کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۹۰۵
تاریخ خبر:

وقتی شهر‌ گناه در ایالت نوادا متولد شد

روزنامه هفت صبح | عکسی غریب از کازینوی رنو یا بانک کلاب در شهر پیوش. نوادا. تاریخ عکس مشخص نیست، ولی می‌دانیم که ۲۰ مارس ۱۹۳۱ اینجا، نطفه «شهر گناه» جهان بسته شده است. نوادا به عنوان سی‌وششمین ایالت در سال ۱۸۶۴ به ایالات متحده آمریکا پیوست. در ابتدا شکل‌هایی از قمار در آن مجاز بود، ولی در سال ۱۹۰۹ به طور کلی قمار در آن ممنوع شد.

۲۰سال بعد اما نوادا نیز مثل بسیاری دیگر از مناطق آمریکا درگیر رکود عمیق اقتصادی شده بود و حالا باید کسی به فکر آن منطقه می‌افتاد که بیابانی بود و از نظر طبیعی، حُسنی نداشت و به همین دلیل هم جمعیت آن روزبه‌روز در حال کاهش بود.نوادا با دو قانون، هم جلوی مهاجرت جمعیت را گرفت و هم بنایی برای ساخت یک اقتصاد قوی در آن منطقه را بنا کرد: مجاز کردن قمار و مجاز کردن طلاق تنها پس از شش هفته اقامت در این ایالت، دو تدبیر قانونی مسئولان این ایالت بود.

۱۹ مارس ۱۹۳۱ قمار در نوادا آزاد شد و ۲۰ مارس ۱۹۳۱، بانک کلاب یا همان رنو، قمار را آغاز کرد. یک روز بعد نخستین مجوز برای صنعت بازی یا قمار آغاز شد و به‌این‌ترتیب، مسیر نوادا برای رسیدن به پایتختی قمار در آمریکا و بلکه در جهان آغاز شد. البته شاید شما نامی از نوادا در صنعت قمار نشنیده باشید،ولی باید بدانید که همان شهر لاس‌وگاس که برای همه مشهور است،شهری از همین ایالت است؛شهری که به عنوان شهر گناه یا همان Sin City شناخته می‌شود و معروف است.

لاس‌وگاس از سال ۱۹۰۵ تاسیس شده و از سال ۱۹۱۱ رسما به عنوان یک شهر شناخته شده است، ولی همان دو قاعده باعث شد که جمعیت وارد این شهر شود و درعین‌حال ساخت سد هوور که روی رودخانه کلرادو در جنوب‌شرقی شهر لاس‌وگاس در مرز بین ایالت‌های نوادا و آریزونا ساخته شد هم باعث شد این شهر مقبول‌تر از گذشته شود.

و حالا از نظر اقتصادی، صنعت قمار، پیشران اقتصاد نوادا است. آمارها نشان می‌دهد مجموع درآمد مالیاتی ایالت نوادا در سال ۲۰۱۸، ۴ میلیارد دلار بوده که ۱٫۵میلیارد دلار از این میزان را صنعت هتلداری و قمار پرداخت کرده است.جالب خواهد بود اگر بدانید که بزرگ‌ترین قمارخانه لاس‌وگاس ۱۶ هزار مترمربع وسعت دارد یعنی به اندازه ۱۶۰ خانه صدمتری.

البته نوادا تنها محل برای قمار در آمریکا نیست، کمااینکه در‌حال‌حاضر بزرگ‌ترین قمارخانه جهان در شهر لدیارد در ایالت کنتیکت قرار دارد. این قمارخانه فاکس وودز نام دارد و ۸۴۰ هزار مترمربع و بیش از ۲۵۰ میز قمار و ۵۵۰۰ ماشین قمار دارد. این مجموعه ۲ هزار و ۲۲۸ اتاق هم در هتل خود دارد.

لازم به تذکر نیست که قمار، هم از نظر شرعی در اسلام حرام است و هم از نظر قانونی، بنابراین اطلاعاتی که در این مقاله خواندید، جهت اطلاع است و البته از این جهت که بدانید ساماندهی برخی رفتارهای غیرقانونی که به هر شکل تقاضای آن در میان مردم وجود دارد، از منظر اجتماعی و اقتصادی چه سطحی از تاثیر را روی یک شهر، کشور یا منطقه دارد.

کدخبر: ۳۷۸۹۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر