کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۵۰۲
تاریخ خبر:

وعده‌های شیک و قشنگ اما توخالی!

وعده‌های شیک و قشنگ اما توخالی!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | روز گذشته (دوشنبه) رئیس کل بانک مرکزی از تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی خبر داد. محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «توافقی با آقای عباس علی‌آبادی وزیر صمت درباره تأمین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی صورت گرفته است.علاوه بر این شهرداری تهران نیز برای تأمین ارز خودروهای برقی (اتوبوس، ون و موتورسیکلت) بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی ارائه کرده که پذیرفتیم ارز آن را تأمین کنیم.

این گفته‌ها واقعا زیباست؛ زیبا و در عین حال غیرقابل باور. یادتان هست وقتی فشارها روی وزیر صمت قبلی یعنی فاطمی‌امین زیاد شد، به سرعت واردات خودرو را باز کرد‌ و از آن مهم‌تر واردات خودروی دست‌دوم را به میان کشید تا نقدها از روی او برداشته شود. اگرچه انتهای کار به استیضاح وزیر منجر شد.

حالا انگار خودروی برقی هم پاشنه آشیل علی‌آبادی، وزیر صمت فعلی شده است. دولت در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، محوریت را ‌روی خودروهای برقی گذاشته و در هر برنامه‌ای وزیر صمت از واردات خودروهای برقی سخن می‌گوید و حالا هم خبر از تامین ارز داده می‌شود. بله تامین ارز برای واردات این خودروها و اتفاقا رسیدگی به خودروی پاک و محیط زیست بسیار لازم و ضروری است اما زیرساخت‌‌های لازم برای واردات این خودروها چقدر است؟

از سوی دیگر، هنوز وعده واردات خودروهای صفر به‌طور کامل عملی نشده ‌ و برخی واردکنندگان خودروها که اتفاقا به آنها وعده تخصیص ارز برای واردات داده بودند، صف ارزی تشکیل داده‌اند بلکه بتوانند ارز دولتی را برای واردات دریافت کنند. حالا خبر می‌رسد برای برقی‌ها ارز اختصاص داده‌اند ولی سوال اینجاست زیرساخت‌های لازم برای ورود خودروی برقی به کشور وجود دارد؟

این موضوع در حالی است که همایون حائری، معاون وزیر نیرو گفت: «وزارت نیرو وظیفه احداث ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی را ندارد و این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. از لحاظ تامین برق خودروهای برقی مشکلی نداریم و نمی‌گذاریم خودروی برقی در کشور بدون برق بماند.» معاون وزیر نیرو گفته است که «تامین برق وظیفه صنعت برق است و مشکلی در این زمینه نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ خودرو‌های برقی برعهده شهرداری است که نیازمند صرف هزینه‌های سنگینی نیز است.»

به هرحال وزیر صمت به دنبال یک تحول بزرگ در دوره وزارت خود است. اما باید این موضوعات را در نظر گرفت که واردات خودروهای برقی و تامین ارز یک بخش این ماجراست و بخش دیگر شامل این موارد می‌شود: خدمات پس از فروش، جایگاه‌های شارژ خودروها، قطعات و همه این موارد موضوعاتی است که با وعده تامین ارز حل نخواهد شد.

کدخبر: ۵۴۸۵۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر