل شین، ملانی سی و نیکولا آدامز از مهمانان سرشناس‌ حاضر در برنامه بودند.

اما از اینها که بگذریم باید گفت در هفته اخیر از بین قطعات محدودی که به انتشار رسیدند سه ترک همایون شجریان، سینا سرلک و محمدرضا فروتن شاخص‌ترین آنها بود. قطعه «بال رویایی شعر» همکاری کیوان ساکت با همایون شجریان با شعری از فریدون مشیری است که پیشنهاد می‌کنم در شرایط کاملا بی‌دغدغه‌ای (اگر توانستید) به آن گوش کنید. قطعه سینا سرلک با نام «عشق محال» منتشر شده که حاصل آهنگسازی و تنظیم سعید رضایی است روی ترانه‌ای از هادی اصغری.

این قطعه را در هر شرایطی بودید می‌توانید گوش کنید ولی احتمالا بعد از آن غم شما را فرا خواهد گرفت. قطعه بعدی هم متعلق به محمدرضا فروتن است. با نام «مکتب» و ترانه خوب اندیشه فولادوند و تنظیم احسان بیرق‌دار که انصافا خارج از اینکه چه سلیقه‌ای در موسیقی داریم، به نظر می‌رسد این یکی از بهترین کارهای محمدرضا فروتن باشد که در آن به استایلی که مدنظرش است رسیده و می‌تواند نقطه آغازی باشد برای بازیگر خواننده‌ای که می‌خواهد خارج از چارچوب مارکت موسیقی عمل کند و با استایل خودش موفق شود.

برنامه استعدادیابی «جایزه موسیقی جم» کاری از تهمورس پورناظری از هفتم مرداد سال جاری با فراخوان رسمی ارسال ویدئو آغاز به کار خواهد کرد. این پروژه به تهیه‌کنندگی سهراب پورناظری آهنگساز شاخص موسیقی ایران مراحل پیش تولید خود را از نوروز سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است. «شهرداد روحانی» (رهبر ارکستر و آهنگساز) به همراه «علیرضا قربانی» (خواننده سرشناس موسیقی ایرانی) و تنی چند از هنرمندان برجسته در سبک‌های گوناگون که اسامی آنان طی روزهای آینده منتشر خواهد شد،هنرمندان جوان را در این پروژه همراهی و راهنمایی خواهند کرد.

حسن معجونی کارگردان هنری و مصطفی شریفی تهیه‌کننده اجرایی در کنار گروه تولید این پروژه را همراهی می‌کنند. این برنامه در سالن تهران رویال هال با حمایت مجموعه هتل‌های اسپیناس و آکادمی موسیقی پورناظری تولید می‌شود. این پروژه قرار است میزبان استعدادهای خوانندگی و نوازندگی در رشته‌های موسیقی ایرانی، موسیقی پاپ و موسیقی کلاسیک بدون هیچ محدودیت جنسیتی، سنی و زبانی باشد.
خبر دیگر اینکه طی چند هفته اخیر جمعی از هنرمندان موسیقی ایران در مراحل مطالعاتی و بالینی واکسن «کوو ایران برکت» شرکت کردند.

واکسن ایرانی که به تولید انبوه رسیده و وارد چرخه واکسیناسیون ملی هم شده است. هنرمندان موسیقی برای همراهی با دانشمندان ایرانی در این طرح شرکت کردند و حضورشان بسیار پررنگ‌تر از چهره‌های حوزه‌های دیگر بود. اما حالا بعد از گذشت چند هفته خوشبختانه اغلب هنرمندان موسیقی دُز دوم واکسن‌شان را هم دریافت کرده‌اند و تاکنون هیچ‌گونه عوارضی برایشان به‌دنبال نداشته است.

کدخبر: ۴۰۴۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر