کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۷۰۱
تاریخ خبر:

وقتی مجلات هم از سبد خانوارها حذف می‌شوند

روزنامه هفت صبح | قیمت همه چیز در بازار تغییر کرده و دیگر حرف زدن از گرانی چیز عجیبی نیست ولی گرانی برخی کالاها خیلی رسانه‌ای نمی‌شود چرا که به محض گرانی از سبد خانوارها حذف می‌شوند. در عبارت اقتصادی کشش تقاضا برای این کالاها بسیار زیاد است و به محض افزایش قیمت در میزان تقاضا برای آن‌ها هم تغییرات جدی ایجاد می‌شود.

یکی از مثال‌های جدی برای این موضوع مجلات است که این روزها قیمتشان سر به فلک کشیده و به نظر به طور کلی از سبد طبقه ضعیف جامعه حذف شدند ضمن اینکه امید برای حضور آن در سبد طبقه متوسط جامعه هم نیست. برای اینکه کمی مقیاس قیمت‌ها دستتان بیاید بد نیست که قیمت چند مجله جدید را با هم مرور کنیم.

* یک: اگر اقتصادی باشید و بخواهید هر هفته مهم‌ترین مجله اقتصاد یعنی تجارت فردا را بخوانید؛ باید هفته‌ای ۱۵هزار تومان و ماهی ۶۰ هزار تومان پول خرج کنید.

* دو: اگر طرفدار علم و دانش باشید و علاقه‌مند به برند قدیمی «دانشمند» برای دو نسخه از این مجله در هر ماه باید ۳۰ هزار تومان پول خرج کنید.

* سه: ماهنامه موفقیت که خیلی هم پاپیولار است و مردم به خاطر احمد حلت به آن علاقه دارند، با اجازه شما ۱۵‌هزار تومان قیمت دارد.

* چهار: همشهری جوان و چلچراغ که دو نشریه برای نسل جوان هستند به ترتیب ۱۰ و ۹ هزار تومان قیمت خوردند. یعنی خرید هر دو مجله در یک ماه برایتان نزدیک به ۷۶ هزار تومان خرج برمی‌دارد. (نگارنده در سال ۱۳۸۴، همشهری جوان می‌خرید ۲۰۰ تومان یعنی ظرف ۱۵ سال، قیمت نشریه ۵۰ برابر شده است!)

* پنج: در میان ماهنامه‌های طیف روشنفکر، اندیشه پویا را مثال بزنیم که ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. در میان ماهنامه‌های راستی‌ها، همین دیشب عصر اندیشه را خریدم به قیمت ۲۵ هزار تومان! یا مثلا ترجمان
۴۰ هزار تومان قیمت خورده است.

* شش: در میان مجلات داستانی، سان و ناداستان، ۶۵ هزار تومان قیمت خوردند. یعنی دو مجله داستان ۱۳۰ هزار تومان!

* هفت: این یکی را هم بگویم و دیگر تیر خلاص! فصلنامه بخارا، قیمتش شده ۵۵ هزار تومان.
حالا خودتان حساب کنید که اگر یک خانواده مثلا هفته‌ای یک چلچراغ بخواهد بگیرد برای دختر خانواده و پدر خانواده بخواهد از تحولات اقتصادی سر دربیاورد و مادر خانواده، خواننده مجله موفقیت باشد و پسر خانواده یک دانشمند بگیرد دو هفته یک بار و یک ترجمان و یک مجله داستان و یک بخارا هم در هر فصل بگیرند برای ارتقای فرهنگ خودشان، ماهی چقدر باید خرج کنند؟ بله. حدود ۲۰۰ هزار تومان و کدام خانواده است که چنین کاری بکند؟

کدخبر: ۳۴۱۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر